یک میلیارد تومان بودجه برای خرید نمایشگاهی پیش‌بینی شده است

مهرزاد دانش؛ مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: در ساختار نمایشگاه خرید کتاب نداریم و مدیران نمایشگاه بنا به دلایلی به این نتیجه رسیدند که در زیرمجموعه ساختار و مدیریت نمایشگاه خرید صورت نگیرد.
 
وی افزود: این موضوع به معنای تعطیلی خرید کتاب نیست، ما در زیرمجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار خرید کتاب را با فرمت دیگری در نمایشگاه انجام می‌دهیم.
 
دانش با بیان اینکه امسال به شکل موضوعی کتاب خریداری می‌کنیم، گفت: سال‌های گذشته طبق آئین‌نامه‌ای که توسط ستاد نمایشگاه پایه‌ریزی شده بود، خرید کتاب را انجام می‌دادیم اما امسال دیگر ناشرمحور نیستیم و بر مبنای مقصد و هدف و بحث‌های موضوعی کتاب خریداری می‌کنیم.
 
وی یادآور شد: در این میان مقصد اصلی ما مناطق دوستدار کتاب و مروج کتابخوانی همچنین پایتخت کتاب است که تامین منابع آن‌ها را انجام خواهیم داد و عمده در این بخش از خریدهای نمایشگاهی خواهد بود.
 
اهدای کتاب به کودکان مناطق سیل‌زده
دانش در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌های این اداره کل در نمایشگاه کتاب تهران، توضیح داد: اهدای کتاب‌ به هم‌وطنان کودک و نوجوان مناطق سیل‌زده که در چادرها و سازه‌های موقت اسکان داده شدند، یکی دیگر از برنامه‌های ما به شمار می‌آید، در این زمینه امیدواریم بتوانیم شوک و فشار روحی آن‌ها را با اهدای کتاب کودک، التیام محدود کنیم.
 
وی ادامه داد: در این زمینه امید ما این است که کودکان بتوانند با یک کتاب نقاشی یا  مطالعه یک کتاب شاد شوند.
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهدای کتاب به مناطق سیل‌زده، توضیح داد: با شروع هفته نخست کاری در سال ۱۳۹۸، اهدای کتاب را از استان گلستان شروع کردیم و ۷۰۰ نسخه کتاب به ارزش ۱۰ میلیون تومان به این استان گلستان ارسال کردیم.
 
دانش برای خریدهای نمایشگاهی، بودجه‌ای در حدود یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، افزود: همچنین هفته گذشته حدود ۱۶۰۰ نسخه کتاب به ارزش ۱۶ میلیون تومان به استان لرستان و ۱۹۰۰ نسخه کتاب نیز برای استان خوزستان با ارزش ۱۸ میلیون تومان ارسال کردیم.
 
وی با بیان اینکه این روند در ایام نمایشگاه ادامه دارد، گفت: در فازهای بعدی به سراغ کتاب‌های عمومی‌تر می‌رویم که وجه تخصصی و علمی به معنای متعارف ندارد و به دانش عمومی، پر کردن اوقات فراغت و فرهنگسازی‌ محدود نمی‌شود.
 
جمع‌‌آوری اطلاعات خسارت فرهنگی سیل
دانش همچنین درباره اولویت دیگر فعالیت‌های دفتر چاپ و نشر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توضیح داد: رسیدگی به مناسبات فرهنگی سیل‌زده‌ها یکی از اقدامات ما با شروع سال جدید بوده است، برخی از این اقدامات، کارهای زیربنایی است که در این زمینه ابتدا باید آمارسنجی کنیم که چه مقدار خسارت به دستگاه‌های فرهنگی مثل کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها، چاپخانه‌ها و بنگاه‌های نشر وارد شده است.
 
وی ادامه داد: این فاز از کار، جدی‌تری است و باید مبتنی بر داده‌های دقیق باشد تا بدانیم چطور می‌توانیم با بضاعت‌های موجود در معاونت فرهنگی این خسارت‌ها را پوشش دهیم.
 
دانش از نامه‌نگاری‌ با مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سیل‌زده خبر داد و گفت: قرار است آمار خسارات به ما ارائه شود و از آنجایی که بحث گسترده است و محدود به یک اداره کل نیست، این کار زمان‌‌بر است و در حال برنامه‌ریزی برای آن هستیم.
 
وی یادآور شد: طبیعتا خسارت‌های مربوط به چاپخانه‌ها معطوف به ما و کتابفروشی‌ها به اداره کتاب و بخش دیگر کارها نیز بر عهده نهادهای دیگر است،  اکنون در حال تجمیع اطلاعات هستیم تا آن‌ها را در اختیار معاونت فرهنگی قرار ‌دهیم تا بر مبنای بضاعت خود رسیدگی کند.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: