کمک به اجرای طرح‌های فصلی با استفاده از ظرفیت‌های استانی

سعید شبقره، مدیر انتشارات شبقره در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب عنوان کرد: این طرح‌ها در دوره‌های مختلف برای فعالان حوزه نشر موثر بوده است؛ زیرا کار نشر الان به‌دلیل گرانی مواد اولیه تحت تاثیر قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: این گرانی‌ها بر بازار مخاطبان کتاب نیز تاثیر گذاشته و به‌دلیل کاهش مشتری، ناشران نیز تولیدات خود را کم کرده‌اند و همه این عوامل، صنعت نشر را با مشکل مواجه کرده است.
 
شبقره با بیان اینکه اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب یک قدم رو به جلو است، گفت: این طرح‌ها در طول دوره‌های مختلف مفید بودند و برگزاری آن‌ها باید استمرار داشته باشد، زیرا تجربه نشان داده که بودن آن‌ها بهتر از نبودن‌شان است.
 
وی تاکید کرد: اگر اوضاع اقتصادی در حوزه نشر بهتر شود، با توجه به تجربیاتی که در طول این دوره‌ها کسب شده است، می‌تواند در آینده توسعه پیدا کند اما مساله اصلی تامین بودجه این طرح‌ها است که به عنوان یک دغدغه جدی مطرح می‌شود.
 
شبقره با اشاره به امکانات نهادها و سازمان‌های مختلف برای تامین بودجه چنین طرح‌های فرهنگی توضیح داد: به نظر من در شهرستان‌ها که امکان خریداری و تهیه کتاب‌های دانشگاهی، عمومی، کودک و حتی آموزشی ضعیف‌تر است می‌توان از ظرفیت نهادهایی مثل شهرداری، استانداری و فرماندار کمک گرفت و این طرح را اجرایی کرد.
 
مدیر انتشارات شبقره با بیان اینکه در شهرهای مختلف به تناسب جمعیت و مردم می‌توان برای بودجه این طرح‌ها برنامه‌ریزی داشت، گفت: در شهرهای بزرگ مثل شیراز، اصفهان، قم و مشهد تامین بودجه از نهادهای استانی می‌تواند انجام شود و چون در شهرهای کوچک به نسبت کوچکتر بودن بودجه کمتری لازم است می‌توان از حوزه‌های دیگر بهره گرفت.
 
وی با تاکید بر اینکه شرایط برای جلب و جذب حمایت مهیا است، عنوان کرد: اگر فراخوانی داده شود که مخاطبان در جریان قرار گیرند و شرایط کار فرهنگی نیز شرح داده شود قطعا این طرح به‌صورت موفق اجرایی خواهد شد، زیرا با وجود بسط فضای دیجیتال همچنان نسل کتابخوان در کشور وجود دارد و کتابخوانی سنتی در همه سنین است.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: