اثری از نویسنده‌ای که موسیقی الهام‌بخش آثارش بوده است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) رمان «خطای نسل‌ها» نوشته نانسی هوستون که در سال ۲۰۰۶ موفق به ‌دریافت جایزه‌های فمینا و فرانس‌تلویزیون شده، با ترجمه فریبا مجیدی منتشر شد.

نانسی هوستون در ۱۶سپتامبر ۱۹۵۳ در شهر کلگری، واقع در جنوب استان آلبرتا کانادا چشم به جهان گشود. نخستین نقطه‌ عطف در زندگی نانسی هوستون در شش‌سالگی، با ترک مادرش رخ داد که تأثیر عمیقی بر وی گذاشت.

پدرش حضانت فرزندان را برعهده گرفت و بدین‌ترتیب نانسی به مدت چند ماه به همراه نامادری‌اش در آلمان اقامت گزید. در پانزده‌سالگی، خانواده‌اش به ایالت نیوهمپشر آمریکا نقل‌مکان کردند. سپس، تحصیلات دانشگاهی‌اش را در شهر ویکتوریا، مرکز استان بریتیش کلمبیا، غربی‌ترین استان کانادا و شهر کمبریج در ایالت ماساچوست و در نیویورک گذراند. در بیست‌سالگی، برای ادامه‌ تحصیل به پاریس رفت و به‌تدریج، تصمیم به اقامت در فرانسه گرفت. در مدرسه‌ عالی مطالعات علوم اجتماعی زیرنظر رولان بارت، پایان‌نامه‌ خود را با عنوان گفتن و ممنوع کردن ارائه داد که در ۱۹۸۰ چاپ شد و جایزه‌ بینه‌ سانگله ‌آکادمی فرانسه را از آن خود کرد و دریافت این مدرک به وی امکان داد به زبان فرانسه مطلب بنویسد.

وی همزمان در جنبش‌های زنان شرکت می‌جست و در مجلات و روزنامه‌های مرتبط با آن‌ها مقاله می‌نوشت. هوستون همواره مدافع حقوق زنان به‌ویژه در نوشته‌ها و مقاله‌های مطبوعاتی‌‌اش است. وی در مصاحبه‌ای در ۲۰۱۲ گفته بود: «در ده‌سالگی، با سرودن شعر شروع کردم. سپس، معنای واقعی جادوی نوشتن را احساس کردم و نخستین مقاله‌هایم را در نشریه‌های مرتبط با جنبش زنان در سال‌های ۱۹۷۰ـ۱۹۷۵ نوشتم.»

هوستون آثارش را به زبان فرانسه می‌نویسد و نخستین رمانش را با عنوان واریاسیون‌های گلدنبرگ در ۱۹۸۱ نوشت که موفق به دریافت جایزه‌ کنترپوان شد و پس از آن آثار بی‌شمار دیگری را به رشته‌ تحریر درآورد.

خطای نسل‌ها دهمین اثر وی، اما اولین رمانی است که به زبان مادری‌اش نوشت. نانسی هوستون نوازنده نیز هست، پیانو، فلوت و کلاوسَن می‌نوازد. موسیقی، الهام‌بخش بسیاری از رمان‌های او بوده است.

خطای نسل‌ها نوشته نانسی هوستون با ترجمه فریبا مجیدی از سوی نشر نیماژ با قیمت ۴۰۰۰۰تومان در ۱۱۰۰صفحه منتشر شده است.
 

 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: