گسترش فضای دیجیتال در کتاب‌های کودک و نوجوان/ انتقال مفهوم با لحن و آوا

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)پنجاه و ششمین نمایشگاه کتاب کودک بولونیا درحالی برگزار شد که تفاوت‌هایی در مقایسه با دوره‌های پیشین داشت. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به حضور پررنگ‌تر و گسترده برخی ناشران اشاره کرد. کشورهای کره، تایوان و چین از کشورهایی بودند که امسال حضور گسترده‌ای در نمایشگاه داشتند و تعداد بیشتری از ناشران‌شان حضور یافتند.

گسترش فضای دیجیتال در کتاب‌های کودک و نوجوان
همچنین برنامه‌ریزی و مانور گسترده روی کتاب‌های دیجیتالی از سوی ناشران در نمایشگاه کتاب امسال در کنار آثار کاغذی و سنتی حاکی از توجه بیشتر ناشران و پدیدآوندگان کتاب کودک به فضای حاکم و گرایش کودکان و نوجوانان به فضای مجازی و بازی‌های کامپیوتری است.

در این راستا ناشرانی از کشورهای چک، کره، چین و … کتاب‌هایی با واقعیت افزوده و تعاملی در قالب‌های جدید و جذاب ارائه کرده‌اند. کتاب‌هایی که برای کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به فضای مجازی می‌تواند جذاب باشد.

این کتاب‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بچه‌ها می‌توانند با ورق زدن کتاب‌ها ضمن مشاهده تصاویر، صدای موسیقی متناسب با تصویر بشنوند و با خیال خودشان داستان‌پردازی کنند و در پایان داستان کتاب را که در صفحه آخر نوشته شده بخوانند.

همچنین می‌توانند با استفاده از تبلت و گوشی همراه تصاویر کتاب را به صورت  متحرک ببینند و از کتاب لذت ببرند. با این روش‌ها کودکان نه تنها از خواندن کتاب‌ها خسته نمی‌شوند بلکه به مطالعه و کتابخوانی علاقه‌مند می‌شوند.

سایلنت بوک برای افزایش خلاقیت و پرورش ذهن کودک
نوآوری دیگری که در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا در غرفه‌ای مجزا ارائه شده بود، سایلنت بوک‌ها بودند. این کتاب‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شاعر ذهنیت و اشعار مورد نظرش را به تصویرگر منتقل می‌کند و تصویرگر با توجه به آن مفاهیم تصاویر بهم پیوسته‌ای را خلق می‌کند و مخاطب با دیدن تصاویر اشعاری در ذهنش می‌سازد. درواقع می‌توان گفت این کتاب‌ها نوعی کمیک‌استریپ متفاوت هستند که در حوزه شعر تولید می‌شوند و گروه سنی مخاطب در استفاده از کتاب را نیز کاهش می‌دهند.

ترویج قصه‌گویی و کتابخوانی با روش‌های جذاب
باکس‌های قصه‌گویی هم مورد دیگری بود که در این نمایشگاه ارائه شده بود و می‌تواند نقش بسزایی در ترویج قصه‌گویی و کتابخوانی داشته باشد. باکس‌های قصه‌گویی شبیه شهرفرنگ‌هایی که ما در کودکی می‌دیدیم عمل می‌کند. در این روش کودک روبه‌روی جعبه می‌نشیند و قصه‌گو با نمایش تصاویر بهم مرتبط قصه‌ مورد نظر را برای کودک تعریف می‌کند. این باکس‌ها هم به صورت کلاسیک هم به صورت دیجیتالی ارائه می‌شود.
çiğli escort bayanlar

گپ‌وگفت نویسندگان کودک از سراسر جهان
نکته جالب توجه دیگر در این نمایشگاه برگزاری نشست‌هایی صمیمانه با حضور نویسندگان کشورهای مختلف بود. آن‌ها در این نشست‌ها بیان می‌کردند که چگونه نویسنده شده‌اند و سپس درباره چگونگی خلق آثاری که برای کودکان و نوجوانان نوشته‌اند و بازخوردهایی که از بچه‌ها گرفته‌اند، صحبت می‌کردند و در نهایت یکی از داستان‌هایشان را برای جمع می‌خواندند.

انتقال مفهوم با لحن و آوا
البته اینگونه نشست‌ها علاوه بر نویسندگان برای شاعران هم برگزار می‌شد و شاعران ضمن صحبت درباره چگونه شاعر شدنشان، شعرهای‌شان را با لحن خاص خودشان می‌خواندند و در واقع سعی می‌کردند حس موردنظرشان در شعر را با لحن و آوا به دیگران منتقل کنند.

طبیعی است برگزاری جلسات صمیمانه و انتقال تجربیات در قالب گپ و گفت تاثیر بسیار بیشتری در ارتقای کیفیت کار و خلاقیت پدیدآوندگان آثار دارد تا جلسات و نشست‌های خشک و خسته‌کننده که با حضور یک یا دو سخنران برگزار می‌شود و مخاطب چندانی ندارد.

ارائه کتاب‌های ایرانی از سوی ناشران خارجی
اما نکته قابل توجه در این نمایشگاه توجه ناشران خارجی به کتاب‌های ایرانی بود با بازدیدی از سایر غرفه‌ها گاهی به کتاب‌هایی مانند «ماهی سیاه کوچولو» برمی‌خوردید که ترجمه شده‌ آن در نمایشگاه عرضه می‌شد.

نمایشگاه کتاب بولونیا بهشت تصویرگران
اگر از این موارد بگذریم به توجه زیاد این نمایشگاه به تصویرگری می‌رسیم. به جرأت می‌توان گفت که نمایشگاه کتاب کودک بولونیا بهشت تصویرگران است. برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از آثار تصویرگران از درب ورودی نمایشگاه تا نمایش آثار تصویرگران به همراه عکس و رزومه تصویرگر در غرفه ناشران مختلف، معرفی تصویرگران جوان در نمایشگاه، برگزاری جلسات و کارگاه‌های تصویرگری متعدد در سالن‌های مختلف نمایشگاه، همه و همه شاهد این ادعاست.

از سویی تصویرگران جوان و تازه‌کار می‌توانند با حضور در نمایشگاه علاوه بر اینکه با فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه تصویرگری آشنا می‌شوند نوآوری‌ها و ابتکاراتی را می‌بینند که می‌تواند کمک شایانی به خلاقیت و ارتقای کیفیت کارشان کند. علاوه براین می‌توانند در فراخوانی که ناشران مختلف برای جذب تصویرگر در طول این چهار روز منتشر کرده شرکت کنند و رزومه خود را ارائه دهند. بسیاری از تصویرگران ازجمله برخی تصویرگران کشورمان توانسته‌اند در طول سال‌های گذشته با این روش با ناشران مطرح سایر کشورها آشنا شوند و قراردادهای همکاری منقعد کنند.

نمایشگاه کتاب بولنیا لبریز از ناشرانی است که برای فروش کتاب به مردم و نهادها نیامده‌اند آن‌ها فقط به دنبال معرفی بیشتر آثارشان به سایر ناشران، شناسایی آثار خوب و شایسته منتشر شده و شناسایی خلاقیت‌های جدید و نوآوری‌ها، هستند. شایسته است ناشران و پدیدآورندگان ایرانی هم که می‌خواهند در کارشان موفق شوند از تجربیاتی که در بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب کودک بولونیا ارائه می‌شود بهره ببرند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: