کتاب «سیاست تسلیحاتی آمریکا در قبال ایران ۱۹۵۰- ۱۹۷۹» ترجمه می‌شود

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمدشمس‌الدین عبداللهی‌نژاد، مترجمی که پیش از این ترجمه کتاب «سیاست خارجی آمریکا و انقلاب ایران»، نوشته کریستین اِمِری را در نشر ققنوس منتشر کرده بود، از ترجمه اثری با نام «سیاست تسلیحاتی آمریکا در قبال ایران ۱۹۵۰- ۱۹۷۹» خبر داد. نسخه اصلی این کتاب را انتشارات راتلج در سال ۲۰۱۴ منتشر کرده است.
 
عبداللهی نژاد در این باره به ایبنا گفت: این کتاب را استفن مک گلینچی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بریستول آمریکا به رشته تحریر درآورده و در آن با استفاده از اطلاعات و اسناد آمریکایی و از جمله اسناد مربوط به دوران ریاست‌جمهوری جان اف. کندی، لیندون جانسون، ریچارد نیکسون، جرالد فورد و جیمی کارتر و همچنین اسناد کنگره آمریکا در این بازه زمانی، به روابط تسلیحاتی ایران و آمریکا پرداخته است.
 
او درباره نحوه پرداختن کتاب به موضوع مورد بررسی نیز توضیح داد: کتاب این مقطع زمانی بیست‌ونه ساله را به چهار دوره تقسیم کرده است. دوره اول از ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۳ را شامل می‌شود. این دوره رویکردهای ترومن، آیزنهاور و کندی درباره ایران را در بر می‌گیرد. دوره دوم از ۱۹۶۴ و پس از ترور کندی تا ۱۹۷۱ را شامل می‌شود و به دوران ریاست جمهوری لیندون جانسون اختصاص دارد. لیندون جانسون رابطه نزدیک و صمیمانه‌ای با شاه داشته است و این دوره را می‌توان یکی از دوره‌های روابط نزدیک میان ایران و آمریکا دانست. همچنین بخشی از دوره ریاست جمهوری ریچارد نیکسون هم در این دوره مورد بررسی قرار گرفته است.
 

او افزود: پس از آن به دوره سومی که کتاب به آن پرداخته است می‌رسیم. این دوره از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶ را در برمی‌گیرد. دوره‌ای که با رسوایی واترگیت همزمان است. ارتباط نزدیک شاه با رئیس جمهور آمریکا در این دوره نیز ادامه داشته است. آخرین دوره‌ای که در کتاب مورد بررسی قرار گرفته نیز به دوران ریاست‌جمهوری جیمی کارتر ارتباط دارد و از ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ را شامل می‌شود. دوره‌ای که شعله‌های انقلاب در ایران فروزان شد. این دوره از جمله پر رازترین ادوار ارتباط میان ایران و آمریکاست و این کتاب سعی کرده است با مراجعه به اسناد نوری تازه بر آن بتاباند.
 
عبداللهی‌نژاد درباره نگرش نویسنده کتاب «سیاست‌های تسلیحاتی آمریکا در قبال ایران» درباره دلایل سرنگونی رژیم پهلوی گفت: نویسنده حجم انبوه سرمایه‌گذاری نظامی آمریکا در ایران و بی‌توجهی به مسائل حقوق بشری و جایگاه متزلزل محمدرضا شاه را در سرنگونی رژیم پهلوی و آمریکاستیزی حاکم بر ایران در دوران پس از پهلوی موثر می‌داند.
 
او درباره بازه زمانی انتشار کتاب نیز بیان کرد: کتاب در دست ترجمه است و امیدوارم تا پایان سال ترجمه آن به پایان برسد. او همچنین اطلاع داد که کتاب دیگری درباره «ریشه‌های شناختی رابطه ایران و آمریکا» را نیز در دست ترجمه دارد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: