تخصیص ۱۲ میلیارد ریال اعتبار اضافه برای توسعه و تجهیز کتابخانه‌های خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در پنجمین جلسه کتابخانه‌های استان که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، مدیرکل امور روستایی استانداری، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، رئیس حوزه هنری خوزستان شامگاه گذشته در سالن اجتماعات استانداری برگزارشد، با بیان این مطلب گفت: این اعتبارات برای ساخت کتابخانه عمومی سوره در خرمشهر، کتابخانه عمومی الغدیر در ذزفول، ۴ باب کتابخانه در شهرستان اندیکا وکتابخانه مرکزی کارون هزینه شد.

وی معرفت و آگاهی را دو عامل تاثیرگذار در جامعه دانسته و عنوان کرد: در عصر کنونی با وجود تکنولوژی و تبادل اطلاعات اگر معرفت و اگاهی نباشد؛ خرافه و اطلاعات نادرست گسترش پیدا می‌کند و تنها راه تشخیص درست از نادرست افزایش سرانه مطالعه و آگاهی بخشی معرفت است.

وی ادامه داد: افزایش مطالعه، تمدن‌‌ساز، تعالی بخش و یاری کننده جامعه است و اگر فکر تمدن ساز در جامعه گستر ش پیدا کرد، مدارای اجتماعی بالا می‌رود که حاصلش یک جامعه پویا، بانشاط، کم‌خشونت و با آسیب‌های اجتماعی کمتر است که گسترش فرهنگ کتابخوانی و خوانش، برکات و آثار ارزنده‌ای در آسان اداره کردن جامعه دارد.

استاندار خوزستان ترویج و گسترش مقوله کتاب و کتابخوانی را، در دست یافتن به توسعه زیرساخت‌ها بیان کرد و گفت: تا زمانی که که فضای فیزیکی مهیا نباشد، نباید انتظار افزایش سرانه مطالعه را داشته باشیم و هدف باید درگیر کردن غیرمستقیم شهروندان در امر خوانش کتابخوانی؛ با سیاست‌گذاری و تبیین برنامه اصولی به این سمت باشد.

 
نماینده عالی دولت در استان، ارج نهادن به مطالعه را از طریق بالا بردن سرانه فیزیکی کتابخانه‌ها برشمرد و توضیح داد: با برنامه‌ریزی درست و توجه جدی به زیرساخت‌های پژوهشی، و راهبردهای علمی می‌توانیم عملیات سازنده‌ای انجام داده  و آگاهی مردم را در این حوزه‌ها بالا برده و عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در این نشست با اشاره به تعداد برنامه‌های اجرا شده در سال ۹۸، گفت: ۸۶۹ برنامه در هفته کتاب و کتابخوانی اجرا شد و تا پایان سال ۹۹ تعداد ۹۹۲۶ برنامه در سطح استان اجرا می‌شود.

منصور کوهی رستمی تعداد نشست‌های کتابخوان کتابخانه‌ای را ۱۰۳۸ برنامه در سال ذکر کرد و افزود: ۳۶۴ برنامه با موضوع اهدای کتاب اجرا می‌شود.

وی در ادامه ضمن تبریک به استاندار خوزستان به عنوان رئیس انجمن نمونه کشوری  تصریح کرد: برگزاری منظم جلسات انجمن کتابخانه‌های استان و شهرستان‌ها از سطح ۳۹ درصد سال ۹۶ به ۹۳ درصد در سال ۹۸، توجه به زیرساخت‌های کتابخانه‌های عمومی در یک سال گذشته، افتتاح ۱۰ کتابخانه جدید به ناوگان کتابخانه‌های عمومی استان و حضور جدی در افتتاح کتابخانه‌ها از جمله شاخص‌های معرفی شده  کتابخوانی برای انتخاب برتر استاندار خوزستان بود.
 
یادآوری می‌شود، بیش از ۱۵۸ هزار عضو در کتابخانه‌ها استان فعال هستند که از این تعداد ۷۶ هزار  و ۳۰۵  عضو آقا و ۸۲ هزار و ۹۴ از این اعضا را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: