تمدن اسلامی حلقه وصل همه فرق و مکاتب است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آئین افتتاح سیصدو هشتاد و پنجمین نمایشگاه استانی با حضور آيت الله سليماني، نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، حسین مسگرانی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب و مقامات استان، عصر  یکشنبه (۵ اسفند‌ماه) در سیستان و بلوچستان برگزار شد.   

حسینی‌پور با اشاره به جایگاه کتاب با قرائت شعر  به فرهنگ باشد روان تندرست/ گهر بی¬هنر زار و خوار است و سست/ که فرهنگ آرایش جان بود/ ز گوهر سخن گفتن آسان بود، گفت:  کتاب ارزشمندترین محصول اندیشه، منطق و گفت‌وگو است. ارزش نهادن به کتاب، ارزش نهادن به منطق و گفت‌وگو است. کتاب معجزه دین ما و نماد فرهنگ ایرانی ماست. بازتاب اسلام و فرهنگ ایران در جهان، با آثار مکتوب است و امروز هم باید از همین منظر به سیاست­ها و برنامه­هایی که منجر به خلق اثر در زمینه­‌های مختلف می‌شود توجه کرد.

وی افزود: کتاب حلقه اتصال نسل­‌هاست و نسل امروز را به نسل فردا و پیشین متصل می‌کند و در مسیر تعلیم و تربیت ، نقش ارزشمندی دارد چراکه علاوه بر دانش‌­افزایی و دانش­‌گستری، روش­‌های نو و افق‌­های جدید را به فرزندان می‌آموزد.

حسینی‌ادامه داد: به باور همه ما کتاب دوستِ تنهایی و همدم و مونس آدمی است. خیلی­‌ها هم خود را دوستدار کتاب می­‌دانند اما از مهم‌ترین نشانه­‌های دانش دوستی، اجتناب از تعصب است. انسان متعصب هر قدر که ادعا کند عاشق کتاب و علم و معرفت است باورپذیر نیست. چون دانش از را‌‌ه‌­های باز وارد خانه می‌شود نه از راه بن بست و در بسته. متعصبان همه درها را به روی خود و دیگران می‌بندند چون گمان دارند همه حقیقت نزد آن‌هاست.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب بیان کرد: نکته دیگر اینکه علاقه‌مندان به کتاب باید با هم گفت‌وگو کنند و به هنگام گفت‌وگو به لوازم آن پایبند باشند و مهم‌ترین ابزار گفت‌‌وگو مدارا است. در این وادی باید اجازه داد نقد و نقادی در جامعه رونق بگیرد. و نباید نقد اندیشه را با نقد انگیزه، آلوده کرد.
 
حسینی‌پور گفت: نکته بعدی اینکه کتاب مهم‌ترین و ممکن­‌ترین رسانه برای انتقال پیام است و مسیر ترجمه باید جاده‌ای دو‌طرفه باشد، ما نباید فقط مصرف‌کننده باشیم، بلکه باید با ترجمه آثار برتر و ممتاز کشور، داد‌و‌ستد علمی را در سطح جهان رونق بخشیم و از سهم ملت با فرهنگ ایران در عرصه تولید دانش دفاع کنیم.
 
وی افزود: به عقیده من استان سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک آن، در قلمرو تمدنی زبان فارسی و انعکاس هویت ملی، منطقه‌ای با اهمیت است.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب بیان کرد: ناشران و اهل قلم نباید مخاطبان خود را محدود به مرزهای جغرافیایی ایران بدانند و باید به دیگر کشورهای فارسی زبان از جمله افغانستان و تاجیکستان و برخی از کشورهای دیگر که در آنجا زبان و ادب فارسی پایگاهی قوی دارد؛ مثل هند و پاکستان توجه بسیاری کنند. به همین دلیل در ذیل جایزه جهانی کتاب سال، جایزه منطقه‌ای پیش‌بینی گردیده که به‌زودی در کشور هند برگزار خواهد شد.
 
حسینی‌پور ادامه داد: در فضای جدید منطقه نقش اصحاب فرهنگ و هنر و توجه به اشتراکات اسلامی بسیار تاثیرگذار است. باتوجه به شرایط کنونی منطقه و ظهور فرقه­‌ها و نحله­‌های مختلف که این استان هم زخم خورده آن است (و یاد می‌کنیم از شهدای این منطقه و درود می‌فرستیم بر روان پاکشان که در این ایام نیز تعدادی از جوانان این مرز و بوم نیز به شهادت رسیدند) تمدن اسلامی حلقه وصل همه فرق و مکاتب است.
  
وی تاکید کرد: در این دوران پرآشوب تمسک به فرهنگ قرآنی و آثار ماندگار مردمان مسلمان و میراث ملل اسلامی که هرکدام سعی وافری در شکل‌گیری تمدن اسلامی داشته‌اند و همه و همه می‌توانند زمینه‌های شناخت سایر مردمان جهان را به جامعه متمدن اسلامی فراهم کنند.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب بیان کرد: خوشبختانه این استان در تولید آثار مکتوب حرکت رو به جلویی دارد و براساس بانک آمار و اطلاعات خانه کتاب از سال ۵۷ تا ۹۷ یعنی چهل سال پس از انقلاب نزدیک به ۹۷۶ جلد کتاب توسط ناشران این استان به زیور طبع آراسته شده است که از این تعداد ۶۵۱ جلد تالیف و ۳۲۵ جلد ترجمه است وشمارگان کل آن‌ها ۰۰۰/۶۷۳/۲ جلد است. به نظر می رسد جمعیت فعلی این استان بالای ۰۰۰/۷۰۰/۲ نفر است یعنی برای هر نفر تقریبا یک جلد کتاب.
 
حسینی‌پور گفت: از نظر طبقه‌بندی رده دیویی بیشترین آثار در حوزه دین بوده. ۵۰۵ عنوان ادبیات و سپس تاریخ و جغرافیا بوده است. باتوجه به ادبیات غنی این استان، خوشبختانه امسال در میان آثار برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران یک نفر از این استان توانست جایزه کتاب سال را ببرد. جناب آقای دکتر عبدالغفور جهاندیده که در تالیف کتاب «فرهنگ بلوچی –  فارسی» همت بزر گی به خرج داده بودند توانست در شانزدهم بهمن‌ماه لوح و هدیه خود را از دست ریاست محترم جمهوری دریافت کند.  همین جا به ایشان خداقوت و خسته نباشید می‌گویم و می‌گویم که حالا اینجا اول راه است و مسئولیت افرادی مثل آقای جهاندیده بیشتر است و امیدوارم با این فرهنگ غنی و ذخایر گرانسنگی که در این استان وجود دارد هر سال در کتاب سال ج. ا . ا نماینده­ای از این استان پهناور داشته باشیم.
 
وی افزود: خوشبختانه در این سال‌ها فعالیت­‌های مختلف و متنوعی در حوزه کتاب و کتابخوانی …در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برداشته شده است که یکی از آن‌ها نمایشگاه‌های کتاب و حمایت‌های فصلی از کتابفروشی‌هاست که برای عدالت فرهنگی و کم کردن فاصله مرکز و پیرامون است که چنین استان‌هایی هم بتوانند به تازه­های نشر نیز دسترسی داشته باشند. و این استان هم به نظر اولین استان در تعداد برگزاری نمایشگاه کتاب استانی است و این نگاه متولیان حوزه فرهنگی به این استان را نشان می­دهد.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با ابراز امید‌واری برای بهبود وضعیت کتاب و کتابخوانی در استان سیستان و بلوچستان، بیان کرد: فضایی که در کشور وجود دارد و ابزارهای جدیدی که روز به روز بیشتر می‌شوند مثل فضای مجازی به نظر می‌رسد قشر کتابخوان ما باید تلاش بیشتری به خرج دهند و کم‌کم از فرهنگ شفاهی به سمت فرهنگ مکتوب و نوشتن کوچ کنیم و اگر این کار اتفاق نیفتد نسل­‌های آینده درباره این میراث گران‌بها چه قضاوتی خواهند کرد.

 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: