شاهرود مهیای رقابت در طرح پایتخت کتاب ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، رضا مهدیان در نشستی که با موضوع برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای معرفی شاهرود در طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوب فرهنگی این شهرستان و گام‌های بسیار خوبی که در این حوزه برداشته شده است و امیدواریم بتوانیم شاهرود را به‌ عنوان پایتخت کتاب و پایلوت کتاب و کتابخوانی کشور قرار دهیم.
 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود اضافه کرد: کمک به توسعه پایدار فرهنگی و اجتماع‌محور شهرها، انسجام‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی در شهرها با محوریت کتاب و کتابخوانی کشف جذب ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های محلی و بومی برای ترویج کتابخوانی و تقویت برنامه‌ریزی و نگاه به آینده ازجمله اهداف طرح محسوب می‌شود.

وی افزود: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران را با هدف توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی از طریق حمایت از برنامه‌ها و پیشنهادهای نو و ابتکاری اثربخش و پایدار برگزار می‌کند و این عنوانی که هرساله طبق نظر هیئت‌داوران که بهترین برنامه را ارائه کرده باشند، به آن شهر اعطا می‌شود.

مهدیان با اشاره به اینکه این طرح از سال ۹۴ کلید خورد و طی پنج سال گذشته شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان و یزد توانستند عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کنند، تصریح کرد: هر شهری که با همکاری دستگاه‌ها و شهرداری و تائید رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های خود را ارائه کند، قابلیت شرکت در این طرح را خواهد داشت.
 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود با بیان اینکه این طرح با مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی، شهرداری‌ها دهیاری‌ها، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی اتحادیه ناشران کانون‌های فرهنگی مساجد اجرا می‌شود، ادامه داد: شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهر انتخاب‌شده ملزم به ارائه گزارش‌های دوره‌ای و منظم از پیشرفت برنامه‌های ارائه‌شده به دبیرخانه است، افزود: تا پاییز این فرصت وجود دارد تا برنامه‌ها و جدول زمان‌بندی ارائه شود و اگر شهر کاندید برنامه و فعالیت قابل‌توجهی نداشته باشد از لیست حذف خواهد شد.

میدان و المان کتاب در شاهرود رونمایی می‌شود 
همچنین شهردار شاهرود با بیان اینکه این نهاد در معرفی شاهرود به‌عنوان پایتخت کتاب کشور همه تلاش خود را به کار خواهد بست، گفت: میدان و المان کتاب در هفته کتاب رونمایی می‌شود.

 
وی ضمن بیان اینکه همه مسئولان موظف هستند تا در کنار تمام فعالیت‌های اجتماعی مبانی فرهنگ را از حوزه خود دور نداشته باشند، افزود: هر نوع توسعه و پیشرفت در کشور، عاری از فرهنگ یا خلأ اخلاقی، قطعاً شهر آرمانی نیست اگر مؤلفه‌های اخلاقی یک شهر پررنگ شود حتماً مکان مناسب‌تری برای ادامه حیات شهروندان خود است.

شهردار شاهرود با بیان اینکه در موضوع جلب‌توجه مردم به کتاب و کتابخوانی اقداماتی برای اولین بار در سطح کشور صورت گرفت، گفت: کتاب‌خانه‌هایی به‌صورت روباز در دو پارک شهدای محراب و کودک قرار داشته شد تا امکان دسترسی همه اقشار مختلف جامعه را به کتاب بیشتر کند.

احمدی اضافه کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کار شارژ کتاب‌ها به شهرداری کمک می‌کنند و این حرکت اشتراک‌گذاری کتاب در فضای عمومی یعنی جلب اعتماد مردمی برای اینکه افراد دقایقی در محیط پارک نشسته و کتاب بخوانند و این حرکت ارزشمندی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش شد تا با همفکری لازم، آثار و نمادهای مورد توجه به مسئله فرهنگ رونق پیدا کند، گفت: همه‌ کسانی که عضو شورای فرهنگ عمومی هستند علاقه و اشتیاق خود را به‌نوعی به مباحث فرهنگی نشان دادند منتها این نیاز به صحنه عملیاتی دارد که در شهرداری به آن پرداخته شد.

شهردار شاهرود با بیان اینکه در شهرداری همه همت خود را به کاربستیم تا در عمل به صحنه ورود پیدا کنیم، افزود: هر کاری که در حوزه فرهنگ از عهده شهرداری برآید دریغ نخواهد کرد حداقل اثربخشی اقدامات این خواهد بود که چهره شهر به سمت مباحث فرهنگی رفته است و برنامه‌هایی در این راستا صورت گرفت که به‌جرئت می‌توان گفت در هیچ‌کدام از شهرهای دیگر عملیاتی نشده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: