​چهار داستان از جان استاین‌بک در «جنایت»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به رغم ضرباهنگ سریع زندگی امروز، اوقات ما پر است از فراغت‌های کوتاه و فرصت‌های طلایی. اتاق انتظار پزشک و صف بانک و وقت‌هایی که توی تاکسی و مترو می‌گذرانیم، می‌تواند وقف سرک کشیدن از پنجره‌ای کوچک به جهان عجیب شاهکارهای ادبی شود. نیز، بارها اتفاق افتاده که تلاش کرده‌ایم مطالعه یکی از این شاهکارها را آغاز کنیم اما به دلیل حجم اثر، نداشتن زمان کافی یا همگام نشدن با حال و هوای داستان از این کار بازمانده‌ایم. در این مواقع دسترسی به گزیده‌ای خوش‌خوان و مناسب می‌تواند جرئت و شوق مطالعه آثاری را که خواندنش کاری شاق به نظر می‌رسید در ما برانگیزد.
 
به این ترتیب مجموعه‌ای متشکل از تک‌داستان یا بخش‌هایی از رمان‌های چند جلدی در مجموعه‌ای به نام Folio 2€ از سوی انتشارات گالیمار منتشر شد با این امید که خوانندگان پس از مطالعه قطعه یا داستان‌های انتخاب شده برای خواندن آثار دیگر نویسنده تشویق شوند. در این راستا انتشارات ققنوس پس از تجزیه و تحلیل اهداف مجموعه Folio 2€ تصمیم گرفت امکان کسب چنین تجربه‌ای را در قالب مجموعه «پانوراما» برای مخاطبان ایرانی فراهم کند، با این ایده که «خواندن گزیده‌ای از آثار بهتر از نخواندن آن‌هاست».

«جنایت» پانزدهمین جلد از مجموعه پانوراماست که چهار داستان از جان استاین‌بک، از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نویسندگان آمریکایی قرن بیستم، به نام‌های «بلدرچین سفید»، «تسمه»، «خودپاسبان» و «جنایت» با ترجمه مهرداد وثوقی را شامل می‌شود.
 
در بخشی از داستان «بلدرچین سفید» می‌خوانیم:
«فضای کبود باغ به ارغوانی گرایید. غنچه‌های گل‌های آویز مانند شمع‌های کوچک می‌درخشیدند. در این هنگام بود که سایه‌ای خاکستری از میان علف‌های وحشی بیرون آمد. دهان مری باز ماند. از ترس، مثل فلج‌ها نشست. گربه‌ای خاکستری از میان علف‌های وحشی مرگبارانه بیرون خزید به سمت حوضچه و پرندگان در حال آب خوردن خزید. مری وحشت‌زده خیره شد. دستش را به سمت گلوی منقبضش برد. سپس از حال فلجی بیرون جست. جیغ وحشتناکی کشید. بلدرچین‌ها با بال‌زدن‌های سریع پرکشیدند. گربه به میان علف‌ها برگشت. مری همچنان و مدام جیغ می‌کشید. هری فریادزنان از خانه بیرون دوید: «مری چی شده، مری؟» …»
 
انتشارات ققنوس، کتاب «جنایت» را در قالب ۷۱ صفحه، با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۹هزارتومان منتشر کرده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: