​نویسنده ایرانی، برنده جایزه فرانسوی ادبیات مرزها

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از مجله لیورابدو- جایزه فرانسوی ادبیات مرزها از بین ۹ اثری که وارد رقابت نهایی برای دریافت این جایزه شده بودند مشترکا به شیرین شیبانی، نویسنده ایرانی- سوئیسی برای نگارش رمان «نفسم» و فرانسوا گرن، نویسنده فرانسوی برای رمان «مادری» تعلق گرفت.

 «نفسم» که اولین رمان شیرین شیبانی است و انتشارات کوزوموش در سوئیس آن را منتشر کرده، داستان دختر جوانی با نام سپیده و خانواده‌اش است که حوادث آن در ایران قبل از انقلاب، امریکا و ژنو می‌گذرد. هیئت داوران این رمان را اثری حساس توصیف کردند که «برای همیشه با خواننده می‌ماند.»

شیرین شیبانی سال ۱۹۸۳ از پدری ایرانی و مادری سوئیسی در ژنو سوئیس متولد شد. او مدرک لیسانس خود را در رشته تاریخ اقتصادی و اجتماعی و فوق‌لیسانس را در رشته جمعیت‌شناسی از دانشگاه ژنو دریافت کرد. مدت کوتاهی را عنوان تحلیل‌گر آماری در اداره کل بهداشت در ژنو فعالیت کرد و اکنون در کالج کالیون در ژنو زبان فرانسه تدریس می‌کند. او به گفته خودش عاشق نوشتن داستان و مطالعه است.

فرانسوا گرن نیز نویسنده و روانشناس بالینی اهل لیون فرانسه است. او پیش ازین چندین رمان پلیسی، مجموعه داستان و نیز نمایشنامه برای رادیو فرانسه نوشته است. «مادری» یک رمان روانشناسانه گیرا درباره روابط مادری و دختری است و انتشارات آلبن میشل آن را منتشر کرده است.

جایزه ادبیات مرزها که امسال ببیست و‌ششمین دوره خود راپشت سر می‌گذارد به آثار داستانی که ناشران ناحیه اوورنی-رون-آلپ- سومین کلان‌شهر فرانسه و روماندی، بخش فرانسوی‌زبان سوئیس از نویسندگان فرانسوی‌زبان منتشر کرده باشند تعلق می‌گیرد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: