​آیت‌الله محقق کابلی درگذشت

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شیخ قربانعلی محقق کابلی، متولد ۱۳۰۷ در ولایت پروان افغانستان و از مراجع تقلید شیعه بود.
 
تحصیلات اولیه را در زادگاهش کسب کرد و دوره‌های مقدمات و سطح را در کابل ادامه داد. وی برای ادامه تحصیل در سال ۱۳۲۲ شمسی روانه نجف شد و دوره عالی علمی را از اساتیدی همچون سید عبدالاعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی، سید عبدالحسین رشتی، شیخ محمدتقی آل رازی، شیخ صدرا بادکوبه ای، شیخ عباس قوچانی و سید روح‌الله خمینی فرا گرفت. سپس در درس خارج اصول سید ابوالقاسم خویی و شیخ حسین حلی و در درس خارج فقه محمدباقر زنجانی، محسن حکیم و سید حسین حمامی شرکت کرد.
 
در سال ۱۳۵۱ شمسی پس از ۲۰ سال تحصیل و کسب درجه اجتهاد به وطن برگشت و در کابل اقامت کرد و به تبلیغ دین مشغول شد. در سال ۱۳۵۷ مجبور به مهاجرت به ایران شد. ابتدا به شهر مشهد آمد و بلافاصله به شهر قم رفت و تدریس را دنبال کرد. وی سابقه فعالیت جهادی نیز داشته‌ که بعدها هم ادامه داد. پس از پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ به وطن برگشت و یکسال در کابل ماند. آیت‌الله شیخ قربانعلی محقق کابلی، دوباره به ایران عزیمت کرد و با پذیرش مرجعیت در سال ۱۳۷۳ تدریس خارج فقه را در حوزه علمیه قم پی گرفت که تا زمان حیات وی ادامه داشت.
 
ده‌ها عنوان کتاب در کارنامه علمی این مرجع تقلید شیعیان دیده می‌شود که «رساله عملیه (توضیح المسائل)»، «کتاب مباحث الفقهیه (۴ جلد)»، «کتاب الخمس»، «توضیح المسائل»، «استفتائات جدید ۲»، «وظیفه القضات»، «منهاج الصلحاء»، «تحریر العروة»، «نصایح اخلاقی»، «آموزش احکام جوانان» و «مناسک حج» ازجمله آن‌هاست.
 
آیت‌الله شیخ قربانعلی محقق کابلی، بامداد امروز (سه‌شنبه ۲۱ خردادماه) در شهر قم، دار فانی را وداع گفت.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: