درصد اندکی از سهم نیم‌درصدی کتابخانه‌های فارس از درآمدهای شهرداری‌ها تحقق می‌یابد

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در ادامه برنامه‌های مربوط به هفته کتاب، صبح امروز جمعی از نویسندگان و شاعران استان فارس در سالن کتابدار اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس حضور یافتند و نظرات خود را با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در میان گذاشتند.
 
در این مراسم که با عنوان «روایت امروز» و با حضور نویسندگانی چون احمد اکبرپور، بهمن پگاه‌راد و سندی مؤمنی برگزار شد، احمد اکبرپور و بهمن پگاه‌راد به انتقاد از وضعیت آموزش و پرورش در عدم ترغیب دانش‌آموزان به کتابخوانی پرداختند و نویسندگان جوان‌تر نیز خواستار قرارگرفتن آثارشان در قفسه‌های کتابخانه‌های عمومی فارس شدند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این دیدار از افزایش ۵۰ درصدی تعداد کتاب‌های به امانت گرفته شده در کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و گفت: سال گذشته میانگین تعداد امانات ماهانه کتابخانه‌های عمومی فارس ۱۲۰ هزار عنوان کتاب بود که امسال به میانگینِ ماهانه ۱۸۸ هزار کتاب افزایش یافته است.
 
روح‌الله منوچهری با اشاره به عضویت ۱۶۰ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان فارس افزود: در حال حاضر ۲۴۰ باب کتابخانه عمومی در استان فارس وجود دارد که از این تعداد ۱۹۰ باب کتابخانه، نهادی هستند و ۵۰ کتابخانه نیز به‌صورت مشارکتی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۲ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی فارس برگزار شده است، یادآور شد: در سال ۹۷ اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس بیش از ۳۱۰ میلیون تومان برای خرید کتاب هزینه کرده است.
 
تنها محل درآمد کتابخانه‌های عمومی سهم نیم‌درصدی شهرداری است
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه با اشاره به تحقق درصد بسیار کمی از سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از محل درآمدهای شهرداری افزود: تنها محل درآمد کتابخانه‌های عمومی از همین سهم نیم‌درصدی شهرداری تأمین می‌شود و از محل حق عضویت‌ اعضای کتابخانه‌ها، پولی عاید این اداره کل نمی‌شود.
 
روح‌الله منوچهری در ادامه با اشاره به راه‌اندازی کمیته خرید منابع انسانی در کتابخانه‌های عمومی فارس افزود: هدف این کمیته خریداری آثار نویسندگان و شاعران بومی استان فارس و قراردادن این آثار در دسترس عموم مردم است.
 
مشکلات مالی، فضایی و مکانی کتابخانه‌های عمومی
با این حال منوچهری با تأکید بر محدودیت‌های مالی این اداره‌کل افزود: حداقل انتظار نویسندگان و شاعران فارس از اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی، خرید ۲۴۰ جلد از آثار آنها و وجود یک کتاب در هر باب کتابخانه است، اما به سبب مشکلات مالی، این اداره‌کل تنها قادر به خرید ۱۰ تا ۵۰ نسخه از آثار نویسندگان استان است.
 
منوچهری با بیان اینکه مشکل فضایی و مکانی، یکی دیگر از محدودیت‌های این اداره کل است، یادآور شد: با این وجود اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس مصمم به حمایت از نویسندگان و شاعران بومی است؛ چراکه کتابخانه‌های عمومی ارزان‌ترین و راحت‌ترین حلقه توزیع آثار نویسندگان در بین عموم مردم است.
 
ادبیات سرچشمه تخیل است و تخیل سرچشمه علم
در ادامه این مراسم احمد اکبرپور نویسنده مطرح حوزه ادبیات کودک و نوجوان با انتقاد از آموزش و پرورش و نقش مخرب این نهاد در کتابخوانی دانش‌آموزان، گفت: مسئولان آموزش و پرورش باید بدانند که ادبیات سرچشمه تخیل است و تخیل سرچشمه علم.
 
نویسنده «شب بخیر فرمانده» در عین حال با بیان اینکه انتقادها به آموزش و پرورش باید انتقادهایی عملی و موثر باشد، یادآور شد: باید اندیشید که چگونه می‌توان آموزش و پرورش را آگاه کرد تا برای کودکان ما امکان کتاب‌خواندن را فراهم کند.

اکبرپور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه نویسندگان و شاعران نیز نیازمند آموزش و نقد هستند، گفت: ما به جلسات آموزشی نیاز داریم تا قدرت نویسندگی خود را قوت ببخشیم.
 
نویسنده «من نوکر بابا نیستم» با تأکید بر اینکه «امروز وقت شاگردی است» افزود: نویسندگان و شاعران باید به‌روز باشند و مطالعه داشته باشند. احمد اکبرپور در پایان با تشکر از برگزاری گردهمایی نویسندگان و شاعران با اداره کل کتابخانه‌های فارس یادآور شد: حداقل انتظار نویسندگان و شاعران فارس آن است که یک کتاب از آن‌ها در قفسه ۲۴۰ باب کتابخانه‌های عمومی استان حضور داشته باشد.
 
آموزش و پرورش برنامه‌ای برای تشویق دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی ندارد
در این مراسم همچنین بهمن پگاه راد، نویسنده و روزنامه‌نگار قدیمی شیرازی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید خاستگاه کتاب باشد، افزود: دانش‌آموزان باید از طریق آموزش و پرورش به کتاب‌خواند ترغیب شوند. پگاه راد در ادامه ضمن انتقاد از رویه چند سال اخیر آموزش و پرورش در عدم وظیفه خود به‌عنوان یکی از متولیان کتاب‌خوانی در میان کودکان و نوجوان افزود: متأسفانه در سالیان اخیر حتی یک ریال برای خرید کتاب در مدارس تخصیص نیافته است.
 
این روزنامه‌نگار با بیان اینکه در آموزش و پرورش برنامه‌ای برای تشویق دانش‌آموزان به کتا‌ب‌خوانی مشاهده نمی‌شود، افزود: متأسفانه امروز اغلب کتابخانه‌های عمومی ما نیز به قرائت‌خانه تبدیل شده‌اند. در ادامه این مراسم نویسندگان و شاعران جوان حاضر در جلسه به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند و از ضرورت حمایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی از نویسندگان بومی، و برگزاری برنامه‌های فرهنگی با حضور نویسندگان و شاعران تأکید کردند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: