گردشگری الكترونيكي(ET) در هزاره سوم

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): مسعود بهزادی‌راد، كارشناس ارشد گردشگری- امروزه پيشرفت دانش و امر تخصصی شدن علوم بر كسی پوشيده نيست. همگان به مساله نفوذ و تاثير فناوری اطلاعات در سبك زندگی مدرن و ديگر علوم واقفند و علم گردشگری از اين مهم بی‌بهره نمانده است. با استفاده از فناوری اطلاعات ارائه خدمات موردنياز گردشگران ساده‌تر، مفيدتر، با كيفيتی بالاتر و هزينه‌ای كمتر انجام می‌شود.

گردشگری الكترونيك به حضور در سرزمين وب برای مشاهده عكس، اسلايد و فيلم و… از اماكن گردشگری اطلاق می‌شود و در اين زمينه به تحقيق و مطالعه و بررسی در دنيای مجازی نيز می‌پردازد. از ديگر مزايای گردشگری الكترونيكی می‌توان به موارد زير اشاره کرد: عدم محدوديت فضا يا مكان، عدم محدوديت زمان، عدم مواجهه با موارد غير قابل پيش‌بينی شده و…

گردشگری الكترونيك، سرعت ارائه خدمات را با دقتی بالاتر مهيا می‌سازد و امكان بازاريابی الكترونيكی و رويكردهای مبتنی بر زنجيره تامين را نيز بهبود می‌بخشد و زمينه‌ساز شرايط درك و سهم بيشتری از بازار برای صنعت گردشگری است.

ابزارهايی که در فضاي مجازی به كمك صنعت گردشگری می‌آيد
درستی عملكرد ابزارهای ديجيتالی در صنعت گردشگری و اقدامات و الزامات مناسب در بستر اينترنت و سايت‌ها مانند دسترسی آسان(USER FRIENDLLY)، تصاوير و فيلم‌های مختلف (MULTI MEDIA)، چند زبانه بودن ( MULTI LANGUAGE) و… از جمله ابزارهايی در برای رشد و شكوفايی در كمك به توسعه صنعت گردشگری در هزاره سوم هستند.

همچنين هتل‌داری مدرن، بازاريابی الكترونيكی، ويزای الكترونيكی، دولت الكترونيك، شهروند الكترونيك، شهر الكترونيك و… همه و همه ابزارهايی هستند كه با كمك فناوری اطلاعات به حصول نتايج بهتری در صنعت گردشگري كمك می‌كند.

شايسته است امنيت در فضای لايتناهی مجازی نيز مدنظر قرار گيرد، اين مهم به كمك فناوری اطلاعات و مسائل بيولوژيكی و حفظ هويت در صنعت گردشگری تا حدود زيادی مرتفع گشته و ابزارهايی كه در اين رابطه مورد بهره قرار گرفته‌اند گويای اين مطلب هستند. ابزارهايی مانند عنبيه‌نگاری (SCAN IRIS)، انگشت نگاری (SCAN FINGER)، شبكيه‌نگاری (SCAN RETINA)، چهره‌نگاری (FACIAL SCAN)، هندسه دست (HAND SCAN)، اسكن صوت (SCAN VOICE)، بررسی رفتار (BEHAVIORAL)، نحوه تايپ كردن (STROK SCAN KEY) و…

نمونه‌های فراوانی از اين‌گونه ارتباطات را در عصر حاضر شاهد هستيم و اگر ايران بخواهد به جايگاه مناسب‌تري در صنعت گردشگری دست پيدا كند، بايد بيش از پيش توجه خود را به تقويت زير ساخت‌ها  و امور زيربنايی در صنعت گردشگري و فناوری اطلاعات معطوف سازد. از جمله اين موارد می‌توان به رفع محدوديت‌های ساختاری فناوری اطلاعات، كمك به بانكداری الكترونيكی و همكاری با بنگاه‌های مالی جهانی، تسهيل امور رواديد گمركي، امور بيمه الكترونيكی، سيستم‌های پرداخت جهانی و… اشاره كرد.

فناوری‌های نوين در هزاره جديد
در دنيای امروز با پيشرفت بسيار سريع تكنولوژی و رونق فضای مجازی شاهد حضور ادوات جديدی در اين عرصه هستيم. لوازمی كه به بهترين شكل به كمك صنعت گردشگری آمده و تسهيل انجام امور مربوطه را به جريان انداخته است.

واقعيت مجازی در سفر، تكنولوژی‌های جديد ترجمه، اپليكيشن‌های مخصوص سفر، برنامه‌های مخصوص پرداخت‌ها از طريق تلفن همراه، دستگاه‌های جی پی اس، عينك مخصوص گوگل، چمدان‌های هوشمند و… از بخش‌های مرتبط با اين حوزه هستند.

كارآفريني ديجيتالي
رونق فناوری اطلاعات و صنعت گردشگری و همكاری اين دو قسمت از علوم با هم، زمينه‌ساز كارآفرينی ديجيتالی می‌شود و رونق اشتغال در جامعه زاييده تلاش در اين بخش است. كارآفريني ديجيتال سبب اشتغال‌های چند لايه‌ای نيز خواهد شد كه لزوما معناي آن كار در دفتر فيزيكی نخواهد بود، بلكه بازاريابی، اجرا، برنامه‌ريزی و… روند گردشگری را تسهيل می‌كند و دفاتر خدماتی و بنگاه‌های گردشگری و ذينفعان، بدون واسطه با مشتری در ارتباط بوده و خدمات گردشگری به بهترين و سريع‌ترين شكل صورت می‌گيرد كه حذف واسطه‌ها نتيجه مقبول آن است.

نتيجه‌گيری
براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری و پيش‌بينی آن، تعداد گردشگران این صنعت در سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر خواهد رسید و بیش از ۵۰ درصد معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه از این طریق قابل رفع خواهد بود. در نهايت، با توجه به پيشرفت پرشتاب و سريع هر دو صنعت گردشگری و فناوری اطلاعات، و رونق بسيار چشمگير صنعت گردشگری و درآمدزايی بالای اين صنعت، شاهد آن هستيم كه همه جوامع به دنبال دستيابی به سهم بيشتری از اين صنعت هستند. ايران با دارا بودن پتانسيل بسيار بالای جذب گردشگر هنوز آن طور كه شایسته است در اين صنعت موفق باشد و پرواضح است كه برای نيل به اين هدف و محقق شدن توسعه پايدار گردشگری و حصول جايگاه واقعی ايران، اراده ملی، برنامه‌ريزی مدون، مديريت تخصصی، پيشرفت در خدمات و… لازم است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: