تجلیل از شاعر محلی‌سرای جنوبی در شب شعر زمستانه یلدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، چهارمین شب شعر زمستانه «یلدا» با حضور جمعی از شاعران استان بوشهر و علاقه‌مندان به شعر و ادبیات فارسی، در روستای خلیفه از بخش شبانکاره شهرستان دشتستان برگزار شد.

میهمان ویژه این آیین که در دو بخش برگزار شد، کامران محمدخانی، معاون دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران بود که در این برنامه درباره شکوه برگزاری آیین یلدا، صفا و صمیمیت مردم جنوب و غنای فرهنگ بومی منطقه سخن گفت.

در بخش اول این شب شعر، شاعران محلی‌سرای استان بوشهر شامل فرج‌الله کمالی، محمد غلامی، امرالله خدری، محمد بحرینی‌فرد، اصغر شمسی‌پور، نوذر فولادی، محمدجواد جعفری‌همت، جواد نگهبان، رسول سنایی و محمدجعفر نجدی به شعرخوانی پرداختند.

همچنین در این بخش نماهنگ خلیج فارس به کارگردانی مهدی تنگستانی که برگرفته از شعر ایرج شمسی‌زاده، شاعر فقید جنوبی بود، پخش شد.

در ادامه این ویژه‌برنامه ادبی، فرج‌الله کمالی در خصوص ریشه برخی از واژه‌های بومی و کاربرد آنها در شعر محلی جنوب سخن گفت و همچنین مرتضی بهرامی، ادیب برازجانی گوشه‌هایی از فرهنگ و ادبیات عامیانه منطقه جنوب را معرفی کرد.
 

در بخش دوم شب‌ شعر زمستانه «یلدا» از حیات ادبی امرالله خدری، شاعر محلی‌سرای جنوبی به پاس زحمات ۱۲ ساله وی در برگزاری شب شعر محلی «بهارونه لیراوی» تجلیل شد و مجموعه‌ شعر وی معرفی و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین در این بخش از سیاوش قائدی به دلیل تلاشش در زنده نگهداشتن فرهنگ بومی تقدیر شد.

از بخش‌های جانبی این شب شعر می‌توان به برپایی موزه مردم‌شناسی که به همت اسماعیل کریمی و رضا محمدی گردآوری و برپا و وسایل و ابزار فلزی که در زندگی مردمان این دیار رواج داشت در این موزه به نمایش گذاشته شده بود، اشاره کرد تا چشم و ذهن را به عمق زندگی گذشتگان خیره کند.

اجرای ترانه‌های فولکور محلی (با هنرمندی شهرام استواریان)، بخش نماهنگ شعرخوانی شعرای محلی و… از دیگر برنامه‌هایی بود که در این آیین اجرا شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: