جغرافیا درس زندگی است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نخستین «جشنواره معلمان مولف و پژوهشگر حوزه علوم جغرافیایی» دوشنبه‌(2 دی‌ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

محمدرضا سحاب، مدیر موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب با تاکید بر تلاش معلمان مولف حوزه جغرافیا گفت: می‌دانم کسانی که این کتاب‌‌ها را نوشته‌‌اند، چه زحماتی کشیده‌اند. موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب ۸۴ سال است که در این حوزه مشغول فعالیت است و امروز هشتاد و چهارمین سالگرد تاسیس  این موسسه برگزار می‌شود.

وی افزود: بهترین ارثی که از پدرم برایم باقی مانده‌ است، فعالیت در حوزه جغرافیا است و به آن افتخار می‌کنم. چاپ و نشر کتاب‌های جغرافیایی معلمان ارزشمند است، چراکه این تالیفات، ساده نیستند. در کشورمان به جغرافیا اهمیت نداده و نمی‌دهیم و به همین  دلیل، درگیر چالش‌های روزافزون در جامعه هستیم.

سحاب در ادامه از بی‌توجهی مدیریت شهری به علم جغرافیا انتقاد کرد.

مدیران مدارس باید به تدریس جغرافیا در مدرسه اهمیت بدهند
سحاب با اشاره به اینکه زندگی و جغرافیا با یکدیگر در ارتباط هستند و بر هم تاثیر می‌گذارند، اظهار کرد: باید به تدریس جغرافیا در مدارس اهمیت بدهیم و این وظیفه برعهده مدیران مدارس است که متاسفانه نسبت به این قضیه بی‌توجه هستند.

وی ادامه داد: مدیران مدارس فکر می‌کنند که فیزیک و شیمی نسبت به جغرافیا اولویت و برتری دارد؛ درصورتی‌که کاربرد فیزیک نسبت کاربرد جغرافیا در زندگی کمتر است. آلودگی تهران، جاده‌های پر ترافیک، آب آلوده، نشست زمین، همگی به یادگیری و آموزش جغرافیا در جامعه مربوط است.

مدیر موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب با بیان اینکه معلمان جغرافیا باید پیگیر ایجاد کلاس درس جغرافیا و اهمیت تدریس آن به دانش‌آموزان باشند، عنوان کرد: چرا دروس فیزیک و شیمی کلاس درس دارند اما جغرافیا، نباید کلاس درس داشته‌باشد؟ دانش‌آموزان باید با جغرافیا آشنا باشند و در این مسیر، جغرافیا باید به درستی به دانش‌آموزان آموزش داده‌ شود و آن‌ها نیز با این رشته تاثیرگذار در جامعه آشنا باشند؛ اما شیوه آموزش جغرافیا در مدارس شیوه اشتباهی است.

سحاب گفت: آموزش اشتباه جغرافیا در مدارس، باعث شده که دانش‌آموزان از این درس فراری باشند. با گذشت چندین سال از تالیف کتاب درس جغرافیا اما هنوز مبانی این کتاب‌ها درگذشته مانده و بر‌اساس تالیف حسین خلیلی‌فر مانده‌ و بروز نشده‌‌است، درصورتی که جغرافیای حال حاضر جامعه با کتاب جغرافیای گذشته بسیار متفاوت است.

کتاب‌های جغرافیایی معلمان مولف باید در سراسر مدارس کشور توزیع شود
پدر علم کارتوگرافی ایران با اشاره به اهمیت ایجاد کلاس درس جغرافیا برای دانش‌آموزان مدارس خاطرنشان کرد: یکی از این برنامه‌های پیشنهادی ما در این‌باره این بود که با حداقل مبلغ، ۳۰۰ هزارتومان از مدارس، کلاس درس جغرافیا را برای مدارس تشکیل دهیم و هرسال با تمدید این مبلغ، تجهیزات این کلاس‌ها را بهبود ببخشیم. کلاس جغرافیا را کامل‌تر کنیم و این کتاب‌ها باید به‌درستی چاپ شده و در تمام مدارس ایران میان کودکان توزیع شود.

سحاب در پایان گفت: جغرافیا درس زندگی است و مشکلات جامعه به ندانستن جغرافیا مربوط است. کتاب‌های تولید شده معلمان کشور در حوزه جغرافیا باید در همه مدارس ایران توزیع شود و آن‌ها را در رسیدن به جامعه‌ای هدفمند حمایت کند.

در این آیین، نیکنام حسینی‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب، محمد‌رضا سحاب، مدیر‌ موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب، محمد‌علی میرزایی، رئیس دو انجمن جغرافیایی معلمان تهران و ایران حضور داشتند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: