شرکت‌های پخش کتاب در تهران، ناشران شهرستانی را به شبکه خود راه نمی‌دهند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای حضور ناشران شهرستانی است. از آنجا که برخی از ناشران به دلایل اقتصادی توان حضور در این آوردگاه را ندارند، شرکت‌های تعاونی ناشران هر استان به نمایندگی از ناشران عضو خود، در نمایشگاه شرکت، و کتاب‌های آنها را عرضه می‌کنند.

در حالی که در سال‌های گذشته، حضور ناشران شهرستان‌های مختلف در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در قالب غرفه‌هایی که شرکت‌های تعاونی ناشران هر استان در این نمایشگاه برپا می‌کردند، پُررنگ‌تر بود، اما امسال و در سی و دومین دوره این نمایشگاه، حضور این دسته از ناشران بسیار کمتر از حد انتظار بود؛ تا جایی که حضور تعاونی‌های نشر استانی به ۳ مورد محدود بودند؛ گیلان، قزوین و اصفهان.

حمید بلوری متمدن مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران استان گیلان درباره کم و کیف حضور این تعاونی و عرضه کتاب‌های ناشران عضو آن در نمایشگاه سی و دوم کتاب تهران به خبرنگار ایبنا گفت: شرکت تعاونی ناشران گیلان به نمایندگی از ناشران این استان در نمایشگاه شرکت کرده و به علت محدودیت فضا صرفاً کتاب‌هایی حوزه گیلان‌شناسی را عرضه کردیم.

وی افزود: مجموعاً با ۳۰۰ عنوان که برخی چاپ اول و تعدادی هم تجدیدچاپی هستند، در نمایشگاه امسال حاضر شده‌ایم اما با توجه به گرانی کاغذ و شرایط نامناسب اقتصادی، کتاب‌های چاپ اولی ناشران عضو تعاونی ما نسبت به سال‌های قبل، کمتر بود.

مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران استان گیلان تعداد اعضاء این شرکت را ۲۶ ناشر عنوان کرد و افزود: ما سال‌های قبل هم در نمایشگاه حضور داشتیم و هدفمان از شرکت در این آوردگاه، این بوده است که کتاب‌های بعضی ناشران عضومان را که حضور خودشان در نمایشگاه، برایشان صرفه اقتصادی نداشته است، به مخاطبان عرضه کنیم.

بلوری گفت: آنها به هر حال هزینه‌هایی را باید متحمل شوند و فروش‌شان هم جوابگوی این هزینه‌ها نیست. لذا کتاب‌های ناشرانی را که تعداد عناوینشان محدودتر بوده است، در نمایشگاه عرضه کرده‌ایم.

به گفته وی، از میان ۴۰ ناشری که در گیلان فعال هستند و کتاب چاپ می‌کنند، ۲۶ انتشاراتی عضو شرکت تعاونی ناشران این استان هستند.
 

وی به اهمیت حضور ناشران شهرستانی در نمایشگاه پرداخت و بیان کرد: نمایشگاه کتاب تهران در طی سال فقط یک بار برگزار می‌شود و برای ناشران شهرستانی، این یک فرصت تکرارنشدنی است. خیلی از ناشران شهرستانی نمی‌توانند به شرکت‌های پخش تهران راه پیدا کنند مگر استثنا پیش بیاید. بنابراین ناشران شهرستانی که فعال هستند به لحاظ اینکه حضور در نمایشگاه نقدینگی زیادی برایشان ایجاد می‌کند، برای نمایشگاه تهران اهمیت زیادی قائل هستند.

بلوری متمدن، مشکلات نمایشگاه را باعث رنجش و فشار بر ناشران شهرستانی دانست و یادآور شد: ما در بخش کودک ناشر داریم اما متاسفانه فشار در این بخش خیلی بر ما زیاد بود؛ در اوج فروش نمایشگاه و به مدت ۴۸ ساعت، کارتخوان‌هایمان را قطع کردند.

وی ادامه داد: ما به لحاظ محتوایی به عنوان یک ناشر شهرستانی که کار کودک انجام می‌دهد، صرفاً با چاپ کتاب‌های داستان و کودک نمی‌توانیم با ناشران تهرانی که از سرمایه‌گذاریهای عظیمی بهره می‌برند، رقابت کنیم لذا سعی کرده‌ایم کارهای خاصی ارائه کنیم که مختص خودمان باشد. مثلا ًبه سمت بازی‌های فکری که همراه با کتاب است، رفته‌ایم. در شرایطی که نشر از همه نظر در سختی به سر می‌برد، برای من قابل درک نیست چرا اینقدر باید تحت فشار باشیم!

خبرنگار ایبنا چند بار به غرفه شرکت تعاونی ناشران استان قزوین هم سر زد تا از کم و کیف عرضه کتب ناشران عضو این تعاونی هم، کسب اطلاع کند اما از مسئولان این غرفه، کسی حاضر به پاسخگویی نشد.

بهروز راهنمایی متصدی غرفه شرکت تعاونی ناشران استان اصفهان، اما در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا از عرضه ۳۰۰ عنوان کتاب در این غرفه خبر داد و گفت: ما از ۵ ناشر برتر اصفهان از قیبل یارمانا، آموخته و انتشارات فرهنگ مردم، کتاب‌هایی را با موضوعاتی از قبیل مدیریت، روانشناسی، شعر و رمان عرضه کرده‌ایم که ۵ درصد از این کتاب‌ها چاپ اول‌اند و برای اولین بار در نمایشگاه ارائه شده‌اند.
 

وی، استقبال مردم از غرفه شرکت تعاونی ناشران استان اصفهان را خوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به اینکه ما نتوانستیم همه کتاب‌هایمان را به نمایشگاه بیاوریم و از طرفی مردم هم وضعیت اقتصادی خوبی نداشته‌اند، به نظرم استقبال خوب بوده و در هر حال ما راضی هستیم.

راهنمایی تصریح کرد:  شرکت تعاونی ناشران استان اصفهان تعدادی نمایشگاه برای ناشران در سطح استان برگزار می‌کند و اتفاقاً این، یکی از اهداف اصلی شرکت تعاونی ماست. در راستای همین هدف هم بوده است که در نمایشگاه کتاب تهران و به نمایندگی از ناشران استان حضور پیدا کرده‌ایم.

وی گفت: متراژ غرفه ما نسبت به بقیه غرفه‌ها بهتر بوده است و لازم می‌دانم از مدیریت راهرو تشکر کنم. بازرس‌ها کارشان را انجام می‌دهند و جلوی قاچاق کتاب را می‌گیرند که این هم از نکات مثبتِ نمایشگاه است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: