کتاب «شرح مشکلات کتاب القانون» معرفی و بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست معرفی و بررسی کتاب «شرح مشکلات کتاب القانون» تالیف فخرالدین محمدبن‌عمر الرازی با تحقیق و تصحیح نجفقلی حبیبی روز یکشنبه دوازدهم اسفندماه در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود.

غلامرضا جمشیدنژاداول، نجفقلی حبیبی، محمدابراهیم ذاکر، علیرضا منجمی، سیدمحمود یوسف‌ثانی و مالک شجاعی‌جشوقانی در این نشست سخنرانی می‌کنند.

نشست معرفی و بررسی کتاب «شرح مشکلات کتاب القانون» روز یکشنبه دوازدهم اسفندماه ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب به نشانی خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه‌نصیر، پلاک ۲  برگزار می‌شود.

یکی از قدیم‌ترین و مؤثر‌ترین و جنجال برانگیز‌ترین شروح قانون، شرح قانون فخر رازی است که در این کتاب برای اولین بار به زیور چاپ آراسته شده است. بسیاری از شروح بعدی هر یک به گونه‌ای اعم از نقد و تحلیل و نقض و تایید به آن پرداخته‌اند. 

قطب الدین شیرازی در مقدمه التحف السعدی که در شرح کتاب اول قانون است، شروح زیر را از پیروان شرح فخر رازی معرفی کرده است: شرح قطب‌الدین مصری شاگرد مستقیم فخر رازی (مقتول در ۶۱۸ هـ در نیشابور در حمله مغول)، شرح افضل‌الدین محمدبن محمد نام‌آور بن عبدالملک خونَجی (متوفی ۶۴۶)، شرح نجم‌الدین احمد بن ابوبکر نخجوانی (متوفی ۶۵۱ هـ) با عنوان حلّ الشکوک المورد فی شرح الفخر الرازی علی القانون، شرح موفق‌الدین یعقوب بن اسحاق سامری (متوفی ۶۸۱ هـ)، شرح ابوالغرج یعقوب ابن اسحاق مسیحی معروف به ابن القف (متوفی ۶۸۵ هـ). و البته بیش از همه خود قطب‌الدین شیرازی در شرحی مفصل با عنوان «التحفۀ السعدی» به آن پرداخته است و پس از او نیز این تلاش علمی همچنان ادامه یافته است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: