ستارزاده: زیرزمین شبستان مناسب بخش کودک نیست

حسن ستارزاده، مدیر انتشارات خانه ادبیات در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به مطالبات خود از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: یکی از موضوعات مهم در نمایشگاه کتاب تهران اطلاع‌رسانی محیطی است که باید توسط دست‌اندرکاران کمیته‌های مرتبط به درستی اجرایی شود تا بازدیدکنندگان سردرگم نشوند.
 
وی ادامه داد: تجربه این سال‌ها نشان می‌دهد در مدت برگزاری نمایشگاه کتاب اطلاع‌رسانی محیطی یکی از مشکلات جدی‌ بوده است که ناشران با آن درگیر هستند. در سال گذشته مسیر سالن کودک تا روز چهارم و پنجم نامشخص بود و بخشی از ناشران این حوزه اصلا توسط بازدیدکننده‌ها دیده نمی‌شدند و ضروری است که برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود.
 
ستارزاده نداشتن فضای مناسب کودک در نمایشگاه کتاب تهران را یکی از مشکلات جدی این رویداد دانست و گفت: مساله مهم دیگری که با آن درگیر هستیم، نامناسب بودن فضای مصلا به عنوان نمایشگاه است. در نمایشگاه سی‌ودوم ما در زیرزمین شبستان غرفه داشتیم که این مکان به دلیل کوتاه بودن ارتفاع سقف مشکلاتی برای ما ایجاد می‌کرد.
 
وی یادآور شد: غیر از آن حتی بخشی از ساخت و ساز زیرزمین کامل نشده بود که چهره خوبی نداشت. از سوی دیگر ارتفاع کوتاه سقف زیرزمین، زمینه مناسبی برای دکورسازی و غرفه‌سازی در اختیار ناشران قرار نمی‌دهد.
 
ستارزاده با بیان اینکه باید زمینه‌ای وجود داشته باشد تا ناشر بتواند کتاب‌های خود را به درستی در معرض دید مخاطبان و کودکان قرار دهد، عنوان کرد: غرفه‌ها و غرفه‌سای‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب بتواند به‌راحتی آثار مورد نیاز خود را انتخاب کند؛ ولی وقتی فضا کوچک است، امکان مطالعه بررسی و انتخاب کتاب برای خانواده‌ها وجود ندارد.
 
وی درباره ضرورت پیش‌بینی فضای حرفه‌ای برای ارتباط و تبادل نظر ناشران با یکدیگر گفت: اگر فضای مناسب برای بخش کودک در نظر گرفته شود، می‌تواند مکانی باشد تا ناشران با میهمان و ناشران خارجی ارتباط بگیرند و کارهایش را ارائه دهند؛ اما این فضا اکنون در نمایشگاه کنونی قابل اجرا نیست و کمتر ناشری می‌تواند در این فضا ارتباط حرفه‌ای با هم‌صنفی‌هایش بگیرد.
 
انتخاب مکان ثابت یک ضرورت است
مدیر انتشارات خانه ادبیات همچنین درباره نامشخص بودن محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نیز عنوان کرد: مشکل اساسی نمایشگاه این است که مکان مشخصی ندارد و از وقتی به مصلا آمد، یک‌سری بی‌برنامه‌گی با خود به همراه آورد؛ زیرا مکان آن مناسب برگزاری نمایشگاهی نیست.
 
وی افزود: ناشران هرسال درگیر این موضوع هستند که غرفه‌شان کجا قرار می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال بخش کودک سال‌ها در مصلا؛ در سرما و گرما زیر چادر بود و فضای نامناسبی برای خانواده‌ها و کودکان وجود داشت.
 
ستارزاده با بیان اینکه مکان برگزاری نمایشگاه با ۳۲ سال تجربه هنوز هم مشخص نیست، گفت: این موضوع یک معضل بزرگ برای ناشران است که هر سال تا چند ماه قبل برپایی نمایشگاه مطرح می‌شود و ناشران در بلاتکلیفی به سر می‌برند. امیدوارم زمینه‌ای ایجاد شود تا در سال‌های آتی این معضل برطرف شود.
 
به گفته وی، دسترسی از طریق ایستگاه‌های مترو، تنها حسن و امتیاز مصلا است و غیر از آن، فضای کلی این مجموعه برای برپایی نمایشگاه مناسب نیست؛ درحالی‌که سالن‌های محل دائمی نمایشگاه‌های تهران به‌گونه‌ای است که ازدحام به شکل مصلا نیست و رفت و آمد به دلیل طراحی ساختار نمایشگاهی آن راحت‌تر است.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: