ثبت ۴۵۰هزار جست‌وجو در سامانه اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب

عادل طالبی؛ معاون کمیته اطلاع‌رسانی سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: من از ۲۸ اسفند برای کار در کمیته اطلاع‌رسانی دعوت به کار شدم و کارها کمی دیر در این زمینه آغاز شد و از دوم فروردین ماه کارهای اجرایی این بخش را شروع کردیم.
 
وی افزود: در این زمینه ابتدا کارها را به اطلاع‌رسانی محیطی و الکترونیک تقسیم کردیم و برای اینکه اطلاع‌رسان محیطی داشته باشیم، یک نرم افزار آماده کردیم. نرم افزار قبلی وجود داشت، آن را به عنوان پایه قرار دادیم.
 
طالبی با بیان اینکه موسسه خانه کتاب در این زمینه همکاری خوب با ما داشتند، عنوان کرد: در این زمینه به سرعت به اطلاعات دسترسی پیدا کردیم و با سمپل اطلاعات نرم افزار را به روزرسانی کردیم و بعد از تعطیلات عید نوروز آماده شد.
 
وی یادآور شد: در قسمت سایت مشکلی با سایت نمایشگاه‌های فرهنگی داشتیم، به این دلیل که این سایت، خبری است و وقتی مخاطبان اطلاع‌رسانی را به سایت هدایت می‌کردیم در آن گم می‌شدند و نمی‌توانستند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
 
طالبی با بیان اینکه هم‌زمان با روز اول نمایشگاه در کمتر از شش ساعت، سایت جدیدی راه‌اندازی کردیم، گفت: در روز ۴ اردیبهشت سایت BOOK32.ir را راه اندازی کرده و بعد از قرار دادن اپلیکیشن نمایشگاه، اطلاعات جست‌وجوی کتاب‌ها و ناشران را در آن قرار دادیم.
 
وی تاکید کرد: در سایت نمایشگاه تا ساعات پایانی روز آخر ۴۵۰هزار جست‌وجو ثبت شد و بر خلاف سیاست سال‌های گذشته و بر اساس سیاست اطلاعات باز، داده‌ها را برای استفاده ناشران در اختیار قرار می‌دهیم، زیرا ناشران می‌توانند از آن‌ها برای بازاریابی استفاده کنند.
 
طالبی با اشاره به ارزش این اطلاعات و لزوم بهره‌مندی از آن در صنعت نشر، گفت: در این زمینه ناشران می‌توانند از ذائقه و سلیقه مردم در حوزه کتاب به خوبی مطلع شوند. سال‌ها این اطلاعات به ناشران که صاحبان اصلی این اطلاعات هستند، داده نمی‌شد ولی امسال داده‌ها را با ناشران به اشتراک می‌گذاریم.
 
وی درباره مزایای استفاده از صنف در حوزه اطلاع‌رسانی نیز گفت: دست‌اندرکاران این حوزه فهم درستی از داده دارند و می‌توانند بازاریابی درستی بر اساس این داده‌ها داشته باشند و حتی فرایند بازاریابی خود را دنبال کنند و امسال این کار شروع شده و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.
 
به گفته طالبی، ناشران باید به اهمیت این موضوع پی‌ببرند، واقعیت این است که الان فضای نشر ما بد نیست و نگاهی به ناشران پرفروش نشان می‌دهد ناشرانی که فرایند بازاریابی و برندینگ را به شکل اصولی دنبال می‌کنند در بازار موفق هستند، اگر ناشران می‌خواهند درست عمل کنند باید به این داده‌ها توجه کنند.
 
کاهش نفرات کمیته اطلاع‌رسانی
معاون کمیته اطلاع‌رسانی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همچنین درباره تعداد نفرات فعال در این کمیته، توضیح داد: امسال به دنبال سیاست انقباضی که در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران وجود داشت، تعداد نفرات از ۱۵۹ نفر سال گذشته به ۸۰ نفر مجوز داده شد اما واقعیت این است که این تعداد بسیار کم بود.
 
وی با بیان اینکه ۱۲ غرفه اطلاع‌رسانی و سه غرفه مخصوص توزیع نقشه در بخش‌های مختلف نمایشگاه فعالیت می‌کردند، ادامه داد: مشکل دیگر ما در کمیته اطلاع‌رسانی این بود که امکان انتخاب مکان غرفه‌های اطلاع‌رسانی نداشتیم و با مکان‌هایی که انتخاب می‌کردیم مخالفت می‌شد.
 
طالبی با بیان اینکه بودجه این کمیته نیز امسال کاهش زیادی داشت، گفت: سال گذشته کیوسک اطلاع‌رسانی الکترونیک در نمایشگاه وجود داشت اما امسال به دلیل کاهش بودجه امکان نصب این کیوسک‌ها نبود، ما در این زمینه ۲۰ کیوسک درخواست دادیم ولی روزانه بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان اجاره می‌دادند.
 
وی عنوان کرد: در این زمینه ما قصد داشتیم داخل شبستان اطلاع‌رسانی نداشته باشیم و از این کیوسک‌ها استفاده کنیم اما به دلیل هزینه بالایی که به همراه داشت با آن مخالفت شد، همچنین ما درخواست ۱۰۰ لب تاب و ۴۰ تبلت داشتیم که ۷۰ و ۲۰ عدد به ما دادند.
 
طالبی همچنین درباره برخی مشکلات اجرایی دیگر، گفت: صندلی غرفه‌های اطلاع‌رسانی یک روز قبل از نمایشگاه دزدیده شد یا بهتر است بگویم برداشته شد و همکاران ما دو روز اول بدون صندلی بودند اما فکر می‌کنم با همه این مشکلات روند خوب و روبه‌رشدی در حوزه اطلاع‌رسانی داشتیم.
 
معاون کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران همچنین درباره اپلیکیشن نمایشگاه گفت: ابتدا قرار بود از اپلیکیشن نمایشگاه استفاده کنیم اما امکان موقعیت مکانی روی آن وجود نداشت و اپلیکیشن بلد را یک شبه اجرایی کردیم که امکان مکان یابی داشت و از قبل حدود یک و نیم میلیون نصب از قبل داشت.
 
وی ادامه داد: همچنین نصب اپلیکیشن نمایشگاه کمتر از ۱۰ هزار نصب بود و تلاش کردیم که متقاضیان آن را راضی کنیم، هرچند من فکر می‌کنم در این حوزه نقص داشتیم که امیدوارم برای سال های آینده جبران شود. 
این مطالب را به اشتراک بگذارید: