​برگزاری مراسم بزرگداشت کلنل محمد تقی خان پسیان

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم بزرگداشت کلنل محمدتقی خان پسیان، مبارز راه آزادی سه‌شنبه ۳ دی ماه ۹۸ در تالار شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

محمدتقی‌خان پسیان فرزند یاور محمدخان عنایت‎السلطانescort nice در سال ۱۳۰۹ ق/۱۲۷۱ در شهر تبریز متولد شد. (مرسلوند، ۱۳۶۹: ۲/ ۱۶۴ـ ۱۶۵) او که در خانواده‎ای نظامی رشد و نمو کرده بود، خود نیز در راه نظام پای گذاشت و در عنفوان جوانی در صفوف ژاندارمری که در آن زمان قشون ملی ایرانِ پس از برقراری نظام مشروطیت، به حساب می‎آمد و بسیاری از وطن‌پرستان و هواخواهان اصلاح و پیشرفت ایران آن را در مقابل قوای قزاق که توسط افسران روسیه تزاری آموزش و فرماندهی می‎شد، تقویت می‎کردند وارد شد.

پسیان در دوره انقلاب مشروطه در تبریز که مهد مشروطیت ایران محسوب می‌شد، تربیت یافته و ایام نوجوانی را در جریان بحران‎های سیاسی عمیق و تعدّیات بی‎پایان نیروهای نظامی و مقامات دولتی و مزدوران روسی به مناطق شمالی کشور گذراند. این حوادث اثری عمیق بر او به جای گذاشت و سبب تقویت خصلت‎های وطن‌دوستی و ضدیت با متجاوزین به ایران و به‌ویژه روس‎ها و نیروهای وابسته به آنان در او شد.

این مراسم از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ با حضور و سخنرانی جمعی از استادان و پژوهشگران تاریخ معاصر برگزار خواهد شد.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولی عصر(عج)، پل امیربهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک ۷۱ واقع است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: