حجوانی: سیدآبادی مغز متفکر ادبیات کودک است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) همه آمده بودند، از نویسنده و مترجم گرفته تا منتقدان و پژوهشگران و ناشران و مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تا در آئین نکوداشتی که عصر یکشنبه (۵ اسفندماه ۱۳۹۷) در قالب برنامه مهرآئین در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای علی‌اصغر سیدآبادی برگزار شد، شرکت کنند. در میان حضار چهره‌های پیشکسوت و نام آشنای ادبیات کودک و نوجوان و فعالان نشر و مديران فرهنگي همچون شهرام اقبال‌زاده، مهدی حجوانی، فریدون عموزاده خلیلی، مصطفی خرامان، عباس جهانگیریان، محمود برآبادی، سیدعلی کاشفی خوانساری، حسن كيائيان، علي جعفريه، عليرضا تابش، ابراهيم حيدري، عزت الله الوندي و … دیده می‌شد.

مهدی حجوانی، که سابقه آشنایی‌اش با سیدآبادی به چند سال می‌رسد در این آیین به سخن ماندگاری که از سیدآبادی در ذهن داشت اشاره کرد و گفت: او همیشه می‌گفت من از پیشرفت کسی ناراحت نمی‌شوم ومن از این حرف او نتیجه می‌گیرم که از پیشرفت دیگران خوشحال می‌شود. و اگر ما این گونه زندگی کنیم می‌توانیم هر موفقیتی را به موفقیت خودمان اضافه کنیم و این گونه است که قلب انسان بزرگ می‌شود.

این نویسنده و مترجم افزود: به قول شهرام اقبال‌زاده، سیدآبادی مدیر دولتی است اما غیردولتی عمل می‌کند و با روی باز در فعالیت‌های فرهنگی و دولتی شرکت می‌کند و چتر باز می‌کند تا امکانات دولتی را در اختیار مردم و نهادها قرار دهد.

حجوانی، سیدآبادی را مغز متفکر ادبیات کودک خواند و گفت: پیش‌بینی‌های او همیشه واقع‌بینانه و عملی بوده، ولی ایده‌های هر مغز متفکری پیاده نمی‌شود.

سودابه امینی، مدیرکل آفرینش‌های ادبی هنری کانون پرورش فکری از دیگر سخنرانان این آیین بود که در آغاز کلامش به آرزوی دیرینه‌اش که همانا جمع شدن چهره‌های مطرح ادبیات کودک در کانون پرورش فکری بود، اشاره کرد و گفت: برگزاری بزرگداشت برای بزرگان ادبیات کودک ایده‌ای بود که سال پیش مطرح شد و به فکر عملیاتی کردن آن بودیم تا اینکه با بزرگداشت چهار نامزد جایزه آستریدلیندگرن محقق شد.

وی افزود: البته انتخاب افراد برای این مراسم‌ها نیازمند ظرافت‌های خاصی است و باید با دقت انجام شود. و ما در مرحله نخست افرادی را انتخاب کردیم که به شهادت مخاطبان توانسته‌اند استانداردهای ادبیات کودک و نوجوان را در سطح ملی و جهانی ارتقا ببخشند. همه این چهار نویسنده در برنامه‌های دوپنجره کانون که ۱۰ سال است برگزار می‌کنیم همراه ما بودند و به ما کمک کردند در تربیت منتقدان کودک و نوجوان تیزبین و پرورش مربیان.

امینی در پایان سخنانش گفت: حق نویسندگان این است که بیش از پیش در کانون پرورش فکری حضور داشته باشند و کانون باید خانه اول این هنرمندان باشد.

این گزارش تكميل مي‌شود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: