جایگاه منابع اسلامی در مطالعات صلح و دوستی همچنان خالی است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «بخشایش در ساحت دین، سیاست و صلح» با محوریت بررسی کتاب «عذر و عفو: نگاهی تطبیقی» سه‌شنبه، ۳ دی‌ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
 
در این نشست محمدکاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، محمدکاظم سجادپور، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عبدالرحمن حسنی‌فر، رئیس پژوهشکده علوم تاریخی پژوهشگاه، محمدجعفر محلاتی، مولف کتاب و استاد الهیات صلح در دانشگاه اوبرلین آمریکا و تعدادی از دیپلمات‌های سابق جمهوری اسلامی حضور داشتند.

سلسله کتاب‌های (ساحت صلح) با تکیه به فرهنگ مهرپایه ایرانی و شیعی و رویکردی علمی، روشمند و تطبیقی، صلح‌شناسی را به‌طور جدی وارد جرگه نشر می‌کند. این مجموعه دامنه پژوهش‌های صلح را از حیطه کلاسیک(قدمائی) این رشته فراتر برده و با تعمیم فضیلت‌های عفو و دوستی از حوزه روابط خصوصی به روابط عمومی، اجتماعی و بین‌المللی، معنی‌شناسی و نهادشناسی صلح را به‌طور اساسی در سه زمینه اخلاق جنگ، اخلاق عفو و اخلاق دوستی توسعه می‌دهد.

در ابتدای این نشست به شرح جایگاه خشونت در نگارش‌های تاریخی و ضعف عفو و بخشایش در منابع حوزه‌های علوم انسانی با طرح پرسش‌های مرتبط به آن مطرح شد.

سجادپور ضمن شرح جایگاه عفو و بخشایش در ساحت روابط خارجی عامل اصلی تشنجات منطقه‌ای را خارج از ساختار داخلی کشورها دانست. به اعتقاد وی موضوع میانجی‌گری یکی از بحث‌های رایج دیپلماسی جدید و مورد نیاز منطقه است. او ظرفیت‌های بومی خاورمیانه را برای عبور از ناامنی‌ها مناسب و سالم تشخیص داده و حذف مداخلات خارجی را درمان شرایط موجود معرفی کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا حسینی امین از امنای دائره‌المعارف بزرگ اسلامی ضمن شرح نیاز به گفتمان بخشایش و گذشت در اهمیت مقالات منتشر شده در دو جلد کتاب دوستی به مثابه جهان بینی و  عذر و عفو: نگاهی تطبیقی مطالبی را بیان کرد.

سپس پیام سیدکاظم بجنوردی، رئیس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی را این چنین قرائت کرد: دو کتاب «عذر و عفو» و «دوستی به مثابه جهان‌بینی» در فضای آشفته کنونی همچون نسیم روح‌نوازی است که همه آدمیان را نوازش می‌کند و راه دوستی و آرامش را به آنان می‌نمایاند.

گذشت و صلح و گفتگو بهترین راه زیستن است و شما با میراث اخلاقی پدرتان حضرت آیت‌الله مجدالدین محلاتی این راه پرشکوه انسانی را طی می کنید و با کدرزدائی افتخار می‌آفرینید . دو کتاب «عذر و عفو» و «دوستی به مثابه جهان‌بینی» راه زندگی پاک را نشان می‌دهد و چه زیبا آموزش می‌دهد. بدین جهت، شما را می‌ستایم و تقدیر می‌کنم.

محلاتی در شرح چگونگی تنظیم مجموعه‌های بخشایش و دوستی به مثابه جهان‌بینی به سابقه حضور خود در دستگاه دیپلماسی دهه شصت خورشیدی و کار مستقیم با سازمان ملل و دوران مسئولیت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک اشاره‌ای کرد و نیاز دستگاه دیپلماسی را در به‌کارگیری عبور از خطاها و گذشت از اشتباه را منشأ اصلی تولید فکر و اندیشه منابع صلح پژوهی دانست.

به اعتقاد وی جایگاه منابع اسلامی در مطالعات صلح و دوستی همچنان خالی است و انگیزه اصلی ترجمه کتاب در جستجوی بخشایش (عفو و مجازات در اسلام و مسیحیت) از سوی محمدهادی طلعتی را نخستین گام برای طرح ابتدایی این موضوع دانست سپس به شیوه تنظیم ۱۴ مقاله کتاب عذر و عفو: نگاهی تطبیقی با موضوع الهیات صلح پرداخت.

این جلسه با پرسش و پاسخ به پایان رسید.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: