پروژه کتاب رایگان کتابخانه کنگره کلید خورد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گودایریدر، کتابخانه کنگره اعلام کرده است قصد دارد طی پروژه‌ای طولانی مدت کتاب‌های حوزه کودک را دیجیتالی کرده و به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار دهد. مسئولان کتابخانه می‌گویند این کتاب‌ها از بین عناوین مشهور ادبیات کودک از کشورهای آمریکا و انگلیس انتخاب شده است.
 
قرار است به مناسبت صدمین سالگرد هفته کتاب کودک در آمریکا کتابخانه کنگره این پروژه را کلید بزند. وب سایت کتابخانه در توضیحی که درباره این پروژه داده است تنها به سال‌های انتشار کتاب‌های کودک اکتفا کرده است ولی بعضی از کتاب‌های انتخاب شده را نیز نام برده است.
 
بر اساس نوشته‌های این سایت کتاب‌های کودک چاپ شده در قبل از سال‌ 1924 در انگلیس و آمریکا شامل این طرح می‌شوند. مسئولان کتابخانه می‌گویند معمولاً کتاب‌های قبل از این تاریخ شامل قوانین کپی‌رایت نمی‌شوند و حداقل با مشکلات کمتری روبرو هستند.
 
علاوه بر کتاب‌های کودک یک سری اسناد و مدارک تاریخی مربوط به کتاب‌های کودک نیز در این پروژه حضور دارند. به گفته وب سایت کنگره آمریکا قدیمی‌ترین کتاب این مجموعه کتابی جیبی شامل داستان‌های کودکان نوشته جان نیوبری است که در سال ۱۷۴۴ چاپ شده است.
 
داستان‌های کودک نیوبری یکی از پرفروش‌ترین داستان‌های انگلیسی زبان در قرن هجده میلادی بود که در سال ۱۸۷۸ نیز توسط کتابخانه کنگره چاپ شد. در میان آثاری از پیتر نیول، هوارد پایل داستان‌هایی نیز از نویسندگان معاصر مثل راندولف کالکت، والتر کرین و کیت گرینوی نیز در این پروژه دیده می‌شود.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: