احیاء کارخانه‌های غیرفعال وضعیت تولید کاغذ را سامان می‌دهد

فاطمه ذوالقدر، نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حاشیه حضور و بازدید از سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره موضوع کاغذ بیان کرد: تنها راه ساماندهی وضعیت کاغذ توجه و حمایت از تولید داخل است. به‌عبارت دیگر احیاء کارخانجات تولید کاغذ است که متاسفانه چند سال گذشته فعالیت آن‌‌ها متوقف شده بود مهم‌ترین راه رونق تولید کاغذ است.

 وی با تاکید بر ساماندهی وضعیت کاغذ افزود: مساله کاغذ با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب کارگروه کاغذ در حال پیگیری است، اما با توجه به نوسانات ارز، چندان نمی‌توان وضعیت کاغذ را کنترل کرد.

ذوالقدر درباره ورود مجلس شورای اسلامی به بحث قاچاق کتاب افزود: مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده است و در کمیته هنر و رسانه طرح شده و در حال پیگیری است. با وجود همه این  پیگیری‌ها برخی از مشکلات علاوه‌بر تدوین قانون به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش نظارت بر جریان انتشار غیر‌قانونی کتاب تاکید کرد: در کنار قانون‌های موجود باید نظارت‌‌‌ها از سوی نیروی‌ انتظامی و مجلس شورای اسلامی تقویت شود.

ذوالقدر با تایید تاثیر نظارت بر توقف جریان کپی غیر‌مجاز فیلم‌های سینمایی بیان کرد: پدیده قاچاق با توجه به افزایش قیمت کاغذ و تلاش سود‌جویان برای نپرداختن حق مولف طی دو-سه سال گذشته تشدید شده است.  
ذوالقدر درباره این دوره از نمایشگاه بیان کرد: هرچند که این دوره در مقایسه با سال گذشته روند برگزاری مطلوب‌تر شده اما ناشران همچنان از گرانی کاغذ و افزایش قیمت کتاب گلایه‌مند هستند؛ بنابراین کاهش میزان خرید نیز اتفاق افتاده است.   
 
وی با اشاره به وضعیت ناشران بخش کودک و نوجوان افزود: در جریان بازدیدم از نمایشگاه از بخش کودک و نوجوان هم بازدید کردم. یکی از گلایه ناشران، گرما و سرمای نخستین روز‌های برگزاری نمایشگاه کتاب و همچنین موکت نبودن زمین این بخش. به نظر من بخش کودک و نوجوان برای مخاطبان مطلوب نیست.

ذوالقدر ادامه داد: یکی از گلایه‌ غرفه‌دارین نیز تاخیر در نصب علائم راهنمایی بخش‌های مختلف بود. امید‌واریم با طرح این مسائل در جلسات و کمیسیون مشترک مشکلات موجود در دوره‌های بعد نمایشگاه کتاب تهران کاهش پیدا کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره بازخورد میزان فروش در جریان بازدید از نمایشگاه گفت: با توجه به گرانی کاغذ در این دوره، فروش هر‌چند افزایش پیدا کرده اما از نظر تعداد افزایشی نبوده است.
     
 سی‌و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام‌خمینی (ره) برپاست.      

این مطالب را به اشتراک بگذارید: