داستان‌های فرانی اشتاین برای کودکان

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه پنج جلدی «فرانی اشتاین: دانشمند خل و چل» نوشته جیم بنتون با ترجمه متین رحماندوست از سوی انتشارات امیرکبیر برای گروه سنی «ج و د» منتشر شده است.
 
«وقتی فرانی در زمان فراموش شد»، «حمله فرشته بیست متری عشق»، «سفر خیلی عجیب و غریب»، «فرانی نامرئی» و «فرانی تغییر یافته» عنوان‌های این مجموعه پنج جلدی‌اند که به ماجراهای بچه ماجراجو و کنجکاوی به نام «فرانی» می‌پردازند. فرانی علاقه زیادی به اکتشاف و اختراع دارد و در اتاق خواب زیر شیروانی منزلشان آزمایشگاهی پر از وسایل آزمایشگاهی دارد.
 
جیم بنتون، نویسنده و کاریکاتوریست مشهوری است که سبک خاصش در طنز و نقاشی به غیر از کتاب‌هایش در انواع و اسباب‌بازی‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، کارت تبریک‌ها و حتی تی‌شرت‌ها و لباس‌های کودکان دیده می‌شود. «فرانی اشتاین» اولین شخصیتی است که او برای کودکان و نوجوانان خلق کرده. او ازدواج کرده دو فرزند دارد و در میشیگان امریکا زندگی می‌کند. کارگاهی که او آثار هنری‌اش را آنجا ابداع می‌کند پر از وسایل عجیب غریب و به دردنخور است.
 
هرکدام از کتاب‌هایی که او در این مجموعه نوشته به صورت جداگانه در قالب فصل‌های مختلف به داستان‌های فرانی می‌پردازند و همه پنج جلد این مجموعه با فصل «خانه فرانی» شروع می‌شوند.

با اینکه محتوای کلی این فصل در همه کتاب‌ها تقریبا یکی است اما نویسنده از زاویه‌های مختلف به خانه فرانی نگاه کرده و آن را به‌گونه‌ای توصیف می‌کند که متناسب با داستان فصل بعدی کتاب باشد و این ویژگی سبب شده که هرکدام از جلدهای این مجموعه به تنهایی قابلیت خوانده شدنبه عنوان یک کتاب مستقل را داشته باشد.
 
حسن داستان‌های این مجموعه این است که کوتاه هستند و برای مخاطب کودک و نوجوان امروزی که حوصله خواندن متن‌های طولانی را ندارد، حوصله‌سربر نیستند اما نداشتن توضیحی مختصر درباره موضوعی که به آن‌ها پرداخته شده و حال و هوای داستان‌ها در پشت جلد، تا مخاطبی که آشنایی با کتاب ندارد بتواند با آگاهی بیشتری کتاب را انتخاب کند، از جمله مواردی است که جای خالی آن دیده می‌شود.
 
همچنین این کتاب‌ها دارای تصاویر سیاه و سفیدی هستند که از سوی نویسنده کشیده شده و در فهم بیشتر مطالب به مخاطب کمک می‌کند.
 
انتشارات امیرکبیر، مجموعه پنج جلدی «فرانی اشتاین: دانشمند خل و چل» را با شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان برای هرجلد منتشر کرده است که نشان دهنده کاهش شدید شمارگان کتاب در طول چندسال اخیر است. 
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: