توجه به حاشیه‌نشینان جامعه جلوی فتنه‌های آینده را می‌گیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، حجت‌الاسلام عباس امینی رئیس شورای فرهنگ عمومی شاهرود در جلسه این انجمن که عصر یکشنبه تشکیل شد، گفت: شورای انقلاب فرهنگی هشت وظیفه در آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی تصویب کرده که باید برای هر بند یک کارگروه تخصصی در شهرستان ایجاد شود و دستگاه‌های اجرایی باید ملزم شوند برنامه‌های فرهنگی خود را قبل از اجرا در این شورا تبیین کنند تا آثار فرهنگی آن بررسی و سپس اجرایی شوند.

امینی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه نماز جمعه قرارگاه فرهنگی است و بهترین بازوی دستگاه‌ها در بخش فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی است، تصریح کرد: اعضای این شورا باید با بازخوانی آیین نامه‌های شورا طرح‌ها و سیاست‌های فرهنگی را براساس آن برنامه ریزی کرده و برای اجرایی کردن مصوبات تلاش بیشتری کنند.

امام جمعه شاهرود ارتقای فرهنگ عمومی، پیگیری مصوبات شورا، نظارت و هماهنگی اجرای مصوبات را از اهداف شورای فرهنگ عمومی برشمرد و گفت: بررسی زمینه‌ها، آثار فرهنگی مرتبط بر سیاست، اجرای طرح و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی در شهرستان به منظور اطمینان از همسویی آنها و عدم مغایرت با اصول فرهنگی شهرستان و ابلاغ نتیجه به دستگاه‌های اجرایی از جمله وظایف این شورا است.

وی با اشاره به هزینه‌های زیاد ساخت بیمارستان امام حسین (ع) و اورژانس شاهرود بیان کرد: با وجود هزینه‌های زیاد برای ساخت این ۲ مجموعه نمازخانه‌ای در نظر گرفته نشده است که این امر نشان از ضعف شورای فرهنگ عمومی شهرستان است.
 

 

وی به فتنه سال ۸۸ هم اشاره کرد و گفت: در جریان اتفاقات سال ۸۸ اغتشاشگران برای خود رهبرانی داشتند اما در جریانات اخیر رهبری نداشتند و ۹۰ درصد معترضان هم وقتی با واقعیت‌ها مواجه شدند، کنار رفته و اعلام برائت کردند.

امینی ادامه داد: بعد از فتنه ۸۸ دشمنان به این نتیجه رسیدند که باید قشر دیگری از مردم را تحریک کنند که در جریانات اخیر از ۱۰ قشر پایین جامعه از جمله حاشیه‌نشینان، متکدیان، کارگران فصلی و روزمزد و اتباع بیگانه برای رسیدن به اهداف خود استفاده کردند.  

وی با بیان اینکه مسئولان باید از فتنه ۸۸ درس عبرت گرفته و برای فتنه‌های بعدی پیش بینی‌های لازم را انجام دهند، تاکید کرد: باید مدیران اجرایی به حاشیه‌ها نشینان پرداخته و حقوق معوقه، مطالبات کارگران، تاکسی‌داران، نانوایان و اقشار آسیب‌پذیر را بیشتر مورد توجه قرار دهند تا به نوعی از فتنه‌های آینده جلوگیری شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود با انتقاد از سوء برداشت از سخنانش در نماز جمعه این هفته درباره شب یلدا در برخی از شبکه‌های اجتماعی گفت: ما با صله رحم خانواده‌ها مخالف نیستیم زیرا از واجبات دینی است اما این‌گونه که صدا و سیما تبلیغ می‌کند موجب شده تا مصرف گرایی رواج پیدا کرده و این امر مغایر با اقتصاد مقاومتی است.

عباس امینی با بیان اینکه صدا و سیما و وزارتخانه‌ها باید برای مسائل فرهنگی کشور اهمیت بیشتری قائل شوند، ادامه داد: مراسم یلدا که در مدرسه‌ها با مشارکت دانش آموزان برگزار می‌شود، موجب می‌شود برخی از خانواده‌های کم‌بضاعت به زحمت بیفتند.

احمد خرم معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار شاهرود هم در سخنانی در این جلسه گفت: با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی مختلفی شهرستان را تهدید می‌کند باید آنها را شناسایی و اولویت‌بندی کرد و با طرح در کارگروه تخصصی این شورا مصوبات آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و بازخورد آن گرفته شود.

وی ادامه داد: بیشتر موضاعات مطرح شده در این شورا مختص شهر شاهرود است که باید تدبیری اندیشیده شود تا به معضلات سایر شهرها و روستاهای دیگر هم رسیدگی شود.
 

رضا مهدیان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود نیز در این نشست گفت: تاکنون افزون بر ۹۰ درصد از مصوبات شورای فرهنگ عمومی با پیگیری‌های لازم اجرای شده است و نخستین کارگروه تخصصی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در هفته گذشته انجام و گزارش آن ارائه شد.

مهدیان شناسنامه‌دار کردن شبکه‌های اجتماعی را ضروری خواند و تصریح کرد: نقشه جامع فرهنگی شهرستان برای چشم انداز ۱۰ ساله در دست تهیه است.

جایگاه پژوهش، کارشناسی و آسیب‌شناسی در شورای فرهنگ عمومی مغفول مانده است
مهدی بانی، بازنشسته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود و عضو این شورا هم گفت: جایگاه پژوهش، کارشناسی و آسیب شناسی و ارائه گزارش در این شورا مغفول مانده است.

وی ضمن بیان اینکه برنامه‌ریزی و هدایت فرهنگ عمومی به منظور تحقق اهداف و اجرای سیاست‌های فرهنگی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله وظایف این شورا است، تاکید کرد: باید از افراد اهل نظر و نخبگانی که وابسته به دستگاه اجرایی نباشند استفاده کرد تا گزارشها در راستای سیاست‌های یک دستگاه خاص اتخاذ نشود.

بانی افزود: شورای فرهنگ عمومی به منظور سیاست گذاری، هدایت و نظارت فرهنگ عمومی کشور زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و پیگیری منویات مقام معظم رهبری در حوزه مسائل فرهنگ عمومی کشور برای یافتن زمینه‌‌های تحقق و اجرایی شدن آنها، بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط و جریانات فرهنگی کشور و سنجش نظام فرهنگی جامعه به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف از وظایف این شورا است.

وی گفت: برنامه ریزی برای هماهنگ سازی کوشش‌های فرهنگی و هنری و تبلیغی در سازمان‌ها و مراکز رسمی، فرهنگی و هنری درجهت اعتلای فرهنگ و هنر و بهبود کیفیت آنها از دیگر وظایف این شوراست.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: