یزد چه ظرفیت‌‌هایی برای رسیدن به پایتختی کتاب جهان دارد؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، همزمان با هفتمین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که روز گرامیداشت یزد پایتخت کتاب ایران نام گرفته بود، عصر روز سه‌شنبه (۱۰ اردیبهشت ماه) ظرفیت‌‌های یزد به عنوان یک شهر ثبت جهانی شده برای کسب عنوان پایتختی کتاب جهان بررسی شد.

مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این نشست گفت: افق ما در یزد انتخاب یزد به عنوان شهر جهانی کتاب است.

وی با بیان اینکه مرز‌‌های ملی در حال ناپایدار شدن است، گفت: در مقطعی از تاریخ قرار گرفته‌ایم که شهر‌‌ها به واسطه ظرفیت‌‌ها و توانمندی خود از کشورهایشان فراتر رفته‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، انسان دانا، فعال و سالم را یکی از مفاهیم توسعه فرهنگی در عصر جدید دانست و ادامه داد: مجموعه دستگاه‌‌های فرهنگی یزد در سال‌‌های گذشته با یک همگرایی در این رویکرد تلاش کرده‌اند تا یک برند ملی را با عنوان پایتخت کتاب ایران کسب کنند.

یزد خاستگاه نظریه گفتگوی تمدن‌‌هاست
جوادیان‌زاده، ثبت جهانی یزد را فرصتی مغتنم برای سرعت‌بخشی و تحقق افق کسب عنوان شهر جهانی کتاب توسط این شهر توصیف کرد و همچنین نقش زنان در رسیدن به این هدف را بسیار حیاتی و پررنگ خواند و گفت: برنامه‌‌های متعدد فرهنگی با محوز زن و کتاب در دستور کار قرار داد.

وی گفت: یزد خاستگاه نظریه گفتگوی تمدن‌‌هاست و با توجه به جوشش ایده‌‌های خلاقانه در حوزه کتاب و اهتمام مردم بر اجرای آنها، انتخاب این شهر به عنوان شهر جهانی کتاب در سال ۱۴۰۰ شمسی/۲۰۲۲ میلادی هم دور از انتظار نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی یزد با ابراز خرسندی از استقبال و همگرایی یزدی‌‌های مقیم تهران برای به‌کارگیری ظرفیت‌‌های پایتخت در معرفی هر چه بهتر یزد و برنامه‌‌های محور کتاب این شهر گفت: امیدوارم این تعامل و همگرایی، کسب عنوان شهر جهانی کتاب را سبب شود.

پیشنهاد تاسیس کتابخانه تخصصی آب در باغ موزه یزد
رضا راعی رئیس گنجینه ملی آب ایران هم که اصالتی یزدی دارد، در این نشست از آمادگی این مجموعه برای امضای تفاهم‌نامه همکاری در راستای احداث و تجهیز باغ موزه آب، کتابخانه تخصصی آب و قنات در شهر یزد پایتخت کتاب ایران خبر داد.

وی ادامه داد: آماده‌ایم تا تمام توان خود را در معرفی و ارائه اسناد تاریخی و کتاب‌‌های مرتبط با آب و قنات در باغ موزه آب یزد به کار گیریم.

رضا راعی تاکید کرد: احداث کتابخانه تخصصی آب می‌‌تواند گام موثری در معرفی توانمندی‌‌های شهر یزد برای دریافت عنوان شهر جهانی کتاب باشد.

یادآوری می‌شود، سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، توانستن است» از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: