سخت‌گیری‌های وزارت صنعت واردات ماشین‌های چاپ را محدود کرده است

سیدحسین صالحی، دبیر انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات نو و دست‌دوم چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برخی از مشکلات ایجاد شده برای واردکنندگان ماشین‌های چاپ و بسته‌بندی گفت: برخی از سخت‌گیری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از مهر ماه امسال تاکنون موجب شده است که واردات ماشین و دستگاه‌ها به حالت تعطیل دربیاید؛ به‌طوری‌که با توجه به شرایط کنونی اقتصادی، تقریبا جلوی واردات گرفته شده و کاری پیش نمی‌رود.
 
صالحی با اشاره به محدود شدن تقاضاها عنوان کرد: به‌دنبال افزایش نرخ ارز، توان چاپخانه‌داران برای خرید دستگاه‌های نو یا دست‌دوم به‌شدت کاهش یافته است. در این میان بسیاری از آن‌ها به دلیل شرایط سخت وزارت صنعت و فرایند طولانی کار از خرید منصرف شده‌اند.
 
وی یادآور شد: فرایندهای بروکراسی موجود برای ثبت سفارش و دریافت مجوز واردات ماشین‌ به‌دنبال ابلاغ آئین‌نامه و مقررات جدید، سخت و پیچیده شده و این موضوع کار را برای بسیاری از فعالان این حوزه سخت کرده است.
 
صالحی با اشاره به قوانین جدید در این حوزه توضیح داد: وزارت صنعت‌ به‌تنهایی به بازرگانان اجازه واردات ماشین‌های چاپ را نمی‌دهند؛ بلکه بازرگانان حتما باید با تولیدکننده قرارداد داشته باشند که این موضوع، یک فرایند اضافی است.
 
وی درباره یکی دیگر از قوانین پیش‌بینی شده جدید گفت: موضوع دیگر این است که بازرگان باید سابقه ورود همان دستگاه‌ را در سال‌های قبل داشته باشد که این موضوع عجیب است؛ زیرا گاهی ماشین‌های مختلف مورد نیاز بازار است و به عنوان مثال بازرگانی که تا چند ماه قبل یک دستگاه صحافی وارد می‌کرد، فقط در این حوزه می‌تواند دستگاه وارد کند و اگر بخواهد ماشین جدید بیاورد، باید سابقه داشته باشد.
 
صالحی با بیان اینکه بحث ماشین‌آلات چاپ مانند کاغذ و مقوا نیست، عنوان کرد: چنین موضوعی در گذشته سابقه نداشته است و از مواردی به‌شمار می‌آید است که ایجاد دردسر و مشکل کرده و فعالان این حوزه را دلزده و منصرف می‌کند.
 
به گفته وی، این موضوع از مهر ماه امسال پیش آمده است و واردکنندگان ماشین‌های چاپ بیشتر کنار کشیده‌اند و فقط به اموری مثل رسیدگی به سفارش‌های قبلی می‌پردازند؛ زیرا بارگانی که از مهر ماه در گمرک بار داشته است و اجازه ترخیص نداشته، باید چهار ماه حق توقف بدهد که مشخص نیست این مبلغ در حساب و کتاب‌ مشتری باید باشد یا واردکننده و همین دغدغه‌ها شرایط کار را سخت‌تر کرده است.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: