کمتر از ۲ درصد جمعیت ماهشهر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، محمد فروغی‌نژاد در اولین جلسه انجمن کتابخانه‌‌های عمومی ماهشهر در سال جدید که با حضور اعضای این انجمن در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان بندر ماهشهر برگزار شد، با بیان اینکه عملکرد کتابخانه‌‌های عمومی در سه شاخص عضو، زیربنا و منابع قابل بررسی است، به وضعیت زیربنای کتابخانه‌‌های عمومی این شهرستان اشاره کرد و گفت: در شهرستان ماهشهر مناطق بسیاری از جمله شهرک مدنی، قدس و منازل مسکن مهر وجود دارد که با توجه به جمعیت قابل توجه این مناطق نیازمند توجه ویژه و جدی مسئولین در اختصاص فضاهای کتابخانه ای است.

وی ادامه داد: با وجود بخش‌‌های متعدد روستایی در اطراف شهرستان و هزینه‌‌های بالای ساخت کتابخانه در مناطق مختلف روستایی، وجود یک کتابخانه سیار ضروری است که باید با همت مسئولان تحقق یابد تا در جهت گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه در مناطق کم برخوردار شاهد ارائه خدمات این کتابخانه‌‌ها باشیم.

فروغی‌نژاد پایین بودن سرانه فضای مطالعه در کتابخانه‌‌های عمومی بندر ماهشهر را یکی از مشکلات جدی این کتابخانه‌‌ها برشمرد و بیان کرد: برای رفع این مشکل باید کارهای اساسی در حوزه کتابخانه‌‌های این شهرستان صورت گیرد و انتظار ما این است با پیگیری مصوبات قبلی شاهد رشد و توسعه کتاب و کتابخوانی در شهرستان باشیم.

همچنین به گفته رئیس کتابخانه‌های عمومی ماهشهر، هم اکنون سرانه عضویت در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان به نسبت جمعیت، ۱٫۹۲ درصد است و لذا باید تلاش شود با برنامه‌های مختلف میزان جذب اعضا بیشتر شود.

در این جلسه ابراهیم آریازنگنه معاون برنامه ریزی و عمران فرمانداری ماهشهر گفت: سرانه کتابخوانی در کشور در مقایسه با سایر کشورها در سطح پایینی قرار دارد و امروزه با گسترش فضای مجازی و اوقات فراغت کاذب کمتر به مقوله کتاب و کتابخوانی توجه می‌شود.

آریا زنگنه افزود: انقلاب ما انقلابی نبود که به زور اسلحه پیش برود بلکه اندیشه و کلام رمز پیروزی بود. یکی از ابزار روحانیون کتاب بود که مردم از این طریق با با فرهنگ اسلامی و انقلاب آشنا شدند و رسانه تاثیرگذار کتاب توانست جنبش انقلاب و یک حکومت رسمی را بنیان نهد.

وی اضافه کرد: متولیان فرهنگ، ائمه جمعه و جماعات و سایر نهادها و ارگان‌‌ها باید به جای پرداختن به مسائل جناحی و سیاسی نگاه ویژه‌ای به کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته باشند، تا بتوانند گامی موثر در جهت نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه بردارند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: