حسینی‌نیک: شأن نشر دانشگاهی در نمایشگاه کتاب حفظ شود

سیدعباس حسینی‌نیک، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به لزوم توجه به اهمیت نشر دانشگاهی گفت: نشر دانشگاهی به‌عنوان پیونددهنده علم و فرهنگ، جایگاه ویژه‌ای در توسعه تمدن بشر امروز دارد و توسعه این حوزه از نشر با توسعه علمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در همه کشورهای دنیا در ارتباط مستقیم است.
 
وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته صاحب دانشی هستند که با کتاب‌های دانشگاهی عرضه شده و بدین سبب بر جوامع دیگر استیلا دارند.
 
حسینی‌نیک با بیان اینکه امروز هیچ عرصه اجتماعی را نمی‌توان یافت که بی‌نیاز از علم و دانش باشد، عنوان کرد: اما با این وجود، جایگاه کتاب و نشر دانشگاهی در کشور ما به‌قدر لازم دارای اهمیت نیست. همانطور که برای تأمین منابع علمی روز دنیا در داخل کشور، هیچگونه برنامه و استراتژی وجود ندارد، برای تأمین منابع علمی داخلی برای کتابخانه‌ها نیز برنامه مدوّنی موجود نیست.
 
وی تاکید کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمادی از برخورد با نشر دانشگاهی در کشور است و تنها بخشی که تاکنون در زیر چادر برگزار شده، بخش کتاب دانشگاهی بوده که البته بیم آن داریم که در نمایشگاه بعدی به مکانی منتقل شویم که قدر زیر چادرها را بدانیم.
 
حسینی‌نیک با اشاره به این موضوع توضیح داد:‌ شنیده‌ها حکایت از این دارد بخش دانشگاهی به طبقه فوقانی رواق شرقی یا غربی منتقل خواهد شد که البته بدون اطلاع و نظرخواهی از انجمن ناشران دانشگاهی است.
 
به گفته وی، چنانچه امکانات دسترسی مانند آسانسورهای بزرگ و پله‌های برقی راه اندازی نشود، مشکل مراجعه عموم و به‌خصوص اساتید که سنی از آن‌ها گذشته به مشکلات ناشی از ترافیک جابجایی کتاب‌های ناشران (ورود و خروج) از مبادی محدود، اضافه خواهد شد.
 
حسینی‌نیک با اشاره به سابقه فعالیت تشکل‌های نشر در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: حدود پانزده سال است که انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و انجمن ناشران کودک و نوجوان و انجمن ناشران آموزشی مجری بخش‌های تخصصی خود هستند؛ ولی در چند دوره اخیر نقش آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت نمایشگاه کم رنگ‌تر شده است.
 
وی با بیان اینکه انجمن‌های تخصصی نشر، سرمایه‌های بی‌بدیل جامعه نشر کشور هستند، گفت: نادیده انگاشتن آن‌ها، محروم ساختن دولت از خدمات و ظرفیت‌های آن‌هاست. در این زمینه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی مانند گذشته آمادگی دارد در صورت مؤثر بودن و دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته فراهم بودن شرایط همکاری، همه توان خود را در خدمت برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه سی‌و‌سوم قرار دهد.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: