رشته جغرافیا در ایران منزوی است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین «جشنواره معلمان مولف و پژوهشگر حوزه علوم جغرافیایی» دوشنبه‌(2 دی‌ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.  
 
نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به اینکه حوزه علوم‌انسانی در حوزه مسئولیت‌های دولتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، گفت: با وجود اینکه در بسیاری از کشور‌ها رشته‌های علوم‌انسانی جایگاه ویژه و بالایی دارد متاسفانه در کشور ما دیدگاه مردم به این رشته قابل‌توجه نیست؛

وی ادامه داد: در نتیجه رشته‌ای مانند جغرافیا که یکی از کاربردی‌ترین علوم در جهان امروز شناخته می‌شود، در بین مردم، منزوی و ناشناخته است؛ همچنین این شاخه دانشگاهی که بین‌رشته‌ای نیز محسوب می‌شود، جایگاه مناسبی در حوزه محیط زیست ندارد.     
 
حسینی‌پور با اشاره به بی‌توجهی متقاضیان ورود به دانشگاه به رشته جغرافیا، افزود: در گذشته معمولا رشته‌های علوم‌تجربی و ریاضی در اولویت دانش‌آموزان داوطلبان ورود به دانشگاه بود و گرایش‌های رشته علوم‌انسانی جزو انتخاب‌های آخر قرار داشت.      
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب بی‌توجهی به مشکلات جاری زندگی امروز را ناشی از بی‌توجهی به علوم‌انسانی دانست و گفت: رویکرد ما به علوم‌انسانی کاملا نقطه مقابل کشورهای دیگر است و شاید به این دلیل است که هنوز جایگاه علوم‌انسانی را در حوزه‌های مختلف نشناخته‌ایم و مسائل و مشکلاتی چون تعطیلی مدارس، اختلال در برنامه‌ریزی شهری که مردم ایران درگیر آن هستند و برایشان ملموس است، به دلیل بی‌توجهی به علوم‌انسانی است.   
 
حسینی‌پور با بیان اینکه اهمیت جغرافیا در علوم را نمی‌توان کتمان کرد، افزود: اهمیت این علم برای کشوری همچون ایران که در موقعیت خاص جغرافیایی، آب‌و‌هوایی و سیاسی قرار دارد، دوچندان است.

وی ادامه داد: انسان جهان پرشتاب امروز برای داشتن زندگی مرفه دست به اختراعات و اکتشافات مِی‌زنند؛ اما همین پیشرفت‌ها موجب ایجاد مشکلات جغرافیایی حاضر شده است که در مناطق مختلف، مسائل و مشکلات متفاوتی در جهان به وجود می‌آورد، مسائلی که باید برای آن راهکار‌های عملی مناسبی جست‌و‌جو کرد.  

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به اینکه شهر تهران یکی از آلوده‌ترین شهر‌های جهان به شمار می‌رود، ادامه داد: یک روز از هر سه روز تهران متاثر از یک آلاینده‌ها مختلف آلوده می‌شود، البته عوامل متعدد دیگری در آلودگی این شهر نقش دارند؛ اما اثر عوامل جغرافیایی بیش از دیگر عوامل است.
 
وی ادامه داد: مسائل و مشکلات جغرافیایی عصر امروز باید مورد بررسی قرار بگیرد و مولفان دلسوز این رشته به کمک مسئولان کشور بیایند و به سهم خود در این راه قلم بزنند. وظایف وجدانی و عمده معلم را صداقت، خدمت و راهنمایی واقعی افراد یک جامعه تشکیل می‌دهد و چه خوب است این روشنگری علمی در قالب کتاب در راستای رفع مشکلات، به مردم هم ارائه شود.
 
انتشار ۷۸۵ عنوان کتاب جغرافیا طی بیش از یک‌سال
حسینی‌پور در ادامه به میزان تولید سالانه کتاب در حوزه جغرافیا اشاره و بیان کرد: طبق آمار موسسه خانه کتاب از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا کنون ۷۸۵ کتاب در شاخه‌های مختلف جغرافیا ثبت شده که در این میان ۲۹۵ اثر چاپ نخست هستند.

وی افزود: در سی‌و‌ششمین دوره جایزه کتاب سال در رشته جغرافیا ۴۸ اثر شامل ۱۹ اثر در رشته جغرافیای طبیعی ۲۶ اثر در رشته جغرافیای انسانی و سه اثر در ایران‌شناسی به دبیرخانه ارسال شد. کتاب «روش‌ تحقیق برای اوقات فراغت و گردشگری» ترجمه احمد پور‌احمد و علی حسینی حائز رتبه شایسته تقدیر شد. ۱۹۶ نفر از اعضای سایت اهل قلم موسسه خانه کتاب دانش‌آموخته رشته تحصیلی جغرافیا هستند.
  
وی در مقایسه میزان توجه به رشته تخصصی جغرافیا با دیگر رشته‌های تخصصی گفت: بسیاری از رشته‌ها از‌جمله پزشکی تخصصی شده است و برای هر بیماری به پزشک متخصص مراجعه می‌شود اما به دانش‌آموختگان رشته‌های جغرافیا، جامعه‌شناسی و‌ برنامه‌ریز شهری بی‌توجهی می‌شود.

به گفته مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب، رشته جغرافیا به‌عنوان یک شاخه بین‌رشته‌ای در چند سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است باید پرسید تا چه میزان از تجربه و دانش دانش‌آموختگان این رشته با توجه به موقعیت ایران بهره‌مند شده‌ایم.    
 
حسینی‌پور با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران از نظر جغرافیایی و اهمیت شناخت آن و لزوم حفظ مرز‌ها بیان کرد: باید بدانیم چگونه از مرز‌های جغرافیایی محافظت کنیم. دغدغه مولفان و پژوهشگران در این زمینه بسیار با اهمیت است و باید مورد توجه قرار بگیرد تا بتوانیم به جامعه بزرگ و فرهنگی ایران خدمت کنیم.

وی دورهمی معلمان مولف حوزه جغرافیای را نشانه همت بزرگ در وانفسای بی‌توجهی جامعه به موضوع جغرافیا دانست و گفت: بحث کتاب و کتابخوانی و توجه به معلمان مولف بسیار ارزشمند است. همکارانمان در وزرات آموزش و پرورش باید در توجه به معلمان مولف قدم‌های بزرگی بردارند.
 
آمادگی خانه کتاب برای برگزاری جشنواره دانایی توانایی ویژه معلمان
حسینی‌پور با اشاره به جشنواره دانایی و توانایی ویژه دانش‌آموزان گفت: یکی از اقدامات قابل‌توجه در هفته کتاب، برگزاری جشنواره دانایی و توانایی بود، در اختتامیه جشنواره پیشنهاد برگزاری رویداد مشابه برای معلمان طرح شد. موسسه خانه کتاب برای این موضوع آمادگی خود را اعلام می‌کند.       
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: همه ما اعتقاد داریم، اگر بخواهیم نسل کتابخوان داشته باشیم باید خانواده و همچنین معلم دلسوزی علاقه‌مند به کتاب و البته دانش‌آموزان کتابخوان داشته باشیم. اگر این اعضا با هم حرکت کنند، بی‌تردید می‌توانند آینده خوبی را برای ایران بزرگ رقم بزنند.  
 
محمد‌علی میرزایی، رئیس دو انجمن جغرافیایی معلمان تهران و ایران در ادامه این مراسم با اشاره به فعالیت‌های انجمن جغرافیای معلمان تهران و ایران بیان کرد: دفتر دو انجمن معلمان جغرافیای معلمان تهران و ایران در پایتخت مستفر است و برنامه‌‌های متنوعی را برگزار می‌کند. روز‌های ۱۸ و ۱۹ دی‌‌ماه همایش ملی پیش‌بینی شده است.  
 
وی درباره برنامه‌های انجمن در هفته پژوهش افزود: دو «مسابقه کتابخوانی» و آیین تجلیل از مولفان برای هفته پژوهش برنامه‌ریزی شده بود که برنامه نخست به دلیل برخی مشکلات برگزار نشد اما امروز شاهد برگزاری نخستین جشنواره معلمان مولف هستیم. در برگزاری این برنامه اداره کل آموزش و پرورش استان تهران و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری قابل‌توجهی با انجمن داشتند.

در پایان این مراسم از برگزیدگان نخستین جشنواره معلمان مولف تجلیل شد.

در این آیین نیکنام حسینی‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب، محمد‌رضا سحاب، مدیر‌عامل موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب، محمد‌علی میرزایی، رئیس دو انجمن جغرافیایی معلمان تهران و ایران حضور داشتند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: