روزانه ۴۰۰ هزار نفر از پایگاه جامع کتاب گویا بازدید می‌کنند

حمید شاه‌آبادی؛ معاون صدای رسانه ملی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: باید هم‌زمان با تحولات در حوزه نشر، کتاب و مطالعه، به تحولات در حوزه داده‌های فرهنگی نیز توجه کنیم زیرا درگاه انتشار تغییر کرده و این موضوع باید همه نهادهای موثر در این حوزه را متوجه خود کند.
 
وی افزود: همه فشارها بر روی جنس فیزیکی کتاب و مطالعه سنتی آن، قطعا راه به جایی نخواهد برد، بلکه باید انواع دیگر مطالعه کتاب را داخل حوزه مطالعه محاسبه کنیم و در این میان آنچه مذموم است، مجموعه‌ای از قرائت‌ها و مطالعه‌های بی‌هدف و بدون انسجام است که از نظر زمان‌بری مطالعه زمان می‌برد ولی ارزش افزوده زیادی به همراه ندارد، این متون بخشی از اطلاعات عمومی را افزایش می‌دهد ولی تحول محتوایی و فکری ایجاد نمی‌کند.
 
شاه‌آبادی با اشاره به فعالیت پایگاه جامع کتاب گویا در معاونت صدا، گفت: راه‌اندازی این پایگاه با سرمایه‌گذاری صدا و سیما با استقبال ناشران روبه‌رو شد و معتقدم که در طولانی مدت در تعیین میانگین نرخ مطالعه در کشور موثر است.
 
وی یادآور شد: تا امروز حجم کتاب‌های پایگاه جامع کتاب گویا از حدود ۲ هزار عنوان کتاب عبور کرده است، البته از قبل نیز پنج هزار عنوان کتاب با ساختار قبلی برای روی این پایگاه قرار داشت.
 
شاه‌آبادی با اشاره به نوآوری در تولید کتاب‌های گویا، توضیح داد: این آثار با ساختار جدید و نمایشی تولید می‌شوند؛ به طوری که آثار ابتدا بازنویسی شده و سپس در قالب نمایش اجرا می‌شود مثل کتاب خاطرات عز‌ت‌شاهی که به شکل نمایش‌نامه در آمده و از این نمونه‌ها آثار زیادی وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه بخشی از کتاب‌ها نیز روایی است، گفت: در این بخش از حضور صدها نویسنده و گوینده حرفه‌ای رادیو برای خوانش کتاب‌‌ها استفاده می‌شود و نحوه کار  به گونه‌ای است که شنونده حس کتاب و نویسنده را احساس کند.
 
تولید آثار جدید و سه بعدی
شاه‌آبادی همچنین از افزودن بخش جدیدی در این پایگاه خبر داد و تاکید کرد: در این زمینه مجموعه جدیدی از کتاب‌های سه بعدی را نیز در پایگاه قرار دادیم تا در صورتی که افراد با هدفون به آن‌ گوش دهند، کاملا در فضای دالبی قرار می‌گیرد و ویژگی آن‌ها عدم ایجاد خستگی در مخاطب است.
 
وی با بیان اینکه مخاطب ما امروز حوصله متون طولانی را ندارد، گفت: یک مخاطب دیگر مثل سابق نمی‌تواند یک متن طولانی را بشنود یا مدت طولانی برای گوش دادن به کتاب  وقت بگذارد و باید گفت داستان از محتوای ساندویچی گذشته و به محتوای لقمه و کپسولی رسیده است.

معاون صدای رسانه ملی با بیان اینکه روزانه ۴۰۰ هزار نفر با میانگین شنیداری ۳۷ دقیقه به پایگاه جامع کتاب گویا مراجعه‌کننده داریم، افزود: در این زمینه گاهی استقبال به حدی است که بعضی شب‌ها پهنای باند سازمان صدا و سیما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این نشان می‌دهد که مردم عطش مطالعه دارند و باید زمینه‌های آن را فراهم کرد.
 
شاه‌آبادی با بیان اینکه نرخ دقیق مطالعه در کشور مشخص نیست، توضیح دد: با توجه به اینکه این اقدام یک حرکت ملی در حوزه کتاب است، قطعا در آمار تاثیرگذار هستیم و اگر جهشی از نظر زیرساخت‌های فنی رخ بدهد، ما آمادگی داریم این ظرفیت را تا دو برابر افزایش دهیم.
 
به گفته وی، هر نهاد و دستگاهی نسبت به کتاب مسئولیت دارد زیرا کتاب در فرهنگ جامعه تاثیر دارد و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری انجام داد.
 
تاکید بر متن‌محوری برنامه‌ها
شاه‌آبادی همچنین در پاسخ به این سوال که برای غنی‌ُسازی برنامه‌های تولیدی چه برنامه‌ای دارید، گفت: تاکید ما در برنامه‌سازی‌ها بر متن‌محوری است و از بداهه‌گویی دوری می‌کنیم،‌ حتی روی متن‌هایی که شنونده احساس می‌کند بداهه است، از قبل روی آن‌ها کار شده است.
 
وی ادامه داد:‌ وقتی به سمت متن‌محوری می‌رویم قطعا تالیفات افراد فرهیخته نقش خود را ایفا می‌کند، همچنین برنامه‌هایی مثل معرفی کتاب داریم، هر چند در این زمینه معقتدم که ما همچنان  به کار بیشتر نیاز داریم.
 
شاه‌آبادی همچنین بر لزوم سطح‌بندی کتاب‌های منتشر شده،‌تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد در حوزه کتاب سطح‌‌بندی نشده و حجم انبوده تولید کتاب کار ما را مشکل کرده است، البته اساسا فضای این دهه، به گونه‌ای است که مدام حجم داده‌ها افزایش پیدا می‌کند.
 
وی تاکید کرد: حجم زیاد داده‌ها موجب می‌شود به جای اینکه مخاطب فرصت مطالعه پیدا کند، وقت خود را صرف این کار کند تا جستجو کرده واز میان داده‌ها کتاب مورد نظر خود را انتخاب کند.
 
شاه‌آبادی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای کنترل این موضوع پیشقدم شود، گفت:‌ به نظرم وزارت ارشاد بیش از اینکه مسئول معرفی کتاب باشند باید به بحث تقسیم‌بندی و مقوله‌های معین و راهنمایی مخاطب به سلیقه و علایق را دنبال کند.
 
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن؛ توانستن است» تا ۱۴ اردیبهشت ۸ هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام  خمینی (ره) برپا است.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: