کتاب‌فروشی «فرهنگان قریب» یلدایی افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در طولانی‌ترین شب سال که مردم تلاش می‌کنند با حداقل امکاناتی که در اختیار دارند؛ اوقات خوشی را برای خود و خانواده‌هایشان فراهم کنند؛ در مرکز این شهر کتاب‌فروشی‌ دیگری به‌نام «فرهنگان قریب» افتتاح شد؛ کتاب‌فروشی جدیدی که قرار است بر میزان دسترسی به کتاب اهالی منطقه تاثیر مثبت بگذارد.

روز شنبه (۳۰ آذرماه) مصادف با شب یلدا، افتتاحیه رسمی یکی از شعب کتاب‌فروشی‌های زنجیره‌ای فرهنگان، در خیابان قریب تهران بود؛کتاب‌فروشی دو طبقه‌ای که با ویترین یلدایی و متفاوت خود، در این خیابان نظر رهگذران را نیز به خود جلب می‌کرد.

وارد کتاب‌فروشی که شدیم، حس و حال شب یلدا در جز‌به‌جز این کتاب‌فروشی و کارمندان و مهمانانش قابل رویت بود. علی میرزایی، مدیر کتاب‌فروشی فرهنگان قریب به همراه کارمندان این پاتوق فرهنگی برای خوش‌آمد‌گویی و تبریک شب یلدا به پیشواز مهمانان می‌‌رفتند. علاقه‌مندان و اهالی قلم، استقبال قابل توجهی از این مراسم داشتند؛ درحدی که تقریبا در تمام بخش‌های این کتاب‌فروشی، حضور داشتند. حاضران بلافاصله پس از ورود به بازدید از کتاب‌ها و یا گفت‌وگو با چهره‌های شاخص مشغول می‌شدند و خود را برای آغاز رسمی مراسم، آماده می‌کردند.

کتاب‌فروشی «فرهنگان قریب» دو طبقه دارد؛ طبقه اول به کتاب‌های کودک و نوجوان، نوشت‌افزار و بازی و بسته‌های آموزشی و طبقه دوم این کتاب‌فروشی به کتاب‌های بزرگسال، موسیقی و هدایای هنری اختصاص یافته است.

کتابفروشی یلدایی با مدیر یلدایی
به‌سراغ علی میرزایی رفتیم تا درباره افتتاح این کتاب‌فروشی در خیابان قریب با او گفت‌وگو کنیم. مدیر کتابفروشی فرهنگان درباره افتتاح این کتاب‌فروشی؛ آن هم در شب یلدا به ایبنا گفت: «افتتاح این کتاب‌فروشی به آرزوهای من برمی‌گردد. من خودم متولد شب یلدا هستم و کتاب‌فروشی چیزی است که من به آن علاقه‌مند هستم.»

وقتی از او درباره فضای داخلی و حجم کتاب‌های ارائه شده در این کتاب‌فروشی پرسیدم، ادامه داد: «به قول بهرام بیضایی: «این جهان را چاره‌ای جز فرهنگ نیست» و من در حد توانم دوست داشتم که یک کتاب‌فروشی راه‌اندازی کنم و توان من در این حد بود که بیش از ۱۴ هزار عنوان کتاب بزرگسال و ۶ هزار کتاب کودک و نوجوان در کتاب‌فروشی به مخاطبان عرضه کنیم.»

میرزایی ترویج فرهنگ مطالعه را هدف و آرمان خود عنوان خواند و گفت: «اگر این انگیزه در ما وجود نداشت، این رویداد فرهنگی به‌وقوع نمی‌پیوست.» او توضیح داد: «کتاب‌فروشی فرهنگان قریب در شعاع دو کیلومتری میدان انقلاب است و تا قبل از افتتاح فرهنگان قریب، در شعاع دو کیلومتری میدان انقلاب کتاب‌فروشی‌ای وجود نداشت.»

آنطورکه مدیر فرهنگان قریب می‌گفت، فرهنگان قریب با برنامه‌هایی چون؛ رونمایی کتاب، معرفی کتاب، نقد کتاب، دعوت از بزرگان حوزه نشر و دیدار با مخاطبان، پیشنهاد و تخفیف خرید کتاب به مدارس سعی در ترویج فرهنگ کتابخوانی دارد.

مدیر کتاب‌فروشی فرهنگان قریب همچنین در توضیح درباره شعبه‌های این کتاب‌فروشی گفت: «فرهنگان قریب ۱۰ شعبه به‌نام‌های فرهنگان ساری، رازی، فارابی، زنجان و … دارد و امیدوارم که بتوانیم با این شرایط سخت اقتصادی به افتتاح کتاب‌فروشی‌ها ادامه بدهیم.»

میرزایی درباره عناوین موجود در کتاب‌فروشی فرهنگان قریب توضیح داد: «ما تمامی کتاب‌های عمومی در بخش‌های تاریخ، ادبیات، روان‌شناسی، زبان خارجی، کتاب اشعار شاعران داخل و خارج از ایران را داریم و در حوزه‌های کودک و نوجوان نیز کیت‌های علمی و عناوین بسیاری از کتاب‌ها را در کتاب‌فروشی برای مخاطبان به عرضه درآورده‌ایم. تلاش ما این است که مخاطبانی را که برای خرید کتاب به سراغمان می‌آیند، دست خالی برنگردند.»

همانطور که در فراخوان برگزاری این مراسم آمده بود، شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای از جامعه ادبی کشور در این حضور داشتند؛ از محمود دولت‌آبادی و منوچهر بدیعی گرفته تا هوشنگ چالنگی، هرمز علی‌پور، اسدالله امرایی و برخی دیگر از اهالی حوزه قلم.

با رسیدن میهمانان ویژه، مراسم افتتاحیه در طبقه دوم این کتابفروشی، آغاز شد؛ مراسمی که با حضور نویسندگان و شاعران به محفلی برای گفت‌وگو با مردم تبدیل شده بود. در بخشی از این برنامه، پیام سیدعلی صالحی، نویسنده و شاعری پیشکسوت که البته امکان حضور در این مراسم را پیدا نکرده بود، قریب قرائت شد.

چرخه نامتوازن نشر و کمبود کتاب‌فروشی

شهداد میرزایی، مالک این کتاب‌فروشی گفت:«چرخه نشر ما، چرخه نامتوازن و اقتصاد نشر، کم و بیش فروپاشیده است. ضعفی که در حوزه فرهنگ وجود دارد این است که ناشر و کتاب‌فروش هر دو تولیدکننده فرهنگ نیستند؛ بلکه واسطه‌ هستند. تولید اصلی کالای فرهنگی توسط نویسندگان، ناشران، مولفان و پژوهشگران انجام می‌شود و ناشر و کتاب‌فروش یک واسطه است و ما باید امکان دسترس‌پذیری کالاهای فرهنگی را برای مردم فراهم کنیم.»

میرزایی ادامه داد: «نظام ارزشی جامعه ما، نظامی است که با خواندن معنا پیدا می‌کند و باید برای افزایش رشد کتابخوانی در جامعه ویترین‌های خوبی به مخاطب ارائه بدهیم؛ چراکه یکی از دلایل کم کتاب خواند؛ کمبود کتاب‌فروشی‌های خوب است. ویترین‌های ما زیبا است؛ اما کافی نیست. این فروشگاه براساس انگیزه جوانانی تاسیس شده‌است که این جامعه را با کژفتاری‌های آن دوست دارند و برای ایجاد تغییر در جامعه آمده‌اند.»

در ادامه مراسم؛ برای ایجاد حس و حال شب یلدا در افتتاحیه، محمود دولت‌آبادی، منوچهر بدیعی، هرمز علی‌پور، هوشنگ چالنگی و اسدالله امرایی بر دیوان حافظ تفأل زدند و این چهره‌های شناخته‌شده برای حضار، حافظ‌خوانی کردند. 

در پایان مراسم نیز، مخاطبان و طرفداران برای امضا گرفتن و گفت‌وگو با اهالی قلم پرداختند و اینگونه؛ کتاب‌فروشی «فرهنگان قریب» در آخرین روز پاییز ۹۸ افتتاح شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: