ال کلاسیکوی نمایشگاه کتاب گلستان؛ ۰ – ۰ به نفع گرانی کتاب!

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان – سیدحسن حسینی‌نژاد: اولین ال کلاسیکوی فصل جدید لالیگا یک هفته پیش از کریسمس شب گذشته (۲۷ آذرماه) در ورزشگاه نیوکمپ برگزار شد. این دیدار ابتدا قرار بود در تاریخ ۲۶ اکتبر (۴ آبان) برگزار شود اما به دلیل ناآرامی‌ها در ایالت کاتالونیا و اعتراضات مردمی که به دستگیری ۹ رهبر سیاسی کاتالونیا توسط دولت اسپانیا منجر شد، با تصمیم فدراسیون فوتبال اسپانیا شب گذشته برگزار شد.

به بهانه هم‌زمانی این مسابقه ورزشی با سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گلستان، با تعدادی از غرفه‌داران و بازدیدکنندگانِ ال‌کلاسیکوبازِ سیزدهمین نمایشگاه کتاب گلستان (که هم‌اکنون نیز در حال برگزاری است)، به گفت‌وگو نشستیم و نظر آن‌ها را درباره این دو رویداد جویا شدیم؛ دو رویدادی که شاید در بادی امر کاملاً متفاوت به‌نظر می‌رسند اما اگر تا انتهای این گزارش ما را همراهی کنید، ممکن است شباهت‌ها خود را عیان کنند!

«صالح همتی» فروشنده انتشارات نگاه که از طرفداران بارسلونا است، به ما گفت: به خاطر مشغله نمایشگاه و خستگی تنها موفق به تماشای یک‌نیمه از ال کلاسیکو را شدم. همیشه بازی بارسا و رئال جذاب است؛ حتی اگر مثل بازی دیشب نتیجه مساوی تمام شود.

همتی ادامه داد: اما دلم می‌خواست بارسلونا لااقل با یک گل بازی را می‌برد؛ آن‌هم جلوی آن‌همه تماشاگر متعصب و پرشوری که دیشب به ورزشگاه آمده بود. کاش ما هم در نمایشگاه کتاب امسال در گرگان هم یک گل می‌زدیم و خوشحال نمایشگاه را به پایان می‌بردیم. فروش ما چندان راضی‌کننده نبود هرچند استقبال خوب بود.

«محمد محمودی» فروشنده کُرد زبان حاضر در غرفه انتشارات کردستان که طرفدار تیم رئال مادرید است، گفت: جو و حس و حال سیاسی در بازی مشهود بود. انگار توافقی مثل دربی‌های خودمان در چند سال گذشته شکل‌گرفته بود که بازی امسال مساوی تمام شود.

محمودی هم که وضعیت متوسط فروش را در نمایشگاه تجربه کرده بود، ادامه داد: دیشب همه‌چیز مهیا بود برای یک بازی درخشان و یک‌طرف برد، اما بازی مساوی صفر- صفر تمام شد؛ مثل همه‌چیز این نمایشگاه که همه‌چیزش نسبی بود. از استقبال مردم گرفته تا فروش و مواردی ازاین‌دست.

«وحید جوادی» فروشنده غرفه‌ی انتشارات مجید نیز که طرفدار رئال مادرید بود، اظهار کرد: من هم معتقدم که بازی را درآورده بودند که مساوی شود. دو تیم تلاش کردند که کسب نتیجه کنند اما انگار قرار نبود نتیجه‌ای حاصل شود. ما هم اینجا تلاش کردیم، مسئولان برپایی نمایشگاه هم تلاش کردند اما آن نتیجه‌ای که ما لااقل ازنظر تبلیغات و فروش و استقبال مردم انتظار داشتیم نشد.

«مجید صالحی» مدیرمسئول نشر شانی که از طرفداران بارسلونا بود نیز اظهار کرد: از نظر من نمایشگاه کتاب امسال مثل بازی دیشب رئال در زمین بارسلونا بود؛ از شور و هیجان تماشاگران گرفته تا جو حاکم در این چند وقت اخیر همه‌چیز به نفع بارسلونا بود اما به نظرم رئال مادرید در زمین‌ بازی نمایش بهتری داشت.

صالحی ادامه داد: با اینکه نتیجه مساوی شد اما طرفدارهای رئال از بازی خوب تیمشان در آن جو سنگین راضی بودند و لذت بردند. در این نمایشگاه هم همه‌چیز خوب بود اما یک پاس گل برای بهتر شدن را کم داشت.

وی افزود: مردم آمدند و فروش نسبتاً مناسب بود اما کاش همان حجمی که شهرداری گرگان برای افتتاح پل روگذر و تبلیغ نام مهمانانش (حضور محمدعلیزاده و محمد سلوکی) انجام داد و در سراسر شهر به چشم می‌خورد، کمی هم برای نمایشگاه که یک رویداد فرهنگی مردمی است، تبلیغ می‌کرد.

در ادامه این گزارش به سراغ تنی چند از بازدیدکنندگان رفتیم که در صبح آخرین روز کاری هفته به محل برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب گلستان آمده بودند.

«رضا البرزی» که دانشجوی عمران است و از هواداران بارسلونا، گفت: بازی را دیشب در منزل یکی از دوستانم دیدم و به پیشنهاد دوستم که اینجاست و رئالی است و نمی‌دانم چرا نمی‌خواهد با شما مصاحبه کند (!)، به نمایشگاه آمدیم. از طریق فضای مجازی متوجه برپایی نمایشگاه کتاب شدیم اما منتظر یک فرصت یا یک‌ پایه بودم برای آمدن به نمایشگاه که امروز ممکن شد.

وی ادامه داد: همه‌چیز خوب و معقول است در این نمایشگاه، وضعیت وسیله رفت‌وآمد عمومی را در جریان نیستم اما ما با خودرو شخصی آمدیم و به نظرم همه‌چیز این نمایشگاه مثل هر سال خوب است اما کتاب‌ها خیلی گران!

البرزی یک کتاب از پلاستیک همراهش درآورد و نشان داد: این رمان را ۶۰ هزار تومان خریدم. نویسنده‌اش را دوست داشتم وگرنه آدم زورش می‌آید با این قطع کتاب این قدر پول بدهد. نمایشگاه همه‌چیزش مهیا است اما نتیجه برای ما که دانشجو هستیم، مثل بازی دیشب صفر بر صفر است؛ چون آمدیم، دیدیم، خوشمان آمد اما نمی‌توانیم بخریم.

«احمد نوری‌نژاد» نیز که از هواداران بارسلوناست و بیشتر علاقه‌مند به خواندن رمان، گفت: از بانک عامل نمایشگاه ۱۰۰ هزار تومان بن کارت خریدم و بابت این دو تا کتابی را که می‌بینید (دو رمان خارجی) ۱۳۰ هزار تومان پول دادم.

نوری نژاد ادامه داد: کتاب‌ها برای منِ رمان‌خوان جذاب هستند اما قیمت‌ها بالاست. قیمت بن کارت‌ها و میزان تخفیف‌ها به نسبت سال‌های گذشته تغییر چندانی نکرده اما قیمت کتاب‌ها بعضاً صد در صد افزایش داشته‌اند.

وی افزود: نمایشگاه امسال برای من مثل حسرت بُرد در بازی دیشب بود. همه‌چیز خوب بود، دوست داشتم رمان‌های تازه ترجمه‌شده را بخرم و با ولع بخوانم، اما نشد که نشد!

«سبحان ملک» نیز که چند سالی درسش را در مقطع لیسانس به پایان برده و در حال حاضر در بخش خصوصی مشغول به کار است، گفت: من طرفدار رئال مادرید هستم. دیشب خیلی خوب بازی کردیم و داور با روح و روان ما بازی کرد.

ملک در پاسخ به اینکه نمایشگاه با روح و روان شما چه کرده است؟، با خنده گفت: از قدیم گفته‌اند کتاب غذای روح است، همه‌چیز خوب بود اما آخر ماه است و هنوز حقوق نگرفته‌ایم. کاش نمایشگاه اول ماه بود تا پول بیشتری همراه داشتیم. خلاصه نشد زیاد غذای روح بخرم اما دست‌خالی هم از نمایشگاه نمی‌روم.

وی در پایان، اظهار کرد: اگر بخواهم تعبیری به کار ببرم، باید بگویم نمایشگاه برای من صفر، صفر به نفع گرانی بود هرچند باز هم باکمی دقت می‌شد کتابی با قیمت مناسب خرید. به‌هرحال دست مسئولان برگزاری نمایشگاه درد نکند، همین‌که همچنین فضایی را ایجاد کرده‌اند، یک دنیا می‌ارزد.

یادآوری می‌شود، سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گلستان تا ساعت ۲۰ فردا جمعه ۲۹ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گلستان دایر است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: