۵۰ درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی سمنان را کودکان تشکیل می‌دهند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، نورعلی غلامحسین‌نیا سماکوش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در آئین بهره‌برداری ساختمان اداری کتابخانه‌های عمومی شهرستان میامی و بازدید از کتابخانه عمومی الغدیر این شهرستان گفت: اعتبارات مطلوبی در حوزه کتاب‌خانه‌های میامی هزینه شده است.

سماکوش با اشاره به پروژه‌های عمرانی و خرید تجهیزات کتابخانه‌ای در سطح کتابخانه‌های عمومی شهرستان میامی  ابراز داشت: برای بهره‌برداری ساختمان اداری کتابخانه‌های عمومی، فراهم کردن امکانات و تجهیزات کتابخانه‌ها در بخش کودکان و حوزه روستایی، فضاسازی و شاداب سازی کتابخانه‌ها، وسایل گرمایشی و سرمایشی، کامپیوتر و وسایل نرم‌افزاری اقدامات خوبی سال گذشته صورت گرفت که خوشبختانه کمبودی پیرامون آن‌ها در این شهرستان وجود ندارد.

وی ضمن بیان اینکه توسعه و راه‌اندازی کتابخانه‌ها در مناطق روستایی برای سال ۹۸ پیگیری می‌شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد میامی حوزه روستایی است، می‌طلبد تا کتابخانه‌های روستایی گسترش بیشتری پیدا کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان بابیان اینکه تجهیز کتابخانه روستایی سوداغلن و جودانه میامی در دستور کار است، گفت: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته سال آینده شاهد افتتاح این کتابخانه‌ها باشیم که علاوه بر آن ایجاد و راه‌اندازی سالن بزرگ اجتماعات برای برگزاری جلسات و فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه میامی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

سماکوش در ادامه تصریح کرد: در کنار این موضوعات سخت‌افزاری کتابخانه‌ها می‌بایست اقداماتی نیز نظیر ترویج فرهنگ کتاب نیز انجام شود که حضور کتابداران در کتابخانه‌های روستایی و در اختیار قرار دادن منابع کتابخانه‌ای می‌تواند به تحقق این مهم کمک کند.

وی اضافه کرد: سال گذشته در طرح اهدای کتاب حوزه میامی ۵۹ هزار جلد و امسال نیز تاکنون ۲۰ هزار جلد جمع‌آوری شده است که می‌توان ضمن غنی کردن مخازن کتابخانه‌های عمومی به دستگاه‌ها، نهادها، مساجد و کانون‌هایی که نیاز به کتاب دارند نیز کمک کرد.

سماکوش تصریح کرد: حوزه فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی به‌صورت زنجیره‌وار به یکدیگر مرتبط هستند لذا از قریب ۶۴ هزار عضو فعال در کتابخانه‌های عمومی سمنان حدود ۳۰ هزار نفر معادل ۵۰ درصد مخاطبان کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهد لذا باسیاست‌هایی که نهاد کتابخانه‌ها در نظر گرفته است می‌کوشیم تا بخش کودک را با اسباب‌بازی و وسایل سرگرم‌کننده تجهیز کنیم.

وی ضمن بیان اینکه زنجیره کودک و کتابدار و نهادهای اجتماعی می‌تواند به ترویج کتاب کمک کند، افزود: نکته اساسی بحث اصحاب رسانه در معنای عام خود است که گسترش فضای مجازی می‌تواند در ترویج فرهنگ مطالعه اثربخش باشد و درنهایت این زنجیره به‌هم‌پیوسته باعث رشد و بالندگی جامعه خواهد شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: