افزایش یارانه حمایتی نشر و مطبوعات در سال ۹۹

لادن حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر یک‌روزه خود به استان بوشهر در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر درباره اعتبارات تخصیص یافته به حوزه نشر در سال جاری، عنوان کرد: متاسفانه در ردیف ۳ حمایت از نشر (هم نشر کتاب و هم نشر مطبوعات) امسال اعتبار خوبی تخصیص نیافته است، به همین دلیل نتوانسته‌ایم به تعهداتی که در این حوزه داشتیم، جامعه عمل بپوشانیم.

وی در ادامه افزود: اما در سال آینده خبرهای خوبی برای این حوزه خواهیم داشت؛ چراکه سازمان برنامه و بودجه با اختصاص یارانه‌های حمایتی، بودجه این بخش را افزایش داده است. البته در ماه‌های پایانی سال نیز بخشی از کمبودهایی که در ابتدای سال در حوزه نشر احساس شد، مرتفع می‌شود.

حیدری با اشاره به لزوم توسعه فعالیت‌های کتابخوانی در جامعه تصریح کرد: انجام فعالیت‌های کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه یکی از رسالت‌هایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده دارد که معاونت امور فرهنگی وزارتخانه به‌صورت ویژه به این حوزه می‌پردازد.

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دغدغه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و توجه به کیفیت محتوایی کتب بسیار جدی است که این دغدغه به‎صورت ویژه در سال جاری دنبال شده و نتایج آن را در کیفیت آثار تازه منتشر شده خواهید دید.

وی درباره نقش کتاب در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: بدون شک همه آثار فرهنگی هنری در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش پررنگ و موثری را ایفا می‌کنند که در این میان، نقش کتاب بسیار موثرتر است هم برای خالقان و هم برای مصرف‌کنندگان آن؛ زیرا در دسترس عموم قرار دارد و در مقایسه با دیگر آثار فرهنگی برای بهره‌برداری نیاز به زیرساخت خاصی ندارد.

حیدری در پایان با بیان اینکه کتاب به‌دلیل تنوع موضوعی که دارد، پاسخگوی سلایق گوناگونی است، یادآور شد: اولین ابزار کاهش آسیب‌های اجتماعی «فرهنگ» است که کتاب به‌عنوان یک رسانه نقش کلیدی در رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی ایفا می‌کند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: