جای خالی کتابخانه ملی در خراسان جنوبی/ چرا وعده ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند عملی نشد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان جنوبی، آخرین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند در سال ۹۷ با موضوعاتی از قبیل بازگشایی مجدد کتابخانه استاد سعیدی، کلنگ‌زنی یک کتابخانه خیّرساز در روستای حاجی‌آباد، تصویب بودجه سال آینده، پیگیری و انتقاد از راه‌اندازی نشدن شعبه استانی کتابخانه ملی و مرکز اسناد در خراسان جنوبی و همچنین کتابخانه مرکزی بیرجند سال‌ها بعد از تصویب و… برگزار شد.

مهدی نیازی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بیرجند در این جلسه به قدمت کتابخانه استاد سعیدی و ساخت آن در سال ۶۲ اشاره و تصریح کرد: این مکان بعد از ۳۵ سال به دلیل فرسودگی شدید سالن مطالعه، مخزن، سرویس بهداشتی، مشکل در تاسیسات گرما و سرمایشی مرمت شد. عملیات بازسازی اردیبشهت امسال شروع و قدری هم طولانی شد.

وی با اشاره به اتمام عملیات مرمت و بازگشایی این کتابخانه در ۱۸ بهمن همزمان با روز ملی کتابخانه‌گردی، اضافه کرد: در همین روز کتابخانه خیرساز در روستای حاجی آباد کلنگ زنی می‌شود. ۵۰ درصد اعتبار و زمین این کتابخانه توسط خیّر تامین می‌شود و وی امکان تعیین نام آن را دارد.
 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بیرجند گفت: ساخت کتابخانه در طبقه بالای مسجد صاحب الزمانی مهرشهر نیز به اتمام رسیده اما بهره‌برداری و تجهیز آن نیاز به اعتبار در سال آینده دارد و پیشنهاد می‌شود به نام بصیری‌پور، اولین شهید مدافع حرم در استان خراسان شمالی، نامگذاری شود.

نیازی به مکاتبه با اداره راه و شهرسازی بیرجند اشاره کرد که از این اداره خواسته شده در شمال غرب مهرشهر، زمینی با کاربری فرهنگی پیش‌بینی شود تا در سال‌های بعد، در صورت تامین اعتبار، با توجه به تراکم جمعیت، کتابخانه‌های مورد نیاز احداث شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بیرجند ادامه داد: ساخت سه کتابخانه در قسمت‌هایی از شهر تا سال پنجم برنامه بازآفرینی شهری، مصوب شده تا خلاء کتابخانه‌ای برطرف شود. می‌توان این فضاهای جدید را به نام مفاخر معرفی کرد.

وی جزییات اعتبارات کتابخانه‌های عمومی بیرجند در سال ۹۷ را تشریح و اضافه کرد: برای سال آینده حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای هزینه امور رفاهی پرسنل، ۳۰ میلیون برای امور فرهنگی و ۳۰ میلیون تومان برای خرید منابع جدید و نوسازی کتاب‌های فرسوده نیاز است.

بنا به آمار نیازی، هزینه‌های اجتناب ناپذیر کتابخان‌های عمومی شهرستان بیرجند از جمله تکمیل، تجهیز و تعمیر در سال آینده، ۴۵۰ میلیون تومان از جمله شامل احداث و تجهیز کتاباخانه بصیری پور مهر شهر ۱۶۰، کتابخانه الهیه جنب خانه محله ۱۴۰ و جایگزینی تجهیزات فرسوده ۱۰۰ میلیون تومان نیاز است.

براساس جمع بندی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی بیرجند، کتابخانه‌های این شهرستان در همه زمینه‌ها به یک میلیارد و ۲۰۹ میلیون تومان اعتبار برای سال آینده نیاز دارند.

نصرالهی عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی  بیرجند و عضو هیئت علمی دانشگاه این شهرستان هم خلاء نام علما و مفاخر در بیرجند را مطرح و تاکید کرد: در تبریز کتابخانه‌ها و مکان‌ها به اسم مفاخر نامگذاری شده است و پیشنهاد می‌شود کتابخانه‌های بیرجند هم به نام مفاخر این شهرستان نامگذاری شود.

وی تاکید کرد: از سال ۸۵ تاکنون کمتر سالی است که موضوع کتابخانه مرکزی بیرجند مطرح نشده باشد اما هنوز از آن خبری نیست در حالی که در همه استان‌ها کتابخانه مرکزی وجود دارد.

نصرالهی عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند ایجاد شعبه کتابخانه ملی و کتابخانه مرکزی در استان خراسان جنوبی را هم ضروری خواند و توضیح داد: با تاخیر در این کار بخشی از تاریخ استان دفن می‌شود زیرا بخشی از منابع این کتابخانه، اطلاعات شفاهی است که باید در گفتگو با بزرگان و مفاخر استان جمع آوری شود.

دکتر زهرا علیزاده بیرجندی عضو دیگر انجمن کتابخانه‌های عمومی و استاد دانشگاه بیرجند هم توصیه کرد: به جای ساخت پراکنده کتابخانه در این شهر، بهتر است تاسیس کتابخانه ملی و مرکز اسناد با همکاری خیّران پیگیری شود؛ متاسفانه اسناد آرشیوی زیادی در خاندان‌های بیرجندی وجود دارد که به دلیل نبود مرکز اسناد سرگردان هستند و اهدای آن به آستان قدس را مطرح می‌کنند در حالی که پس از آن باید هزینه زیادی برای دسترسی به همین اسناد پرداخت.

وی اظهار تاسف کرد که در دانشگاه تهران کتابخانه‌ای به نام دکتر سیدمحمد مشکات وجود دارد در حالی که وی در منطقه خودش شناخته شده نیست و هیچ مکان فرهنگی به نام وی نیست.

به گفته علیزاده، چند سال قبل هم راه‌اندازی کتابخانه ملی مرکزی و مرکز اسناد در خراسان جنوبی پیشنهاد شد اما طرح معوق ماند.

علی ناصری فرماندار بیرجند هم در این جلسه گفت: در صورتی که استانداردهای کتابخانه ملی اعلام شود می‌توان تا مرحله فراخوان جذب خیّران برای تامین زمین پیش رفت تا طرح کلی تعریف شود. در حال حاضر، ساختمان دولتی برای راه‌اندازی کتابخانه ملی و مرکز اسناد نیست اما می‌توان از فضاهای موجود که شرایط لازم را دارد، استفاده کرد.
 
وی ساختمان بانک صادرات را به این منظور پیشنهاد داد و افزود: چنان چه این فضا به فروش نرفته باشد، می‌توان تا زمانی که کتابخانه ملی صاحب مکان و احداث شود، از آن استفاده کرد.

 
فرماندار بیرجند ایجاد مرکز بیرجندشناسی را هم پیشنهاد داد و گفت: این کار آسانتر از احداث کتابخانه ملی است و می‌تواند مکمل کتابخانه ملی و با کارکرد خاص خود باشد و با کمک خیران هم عملی می‌شود البته در صورت وجود فضاهای دانشگاهی، می‌توان از آن بهره گرفت.

علی ناصری به کتابخانه مرکزی بیرجند هم اشاره‌ای کرد و توضیح داد: احداث این کتابخانه مصوب دولت دوم و اتفاق ناخوشایند در مورد آن تعلل دستگاه‌های مربوطه بود؛ ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی آن زمان پیگیر نبودند و متاسفانه در استانی مانند هرمزگان که بعد از خراسان جنوبی این مصوبه را داشت، سال بعد و در سفر بعد، دکتر احمدی‌نژاد کتابخانه مرکزی را ساخت و افتتاح کرد؛ هر استانی که تلاش کرد، پول گرفت!

فرماندار بیرجند تاکید کرد: آن زمان اولویت به ساخت بیمارستان و … اختصاص یافت در شرایطی که اعتبار وجود داشت و هزینه‌ها کم بود اما این فرصت در استان از دست رفت.

دکتر ناصح عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند هم اعلام آمادگی و موافقت رئیس دانشگاه بیرجند برای کمک به ایجاد مرکز بیرجند شناسی و استفاده از فضای موجود دانشگاه را وعده داد و افزود: با همکاری استادان دانشگاه می‌توان زیرساخت‌های لازم را تعیین و وظیفه هر عضو را اعلام کرد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: