برخی تصور می‌کردند همراه با انقلاب نباید مباحث فرهنگی حفظ شود

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدای این جلسه علی اصغر کاراندیش معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعیت زبان فارسی در اوایل انقلاب، گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب برخی از روی عدم آگاهی اقداماتی باهدف تخریب آرامگاه فردوسی داشتند و تصور می‌کردند همراه با انقلاب نباید مباحث فرهنگی حفظ شود.
 
وی ادامه داد: در زمان ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب، ایشان در سفری به استان خراسان با حضور در آرامگاه فردوسی از این شاعر بزرگ زبان و ادبیات فارسی تجلیل به عمل آوردند و دستور دادند به این آرامگاه رسیدگی شود. پس از آن اهتمام به فرهنگ و ادب فارسی در برخی افراد که ناآگاهانه دست به اقداماتی نادرست می‌زدند شکل گرفت.
 
کاراندیش تصریح کرد: امید است بتوانیم با فرهنگ غنی دینی و ملی شاهد یک فرهنگ جهانی در سطح دنیا باشیم و دیگران هم از ایران الگو بگیرند؛ زیرا این امر موجب شکوفایی ایران در دنیا خواهد شد.
 
در ادامه این جلسه محمود شالویی، مشاور وزیر در امور پاسداشت زبان و ادبیات فارسی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابله با تهاجم فرهنگی وظیفه دارد با تقویت خط و زبان فارسی و همچنین ترجمه متون مختلف دینی و مذهبی به زبان شیرین فارسی، از آسیب‌های پیش‌ روی این زبان جلوگیری کند.
 
وی افزود: در غرب اندیشمندان زیادی به زبان فارسی علاقه‌مند هستند و به گفته رهبر معظم انقلاب باید با زبان و ادبیات خودمان ارزش‌های انقلاب اسلامی را به جهان صادر کنیم. در همین راستا شاعران و اساتید زیادی از جمله فردوسی، پروین اعتصامی و… را داشته‌ایم، که با حفظ زبان فارسی به تقویت و ترویج آن کمک کردند.
 
در ادامه سعید جابری انصاری، مشاور معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره ضرورت برگزاری این جلسه با اشاره به اینکه امروز دشمن در نفوذ فرهنگی به سراغ زبان و ادبیات فارسی به عنوان یکی از ارکان اصلی هویت ملی رفته است، گفت: رهبر معظم انقلاب به مسئولان تاکید داشتند «من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم، زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است».
 
وی ادامه داد: باتوجه به نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب و تدابیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیته پدافند غیرعامل این وزارت‌خانه، با همکاری حوزه وزارتی و مشاور وزیر در امور پاسداشت زبان فارسی با ملاحظات پدافند غیرعاملی جلسه‌ای درباره آگاهی‌سازی آسیب‌شناسی زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.
 
در بخش پایانی این مراسم نیز اسماعیل آذر، از اساتید زبان و ادبیات فارسی، با پاسداشت زبان فارسی و قدمت تاریخی ادبیات ایران گفت: زبان فارسی از کرانه قسطنطنیه تا سواحل شرقی چین و ماورا النهر گسترانیده شده بود و بسیاری از اهالی این مناطق با سعدی و شاعران دیگر ما آشنا بودند.
 
در این مراسم حسن نوروزنیا، هنرمند کارتونیست به صورت زنده طرحی از پاسداشت زبان فارسی را به تصویر کشید. همچنین میرزاعلی، از نقالان بزرگ کشور، داستانی از شاهنامه فردوسی را روایت کرد.
 
در پایان این مراسم از مدیرانی که در راستای تقویت پدافندغیرعامل تلاش کرده‌اند، تقدیر به‌عمل آمد.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: