رونمایی از اولین دایره‌المعارف شیعی برای مخاطبان نوجوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیین رونمایی از کتاب «دایره المعارف شیعه» چهارشنبه (۲۸ فروردین ماه) با حضور حجت‌الاسلام‌ و المسلمین غلامرضا حیدری ابهری نویسنده کتاب، محمد یوسفیان مسئول واحد کودک و نوجوان مرکز تخصصی مهدویت، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علیرضا سبحانی مدیرمسئول انتشارات جمال و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلمی استان قم برگزار شد.

غلامرضا حیدری ابهری مولف این کتاب در این مراسم، کمبود دایرةالمعارف‌های تألیفی در داخل کشور را مورد انتقاد قرار داد و آثار ترجمه شده را نیز ناهمسو با فرهنگ ایرانی-اسلامی عنوان کرد و گفت: این کتاب اولین دایره المعارف شیعه است که تا کنون نوشته شده‌ است، و ما در این کتاب تمام اطلاعات لازم را در مورد تشیع و دین اسلام در ۱۰ فصل برای نوجوانان گردآوری کردیم.

مولف کتاب دایره المعارف شیعه با بیان اینکه دایره المعارف‌ها جهت دسترسی آسان به اطلاعات معتبر دسته‌بندی شده‌اند، ادامه داد: در بسیاری از کشورها، علاوه ‌بر دایره المعارف‌های بزرگسالان، دایرة‌المعارف‌نویسی برای کودکان و نوجوانان را به‌منظور آشنایی کودک و نوجوان با دسته‌بندی اطلاعات شروع کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اطلاعات کتاب حاضر از منابع اصیل و دست اول شیعه مانند کتب مرحوم شرف‌الدین و علامه امینی جمع‌آوری ‌شده است، تصریح کرد: کتاب دایره المعارف شیعه، نه‌تنها به توضیح و تشریح جنبه‌های مکتب شیعه می‌پردازد، بلکه به مقایسه باورهای آن یا اختلافات مکتب تشیع با دیگر فرقه‌ها نیز می‌پردازد.

حیدری ابهری با بیان اینکه کتاب حاضر در ده فصل گردآوری شده است، بیان کرد: این کتاب همه اطلاعات لازمی که یک کودک یا نوجوان راجع به اعتقادات شیعه، تاریخ شیعه، اختلافات فقهی ما با اهل سنت، جایگاه عزاداری و سایر مطالب محوری مکتب تشیع، نیاز دارد را در اختیارش قرار می‌دهد.

مولف کتاب دایره المعارف شیعه در ادامه جذابیت تصاویر رنگی این کتاب برای کودکان و نوجوانان را مورد اشاره قرار داد و گفت: تصاویر موجود در این کتاب، علاوه بر اطلاع‌رسانی و جنبه آموزشی آن، موجب لمس بهتر حس شیعی و آشنایی بیشتر با اهل‌بیت (ع) و دین اسلام می‌شود.

وی با بیان اینکه در این کتاب به دنبال هیچ‌گونه تبلیغی نبودیم و هدف ما معرفی مکتب تشیع با تمام ثروت‌های معنوی به کودکان و نوجوانان است، افزود: بخش تصاویر کتاب بر عهده گروه دیگری بوده است که در انتخاب تصاویر صرفا به جنبه‌های بصری و نمادین آن توجه شده‌ است و دنبال تبلیغ و ترجیح حوزه یا مکتب خاصی نبوده‌ایم.

حیدری ابهری دشواری‌های تألیف این اثر را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: پیدا کردن چارچوب و قالبی متناسب، سخت‌ترین بخش کار نگارش این کتاب بود اگرچه منابع هم بسیار بود اما مطالعه بسیار زیاد، این چهارچوب‌ها را برایم روشن کرد، زیرا رسیدن به آن تسلط محتوایی بویژه برای نگارش کتب حوزه کودک و نوجوان از میان انبوه مطالب، بسیار دشوار است.

مولف کتاب دایره المعارف شیعه با اشاره به اینکه در کارهای دینی ظرافت‌های بسیاری وجود دارد، یادآوری کرد: به خاطر دینی بودن این کار، حساسیت بالایی بر روی محتوای آن صورت گرفته است که این امر نیز دشواری تألیف آن را مضاعف می‌کرد، چراکه در کار دینی باید بتوانیم همزمان با برقراری توازن میان دو مکتب تشیع و تسنن، دین اسلام‌ را بیشتر از گذشته به کودکان و نوجوانان انتقال دهیم.

چاپ بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان توسط انتشارات جمال
در بخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام علیرضا سبحانی‌نسب، در باب اهمیت تعلیم و تربیت کودک گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: «وقتی تهاجم فرهنگی رخ می‌دهد، اولین گروهی که مورد آسیب قرار می‌گیرد کودکان و نوجوانان هستند که هیچ سپری برای دفاع ندارند».

مدیر انتشارات جمال در ادامه با اشاره به افزایش تالیف کتاب‌های حوزه کتاب کودک و نوجوان در دهه اخیر، گفت: اکثر کتاب‌های حوزه کتاب کودک و نوجوان تا ۱۵ سال پیش، ترجمه بود و تعداد اندکی کتب تالیفی در این حوزه وجود داشت، لذا انتشارات جمال تلاش کرد که مطابق نیازهای جامعه، کتاب تولید کند که تاکنون توانسته است بیش از ۳۰۰ جلد کتاب در حوزه کودک و نوجوان چاپ کند.

وی ادامه داد: انتشاراتی‌های بین‌المللی به ویژه صهیونیست‌ها اهمیت تعلیم و تربیت کودک را بسیار بیشتر از سیاست می‌دانند و بدین جهت بر بخش کودک و نوجوان توجه ویژه‌ای دارند، به گونه‌ای که از دوران خردسالی و همچنین در آموزش و پرورش خود، روی ذهنیت آنان کار می‌کنند تا این کودکان مسلمان‌ستیز و عرب‌ستیز شوند.

سبحانی نسب در ادامه به کتاب دایره المعارف شیعه اشاره کرد و گفت: دایره المعارف شیعه تاکنون توسط هیچ یک از انتشاراتی‌های ایران به چاپ نرسیده است و دایره المعارف‌هایی که با موضوعات گوناگون در کتاب فروشی‌ها وجود دارد، وارداتی و ترجمه شده هستند که بخشی از این کتب با مصادیق دینی ما فاصله بسیاری دارد، اگر هم رنگ و بوی معرفتی دارد به صورت غلط آموزش می‌دهد و به صورت رگه‌های ریزی از فرهنگ نادرست را به جامعه القا می‌کند.

مدیر انتشارات جمال با بیان اینکه از سال گذشته این کتاب را در جریان کار داشتیم، تصریح کرد: چاپ کتاب دایره المعارف شیعه که برای گروه سنی نوجوانان گردآوری شده از اهمیت والایی برخوردار است و اگر حوزه کتاب کودک و نوجوان را جدی نگیریم، کودک و نوجوان ما با یک فرهنگ ناخواسته و غیربومی روبرو می‌شود.
 
تالیف دایرةالمعارف از سخت‌ترین کارها در زمینه چاپ و نشر است
در بخش پایانی این مراسم، حجت‌الاسلام محمد یوسفیان با اشاره به سابقه ۲۵ ساله‌اش در زمینه تولید محتوا و تالیف کتاب برای کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۸۰ جلد کتاب با موضوعات کودک و نوجوان به قلم خود، منتشر کرده است.

مسئول واحد کودک و نوجوان مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: اگرچه کتاب کودک و نوجوان دارای ظرافت‌ها و دشواری‌های بسیاری است، اما کارهای کودک و نوجوان، بسیار کمتر از کتب دیگر مورد استقبال افراد جامعه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کتاب دایره المعارف شیعه، کم‌حجم و پرمحتوا است، افزود: این کتاب در عین دارا بودن خصایص مهدوی، این ویژگی را دارد که کلیه شبهات در زمینه دین اسلام به‌ویژه مذهب تشیع را پاسخ داده است.

یوسفیان نقش کتاب و هنر در فرهنگ‌سازی و پرورش مخاطبان کودک و نوجوان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: این کتاب می‌تواند یک درس‌نامه باشد، زیرا کلیه دانستنی‌هایی که کودکان و نوجوانان شیعه در جهت رسیدن به رشد و کمال به آن نیاز دارند در این کتاب گردآوری شده است. 

مسئول واحد کودک و نوجوان مرکز تخصصی مهدویت، تالیف دایرةالمعارف را یکی از سخت‌ترین کارها در زمینه چاپ و نشر عنوان کرد و افزود: قرار بود کتاب دایرةالمعارف مهدوی نیز گردآوری و به چاپ برسد اما با توجه به دشواری کار کودک هنوز نتوانسته‌ایم در این زمینه گام برداریم.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: