اعتراض عرفان نظرآهاری به استفاده غیرقانونی از نام کتابش

عرفان نظرآهاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از استفاده غیرقانونی از عنوان کتابش از سوی یک گروه تئاتر اظهار نارضایتی کرد و گفت: کتاب «لیلی نام تمام دختران زمین است» اولین بار در سال ۱۳۸۳ به چاپ رسید و هر ساله نیز تجدید چاپ می‌شود و اکنون چاپ بیست و سوم آن در بازار است. در این چهارده سال بسیاری از مخاطبان با این کتاب و با این عنوان عاشقی و زندگی کرده‌اند و آن را به ذهن و جان و دل سپرده‌اند.
 
این نویسنده و منتقد ادبی در ادامه بیان کرد: سه سال پیش گروهی این نام را بدون رضایت من و بدون رعایت حقوق پدیده آورنده بر نمایش خود گذاشتند و با مجموعه رفتارهای نامحترمانه‌شان مرا بسیار آزردند و مخاطبان مرا را هم به گمراهی انداختند و از این عنوان شناخته شده برای نمایش خود بهره‌مند شدند. این بار نیز گروهی دیگر باز بدون رضایت پدیدآورنده و کسب اجازه و حتی رعایت حقوق معنوی صاحب این عنوان، می‌خواهند نمایشی را با عنوان لیلی نام تمام دختران سرزمین من است در تاریخ بیست چهارم اسفند ماه در تالار وحدت بر روی صحنه ببرند.
 
وی افزود: طبیعی است که بعد از چهارده سال چاپ مکرر این کتاب در بازار نشر ایران و جهان (فارسی،انگلیسی،عربی،ترکی،کردی، فرانسوی،روسی) انکار این که این عنوان متعلق به عرفان نظرآهاری است، کار آسانی نیست. و این رفتار مصداق بارز سوءاستفاده از عنوان کتابی شناخته شده است و واضح است که هدف فریفتن مخاطبان کتاب و کشاندن آن‌ها به نمایش رقصی است که از محتوای آن هیچ اطلاعی ندارم.
 
نظرآهاری گفت: من از همین جا اعتراض خودم را به این رفتار غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای که در فضای هنری و فرهنگی در حال وقوع است اعلام می‌کنم و از مسئولان ذیربط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم که جلوی این بی‌اخلاقی و بی‌قانونی آشکار را بگیرند و از مخاطبان هم می‌خواهم که از حق نویسنده‌شان دفاع کنند و نگذارند که این‌گونه بی‌اخلاقی‌ها در هنر و ادبیات نیز همچون سیاست به امری عادی و رایج تبدیل شود.
 

این نویسنده با بیان اینکه من هر چه می‌نویسم برای زنان سرزمینم و لیلی‌های وطنم است، گفت: چه دردناک است اگر  لیلی‌ها حرمت نویسنده‌شان را پاس ندارند و پاسخ عشق سالیانش را بدین گونه بدهند. وظیفه هنر زدودن آلودگی‌ها و زشتی‌ها از جامعه است؛ اما وای بر روزی که هنرمندان، خود زشتکار و هنر، تجسم آزار و بی‌اخلاقی و ناراستی شود.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: