زنان از مردان در نویسندگی خلاق پیشی گرفتند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شادمان شکروی، دبیر ششمین جشنواره نویسندگی خلاق، در آیین اختتامیه این جشنواره که عصر دوشنبه (۴ آذرماه) در حاشیه همایش ملی ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، درباره آثار رسیده به همایش توضیح داد: در مجموع ۲۷۰ اثر دریافت شد که نسبت به دوره قبل که ۱۶۰ اثر رسیده بود، رشد قابل توجهی داشتیم.

این استاد دانشگاه افزود: از میان آثار رسیده ۲۶۰ اثر قابل قبول شناخته شدند. و بعد از بررسی آثار به لحاظ تعداد، دانشگاه‌های دولتی با ۱۴۵ اثر رتبه نخست را داشتند. دانشگاه آزاد ۴۰ اثر، پیام نور ۳۰ اثر، علمی کاربردی ۲۵ اثر و غیرانتفاعی ۳۰ اثر ارسال کردند.
 
وی افزود: امسال برخلاف سال گذشته رشته‌های علوم انسانی با ارسال ۱۰۸ اثر حضور پررنگتری داشتند. همچنین حضور دانشجویان دوره کارشناسی با ۱۵۸ اثر پررنگ‌تر و دانشجوبان دکترای حرفه‌ای با دو اثر کمرنگ‌تر از سایر دانشجویان بود. از نظر جنسیت نیز حضور خانم‌ها نسبت به دوره قبل افزایش پیدا کرد و با ۱۹۰ اثر از نویسندگان مرد با ۸۰ اثر پیشی گرفتند. 
 
شکروی در ادامه با اشاره به‌ اینکه از نظر موضوعی حرکت به سوی ژانر مذهبی بیشتر دیده می‌شد، گفت: در این دوره ۱۵۰ داستان کوتاه، ۹۰ داستان کوتاه کوتاه و ۲۰ داستان کوتاه بلند داشتیم که در سه مرحله داوری شدند.

وی درباره کیفیت آثار رسیده نیز توضیح داد: در این دوره پرهیز از نشر اعتراض‌های بی‌معنی، افزایش رعایت نگارش، کاهش میزان مرکزگریزی و توجه بیشتر به استفاده از واژه‌ها و شیوه بیان به جای تفکر و اندیشه دیده می‌شد.

شکروی یادآور شد: افراط در استفاده از واژه‌ها و شیوه بیان به‌جای تفکر و اندیشه سبب تولید متن‌های توخالی می‌شود. لذا فقدان تفکر پخته در بیشتر داستان‌های رسیده به چشم می‌خورد.
 
در ادامه برگزیدگان ششمین جشنواره نویسندگی خلاق به شرح زیر اعلام شدند:
مریم شمس/ «کلاغ‌ها منتظرند»
مریم جهانبین/ «ساعت مچی»
افرا سرنایب/ «بازگشت»
اسماء حسینی‌مقدم/ «روی این تخت»
غزل محمدی/ «طلوع»
آرمیتا جلیل‌ناعونی/ «شعله»
سیده حدیث میرفیضی/ «آقای مرگ فقط یک پادوی ساده است»
الهام مریمی/ «لنز چشمان گلاب»
صدف فیاضی/ «من، خودم، دیگران»
بیتا شمشیری/ «پوسته‌ای که شکسته‌ام»
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: