کاهش تیراژ کتاب صحافان را با مشکل روبه‌رو کرده است

جلیل غفاری‌رهبر؛ رئیس اتحادیه صحافان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت فعالیت دست‌اندرکاران چاپ گفت: نباید فراموش کنیم که چاپ و نشر زنجیره‌های به هم پیوسته هستند و با بیکاری و کم‌کاری هر یک از حلقه‌های این زنجیره فعالیت بخش‌های دیگر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: بخش زیادی از همکاران ما در سال‌های نه چندان روز اغلب پرکار بودند و به صورت ۲۴ ساعته کار می‌کردند، اما الان این ساعت کاری به هشت سال تقلیل پیدا کرده است و همکاران از بیکاری صحبت می‌کنند اما این موضوع رکود کاری است.
 
غفاری‌رهبر با بیان اینکه در ماه‌های اخیر افزایش قیمت مواد اولیه موجب بروز رکود کاری شده است، عنوان کرد: همیشه بخش زیادی از همکاران ما در ما‌ه‌های پایانی سال کسب و کارشان رونق داشت، اما  اکنون سفارش کارها به شدت کاهش داشته است ولی نمی‌توان گفت که به بیکاری رسیده است.
 
وی با بیان اینکه تا وقتی صنایع تولیدی راه نیفتد، نمی‌توان انتظار رونق کاری داشت گفت: اکنون بسیاری از صنایع تولیدی در بخش نشر، پوشاک، لوازم‌ خانگی و… کاهش تولید دارند و در این زمینه ما شاهد کاهش سفارش کتاب، جعبه و مقوا و دیگر اقلام چاپی هستیم.
 
غفاری‌رهبر تاکید کرد: در این زمینه می‌توان ادعا کرد که مشکل ما رکود کاری در صنعت چاپ نیست بلکه صنایع دیگر نیز مشکل دارند و امیدواریم به زودی راهکاری برای برون‌رفت از این موضوع انیشیده شود.
 
وی با اشاره به مشکلات صنعت نشر و تاثیر آن بر فعالیت لیتوگرافان، چاپخانه‌داران و صحافان، گفت: تیراژ کتاب‌ طی سال‌های اخیر افت زیادی داشته و از چندین هزار نسخه بعضا به زیر ۱۰۰ نسخه رسیده است که این موضوع فعالیت دست‌اندرکاران همه بخش‌ها را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: