غلامی: دانش، پارسایی و بصیرت سه مولفه وجودی آیت‌الله تالهی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، کنگره ملی آیت‌الله محمدهادی تالهی همدانی، روز پنجشنبه ۲۸ آذر، با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، تحقیقات و فناوری، امام جمعه موقت تهران و جمعی از مسئولان استانی در همدان برگزار شد.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی در این کنگره با بیان اینکه شاهد یکی از کارهای بسیار ارزشمند، توصیه شده و چاره‌ساز در بزرگداشت و تکریم صاحبان علم دانش و معرفت هستیم، عنوان کرد: در نشر علم، تکریم از علما و بزرگان یک تکلیف است، علاوه بر آن این تکریم در این جهانی که نمونه‌های کاذبی از الگوسازی و الگودهی وجود دارد، باعث الگوسازی برای جوانان، به‌عنوان آینده‌سازان کشور می‌شود.

وی تاکید کرد: تکرار این نوع جلسات می‌تواند برای نسل جوان و نسل جویای دانش و معرفت چراغ راه باشد. کنگره ملی بزرگداشت آیت الله تالهی همدانی فرصتی است برای شناخت این شخصیت بزرگ و معرفی بنیان‌های فکری و شیوه‌های سلوکی به علاقمندان به علم عرفان به ویژه نسل جوان و جویای حقیقت.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: عالمان ربانی به‌سان مشعل‌های فروزانی هستند که همواره راه مردمان عصر خویش را روشن ساخته‌اند. آنانی که به فرموده رسول اکرم (ص) چراغ‌های زمین و جانشینان پیامبران‌اند تا گردش شب و روز باقی است آنها نیز باقی هستند و نور افشانی‌شان جاودان است.

غلامی یادآور شد: آیت‌الله تالهی از جمله ستارگان درخشانی است که در تارک این مرز و بوم شهر علم عرفان همدان پرتو افشانی کرده و اکنون نیز جذبه‌ی الهی او دل‌ها را به هم نزدیک ساخته است و کدورت‌های مادی را کنار زده و شگفتی‌های روحی اندیشه‌های حکیمانه و ساده‌زیستی و مردم‌داری او تصویری جذاب از او در ذهن و دل مردم ساخته است. دانش، پارسایی و بصیرت سه مولفه وجودی این فرد الهی است.

غلامی بیان کرد: آیت‌الله تالهی مجتهدی پرهیزگار و صادق بود اما با این مراتب معنوی و سلوکی از زمانه خویش غافل نبود. تا پایان عمر شریفیش همگام با انقلاب اسلامی آرمان‌های بلند آن باقی ماند و همواره به رهبر معظم انقلاب ارادت می‌ورزید.

همچنین حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در سخنان خود در کنگره ملی آیت‌الله تالهی، اُنس با خدا را خصوصیت برجسته این عالم فرزانه دانست و گفت: این گونه از علما آیینه شفاف و روشنی از خداشناسی و معرفت الهی هستند و باید قدرشان را بدانیم.

وی با بیان اینکه نفس و شیطان در وجود آیت‌الله تالهی جایی نداشت و همه عمر و زندگی وی برای خدا بود و در شناخت پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) تلاش می‌کرد، از او به‌عنوان ادیب و تربیت شده‌ی دست خدا یاد کرد و افزود: آیت الله تالهی برای رسیدن به این اوصاف شایسته واقعی بود. 

حجت‌الاسلام صدیقی یادآور شد: همه کارهای علما ماموریت و عبودیت الهی بوده و آنها رهرو پیغمبر (ص) بوده‌اند و در این راه به‌خوبی تلاش و پایداری کرده‌اند. آنها همچنین عاشقانه و بی‌ادعا برای هدایت و رهبری رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس، کوشش کردند. 

وی با بیان اینکه طرح‌های سکولاری دشمنان برای شکست انقلاب اسلامی به شکست رسیده و نمی‌دانند ایران مهد عرفان و دین است که پشتیبان همیشگی انقلاب است، اضافه کرد: معرفت آیت‌الله تالهی فراتر از علوم حوزوی بود. علم او دنیایی نبود؛ بلکه گفتار و زبانش الهی بود.

امام جمعه موقت تهران از مردم همدان برای برگزاری کنگره آیت‌الله تالهی قدردانی کرد و آن را نقطه آغازی برای معرفی بزرگان دین به نسل فعلی توصیف کرد.

سیدسعید شاهرخی استاندار همدان نیز با بیان اینکه خاک همدان خاکی عالم‌پرور است، گفت: علمای بزرگ و فرزانه‌ای در این دیار زیست کرده‌ااند که امروزه مایه افتخار و مباهات بشریت، ایران و استان همدان هستند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، تاکید کرد: به عنوان یک تکلیف و وظیفه بر ماست که در جهت شناساندن عظمت و جایگاه افتخارآفرینی‌هایی که این بزرگان داشتند همت بگماریم.

استاندار همدان ضمن تشکر از استاندار و امام جمعه اسبق این استان، گفت: آیت‌الله محمدی و آقای نیکبخت پس از سال ۹۴ تصمیم گرفتند برگزاری کنگره را دنبال کنند و هر سال را به نام یکی از این بزرگان نام گزاری کردند. 

شاهرخی ادامه داد: سال ۹۴ یادبود و بزرگداشت میرسیدعلی همدانی، سال ۹۵ سیدجمال‌الدین اسدآبادی، سال ۹۶ باباطاهر و عین‌القصات همدانی و همچنین در دی ۹۶ کنگره آقانجفی برگزار شد.

سیدکاظم حجازی، دبیر کنگره ملی آیت‌الله تالهی نیز در این مراسم بیان کرد: برای تحقق و به انجام رسیدن کنگره، همت را بر این داشتیم از مدل دوران دفاع مقدس در فعالیت اجتماعی به عنوان خط مشی استفاده کنیم. این روش بسیار کارآمد بود و تمام مجموعه‌هایی که در برگزاری کمک کردند، با رغبت تمام با این مجموعه همکاری کردند.
 

اکبر عروتی موفق ضمن اشاره به فعالیت کمیته علمی در دو بخش تدوین آثار و تعیین محورهای فراخوان مقالات، بیان کرد: کمیته تدوین آثار از پاییز ۱۳۹۷ با همکاری جمعی از طلاب همدانی مقیم در قم و برخی از اساتید دانشگاه آغاز به کار کرد. حدود ۳۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با این کمیته همکاری کردند. وظیفه این کمیته تدوین و احیا آثار آیت‌الله تالهی بود.

عروتی موفق تاکید کرد: کمیته علمی سه محور گردآوری، تایید صحت انتصاب و ارزیابی آثار را سرلوحه کار خود قرار داد. ما دست‌نوشته‌های فراوانی را به صورت پراکنده از ایشان داشتیم که بخشی از این دست‌نوشته‌ها قبلا توسط فرزند ایشان در قالب سه کتاب تقدیم جامعه علمی کشور شده بود. 

این عضو کمیته علمی کنگره آیت‌الله تالهی عنوان کرد: تدوین، تنظیم و کتاب‌سازی یکی دیگر از مراحل کار بود که حاصل آن آماده‌سازی ۹ کتاب از دست‌نوشته‌های ایشان جهت چاپ بود.
 

بر اساس این گزارش، در پایان کنگره آیت‌الله تالهی، کتاب‌های «نماز معراج مومن»، «ولایت معصومین»، «گزیده هزار و یک کلام»، «خلوت انس»، «مجالس»، «اسرار سلوک»، «رساله فی فقه الولایات»، «شذرات در تفسیر و فلسفه» و «محرم راز» آثار آماده شده از دست‌نوشته‌های آیت‌‌الله تالهی به همراه پوستری از فیلم ایشان و تمبر یادبود این کنگره با حضور مسئولان کشوری و استانی رونمایی شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: