​کامل­ترین نسخه از طوفان البکاء منتشر شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ازجمله موضوعاتِ فرهنگِ شیعی و متعاقباً یکی از رسالت‌های پژوهشگران حوزه تاریخ، احیاء متونِ مراثی ائمه اطهار(ع)، محسوب می­‌شود.
یکی از آثار فاخر در زمینه مرثیه­سرایی فارسی در رثای خاندان پیامبر(ص)، اثری متعلق به‌دوره قاجار تحت عنوان طُوفانُ البُکاء فِی مَقاتِلُ الشُهَداء، اثر ادیب و شاعر برجسته، میرزا محمد ابراهیم بن محمدباقر جوهری (وفات ۱۲۵۳ق)، است.

طُوفان البُکاء ـ که سرایش آن به‌احتمال فراوان بین سال‌های ۱۲۴۵ الی ۱۲۴۷ق پایان یافته استـ برای نخستین بار به‌صورت خطی منتشر و سپس با ورود چاپ سربی و سنگی به ایران، در شمارگان گسترده منتشر شد. با توجه به انتشار این اثر در سال‌های مختلف تا پایانِ دوره پهلوی اول ـ که نشان‌گر خواستِ فزاینده از سوی مخاطبان است ـ تاکنون تلاشی برای احیاء علمی و تخصصی آن صورت نگرفته است و باوجود انتشار چندباره این اثر از ۱۳۲۶ تا ۱۳۹۰ش، با ضعف‌هایی عمده و مکرر و صرفاً با نگاهی تجاری و فارغ از تخصص‌گرایی از سوی ناشرین همراه بوده است.

بر این اساس، مصطفی لعل شاطری برای نخستین بار با بررسی نسخه های خطی و چاپ سربی و سنگی موثقِ قابل دسترس، به ارائه متنی منسجم و کامل از طوفان البکاء پرداخته است. این اثر متشکل از دوازده مجلس و طی آن به مصایب پیامبر(ص)، حضرت زهرا (ع) و امامان شیعه با تاکید بر امام حسین(ع) پرداخته است.

«طوفان البکاء فی مقاتل الشهداء» اثر جوهری، به کوشش مصطفی لعل شاطری و با پیشگفتار اولریش مارزلف و علی بوذری در قطع وزیری، (۷۸۳ صفحه) به شمارگان ۱۰۰۰ و به قیمت ۱۴۵۰۰۰ تومان از سوی انتشارات مرندیز منتشر شده است.
 
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: