هنر دوزندگی روی لباس

نویسنده
نسرین میرزالو
مترجم
----------
تعداد صفحات
256 صفحه
سال نشر
1395
قطع
رقعی
ناشر
بوکتاب
شابک
978-622-6518-21-5
قیمت
300000 ریال

هنر دوزندگی روی لباس

تاریخچه از لباس و دوزندگی

تاریخچه هنر خیاطی هنر رهگشای کار است که هستی را جنبش درآورده و تازه‌تر از تازه می‌سازد و هنر ارزنده‌ای که پوشش بیرونی هستی را جمال می‌بخشد. در زمان گذشته پارچه را روی اندام افراد قرار داده و فرم دلخواه در می‌آوردند و با کوک و سنجاق زده و اقدام به دوخت می‌کردند، یا برخی بر حسب تجربه و بدون الگو لباس را برش زده که نیاز به چندین پرو داشت رفته رفته با پیشرفت علم و تجربه متدهای تدوین و بصورت کلاسیک در کشورهای مختلف رایج گردید. متد گرلاوین، متد فرانسوی، متد ژاپن، متد متریک و متد مولر آلمانی دو استاد فن خیاطی به نامهای (ویونت Vionnet و شانل Shanel) که حساسیت و استعداد خاصی نسبت به زیبایی شناسی و مسایل اجتماعی داشتند. تغییرات خطوط اندام و بدن را کشف کردند. با آنکه تعبیر و تفسیر این دو طراح متفاوت بود اما آنان را باید بوجود آورند. و مخترع اصلی لباس ساده و راحت امروز دانست. از آن جا که پوشیدن لباس یک ضرورت است. هر کس این دین را نسبت به خودش احساس می‌کند که ظاهر خود را به خوش آیند‌ترین شکل ممکن به جهانیان عرضه کند. بنابراین پوشاک باید رنگ و طراحی هنرمندانه و زیبا داشته باشد و هم آهنگ با شرایط محیط و باب روز باشد. پدید آمدن پوشاک امری تصادفی و خواستنی نبوده است. بلکه بر مبنای تفکرات و نیاز‌های اقلیمی، مادی و معنوی اقوام به وجود آمد، شکل گرفت و تحول یافت.

پوشاک باستان در قرون وسطی جای خود را به شکل ظاهری شکوهمند داد در عهد رنسانس پر زرق و برق شد و صورتی تجملی پیدا کرد و سپس در عصر نوین شکلی نامشخص و رمز گونه به خود گرفت. زمینه‌های شغل مزون لباس عروس و نامزدی _ تولیدی لباس و فروش آن _ چرم دوزی _ آموزش الیاف سنجی_ دبیری در این رشته _ طراحی لباس_ طراحی صحنه در صدا و سیما _ طراحی اندام _ تولید لباس بچه گانه _ زنانه دوزی _ مردانه دوزی _ دوختهای تزئینی _ خانه داری عمومی از جمله شغلهای مرتبط با رشته مذکور می‌باشد. هدف و معرفی کلی رشته لباس ازجمله ضروریات اولیه بشری می‌باشد و امروزه با پیشرفت تکنولوژی صنایع دوخت و بافت تهیه پوشاک دارای دو بعد صنعتی و تجاری است هنر ظریف خیاطی از دیرباز درایران به عنوان یک هنر اصیل همیشه مورد توجه بوده استتنوع طرحها و ر نگها و مدلها درمناطق ایران نیز گویای این مطلب است فراگیری این فن نه تنها گامی ملی درجهت خودکفایی است بلکه هنری است که زندگی فردی را هم اراسته می‌نماید.

طول دوره هر و مقاطع ادامه تحصیل: طول دوره تحصیل ۲ الی ۵/۲ سال بعد از انتخاب رشتهبه طول می‌انجامد و دروس به صورت نظری، عملی و کارآموزی درمحل تحصیل ارائه می‌شود فارغ التحصیلان این دوره می‌توانند درمقاطع بالاتر به تحصیلات خود ادامه دهند. خیاطی و طراحی لباس زنانه پایه اول ۳۱ واحد عمومی ۲۲ واحد اختیاری ۵/۴ واحد مهارتی ۳۰ واحد تکمیلی ۵/۸ واحد { قانون کار، بهداشت و ایمنی کار، کارآفرینی، کارورزی۵/۳ واحد} قابلیتهای فارغ اتحصیلان و موقعیتهای شغلی درحال حاضر یک خیاط موقعیت کاری خوبی دارد و حدود ۸۰ % فارغ التحصیلان می‌توانند به صورت نیروهای کارآفرین و خود اشتغالی برای خودشان کارکنند ویا درمراکز تولیدی و طراحی‌های لباس فعالیت نمایند. درضمن می‌توانند به صورت استاد کار ماهر ویا نیمه ماهر درمراکزفنی و حرفه‌ای فعالیت نمایند. خیاط خیاط یا دَرزی کسی است که به‌وسیله پارچه یا چرم می‌تواند پوششی برای انسان پدید آورد که انواع لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه توسط شغل خیاطی تولید و به بازار عرضه میگردد. چرخ خیاطی چرخ خیاطی وسیله‌ای است که برای دوختن جامه بکار می‌رود. چرخ خیاطی از وسایل به‌کاررفته توسط خیاط‌ها است.

در فارسی تاجیکی این وسیله را ماشین دوزندگی می‌گویند. خیاطی یکی از هنرهای زیبا و صنعتی است که هم به شکل خانگی و هم به شکل صنعتی کاربرد دارد و امروزه علاوه بر اینکه در خانه به عنوان یک مهارت محسوب می‌شود، می‌تواند به عنوان یک ابزار اقتصادی و همچنین عامل صرفه جویی در وقت نیز محسوب گردد. چراکه به عنوان مثال تهیه و دوخت یک کیف دستی علاوه بر لذت استفاده از هنر دست خویش برای آدمی عامل اصلی در صرفه جویی اقتصادی و زمانی نیز بشمار می‌آید. اصول مقدمات خیاطی عبارت است از شناخت کار و بکار گیری صحیح ابزار و لوازم اولیه و تبدیل آن به طرح و لباس مورد نظر بنابراین خیاط به کسی گفته می‌شود که با استفاده از لوازم و وسایل اولیه کار بتواند یک طرح مورد نظر را به بهترین شکل به یک لباس مناسب تبدیل کند. در ادامه بحث ابتدا تاریخچه کوتاهی از اختراع چرخ خیاطی بیان شده و پس از آن نیز در مورد ابزار و لوازم خیاطی صحبت خواهد شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید:

One comment on “هنر دوزندگی روی لباس

  1. این کتاب بسیار عالی و کاربردی بود و من بسیار لذت بردم از این کتاب و متن بسیار عالی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *