هدف شبکه‌ دوستدار کتاب تغییر سبک زندگی مردم است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست هم‌اندیشی شبکه شهرهای دوستدار کتاب دوشنبه(۳ دی‌ماه) در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد و دست‌اندرکاران و مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و شهرداری‌ها در آن به طرح مباحث و برنامه‌های خود پرداختند.

تغییر در الگو و سبک زندگی مردم
سعید ابریشمی‌راد، شهردار کاشان با اشاره به اینکه شبکه شهرهای دوستدار کتاب زمانی معنا پیدا می‌کند که ضرورت تاثیرگذاری در جامعه به‌وجود بیاورند، گفت: شبکه شهرهای دوستدار کتاب باید شیوه‌نامه داشته باشد. اگر قرار است که این شبکه وابسته به حمایت‌های وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، بهتر است که ایجاد نشود.

وی افزود: در حال حاضر مقوله خرید کتاب در سبد کالای مردم حل شده‌است و کتاب‌فروشی‌ها دیگر خلوت نیست. کتاب نشانه تشخص در جامعه شده و مردم کتاب می‌خوانند؛ اما حالا باید به سمت تغییر سبک زندگی مردم برویم و برای این کار، نیاز به تعیین الگوی زندگی برای مردم داریم تا کتابخوانی را به یک سنت مداوم در جامعه تبدیل کنیم.

ابریشمی‌راد با بیان اینکه کتابخوانی در جامعه باید به یک برند تبدیل شود، خاطرنشان کرد: با انجام این کار، دیگر نیازی به ترویج فرهنگ کتابخوانی نیست؛ بلکه کتابخوانی به سنتی پایدار در جامعه تبدیل می‌شود و مردم خواهان کتابخوانی خواهند بود.

به گفته شهردار کاشان هدف ما از ایجاد شبکه شهرهای دوستدار کتاب باید تغییر در الگو و سبک زندگی مردم باشد. این شبکه با رسیدن به این هدف معنا و مفهوم پیدا خواهد کرد.

پیدا شدن حلقه مفقوده
در ادامه، میثم نمکی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با اشاره به اینکه کاشان شهر رویدادها است، گفت: کاشان، پایتخت کتاب ایران در سال ۹۷ بوده‌است که اتفاقات خوبی را در این زمینه رقم زد. حلقه مفقوده ارتباط شهرهای دوستدار کتاب، با ایجاد این شبکه جبران پیدا شد؛ اما باید برای رسیدن به اهداف خود یعنی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، جلسات منظم با دستور کار مشخصی تعیین شود.

وی ادامه داد: برای خارج نشدن شهرهای پایتخت کتاب از این طرح در ادوار گذشته باید بتوانیم برنامه‌هایی را با محوریت کتاب و کتابخوانی در این شهرها برگزار کنیم و نگذاریم که ارتباط و انس این شهرها با کتاب قطع شود.

طرح‌های کیف کتاب در قزوین
سیاوش طاهرخانی، شهردار قزوین با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی تنها درگاه توسعه در جامعه است، اظهار کرد: کتاب در جامعه مورد غفلت قرار گرفته‌است. در مقوله کتابخوانی شهر قزوین، شهرداری به سراغ مردم می‌رود و علاوه بر برنامه‌هایی چون؛ برگزاری نمایشگاه کتاب، اتوبوس کتاب و … در همه رده سنی بزرگسال و کودک و نوجوان به مردم کتاب اهدا می‌کند. در تلاش هستیم که اهدای کتاب را به‌عنوان یک سنت در جامعه مورد توجه قرار بدهیم.

طاهرخانی با اشاره به اینکه فعالیت بخش‌های خصوصی در برگزاری برنامه‌های توسعه کتابخوانی بیان کرد: در سطح شهر، برنامه‌هایی چون امانت کتاب از کتابخانه‌ها تحت عنوان کیف کتاب و نمایشگاه‌های مداوم شهری را با مشارکت بخش‌های خصوصی انجام داده‌ایم. ما فعالیت‌های این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم و معتقدیم که باید دست مردم را در اوضاع گرانی کتاب بگیریم.

ضرورت ایجاد دبیرخانه دائمی
در ادامه نشست، فروغ هاشمی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز عنوان کرد: هر استان باید یک نماینده در شبکه شهرهای دوستدار کتاب داشته باشد. البته دبیرخانه دائمی پایتخت کتاب نیز باید در شهرها وجود داشته باشد تا مشارکت داوطلبانه مردم را در سطح شهر افزایش بدهد.

izmir escort

وی افزود: برای رسیدن به این هدف مهم، باید انجمن‌ها و پویش‌های مردمی در سطح شهر نیز فعال‌تر باشند.

سهم نیم‌درصد شهرداری‌ها و توسعه کتابخانه‌ها
علی نجفی، شهردار نیشابور با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها در تامین نیازهای اولیه خود ناتوان هستند، گفت: با بودجه دولتی که در اختیار کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد، کتابخانه‌ها نمی‌توانند حتی هزینه‌های ابتدایی خود را تامین کنند چه برسد به اینکه بخواهند به توسعه کتابخوانی بپردازند.

نجفی ادامه داد: شهرداری‌ در بسیاری از شهرها، سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها را واریز نمی‌کند، البته خود شهرداری هم پولی ندارد که بخواهد سهم کتابخانه‌ها را بدهد. پس باید پرسید که آیا در چنین فضایی می‌توان انتظار توسعه فرهنگ کتابخوانی داشت؟ آیا بسترهای عملیاتی و زیرساختی برای توسعه کتابخوانی فراهم است؟

مدیران را کتاب‌خوان کنیم!
محمد احمدآبادی، عضو انجمن فرهنگی کتاب پرواز سیمرغ نیشابور درباره انتخاب نیشابور به‌عنوان پایتخت کتاب ایران در دومین دوره انتخاب پایتخت کتاب گفت: نیشابور به‌دلیل حضور و فعالیت بالای انجمن‌ها، به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش‌رو توسعه کتابخوانی اظهار کرد: اصلی‌ترین چالش ما، مدیریت شهری است. جامعه مدیران کشور، سهمی در میزان استفاده از کتابخانه‌ها ندارند و باید سیستمی را برای کتابخوانی مدیران در کشور راه‌اندازی کنیم.

حمایت شهرداری‌ها، مصوب شود
در پایان اظهارات اعضای شبکه شهرهای دوستدار کتاب، مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد یزد با اشاره به بیان چند دغدغه مهم در حوزه توسعه این شبکه گفت: مشارکت شهرداری‌ها در این مقوله باید افزایش پیدا کند و به‌صورت یک مصوبه در شهرداری کل کشور انجام شود. همچنین باید بتوانیم در این شبکه، شبکه‌ای فکر و عمل کنیم و ارتباط میان استان‌ها باید حفظ شود و بدانیم که ما حلقه‌ای از یک شبکه بزرگ‌تر هستیم و باید بین خودمان هم‌افزایی ایجاد کنیم.

در این جلسه، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی جمالی‌نژاد، رئیس شبکه شهرهای دوستدار کتاب؛ ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از شهرداران و مدیرکل اداره‌های ارشاد استان یزد، بوشهر، نیشابور، شیراز، ری، قزوین و … حضور داشتند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: