کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند در نمایشگاه‌های کتاب غرفه بگیرند

قادر آشنا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برنامه‌هایی که برای بهبود وضعیت کتابفروشی‌ها در زمان برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در نظر گرفته شده است، گفت: برای بهبود وضعیت کتاب‌فروشی‌ها، نظرات مختلف مدیران و فعالان حوزه نشر را درباره نمایشگاه‌های کتاب و نقاط مثبت و منفی آن‌ها جویا شدیم و تا کنون حداقل ۱۰۰ نامه مکتوب در این‌باره بررسی شده‌است.
 
او با بیان اینکه کتابفروشی‌‎های تهران و سایر شهرستان‌ها شامل برنامه‌های بهبود وضعیت کتاب‌فروشی‌ها در روزهای نمایشگاه کتاب خواهندشد، ادامه داد: بحث فعالیت کتابفروشی‌ها در شهرستان و تهران برای ما مهم است و حتما برای برگزاری نمایشگاه‌ها در تهران و سایر شهرها فکر و نظرهای رسیده را بررسی می‌کنیم. البته در بحث استان‌ها زودتر به جمع‌بندی رسیده‌ایم.
 
به گفته آشنا، این پروسه توسط رضا صالحی‌امیری؛ وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین بار پیشنهاد شده است که گام نخست آن، فعال شدن دستگاه پوز در ایان برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در کتابفروشی‌ها بود تا مردم بتوانند با بن‌کارت‌های الکترونیک از کتابفروشی خرید کنند.
 
مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ادامه داد: تسهیلات دیگری که امسال به کتابفروشی‌ها می‌دهیم این است که با ساز و کار کتابفروشی‌ها بتوانند در نمایشگاه کتاب فعالیت کنند؛ البته به شرطی که کتابفروشی‌ها، اقدام به فروش کتابی نکنند که ناشر آن، خود در نمایشگاه حضور دارد.

وی توضیح داد: در واقع کتابفروشان علاوه‌بر اینکه می‌توانند در کتاب‌فروشی خود با بن‌کارت‌های نمایشگاه به مشتریان کتاب بفروشند، این امکان را دارند که غرفه‌ای در نمایشگاه کتاب استان خود نیز داشته باشند.

آشنا با بیان این نکته که این طرح در ثبت‌نام نمایشگاه‌های استانی امسال اعمال می‌شود، ادامه داد: براین اساس کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به نمایندگی از چند ناشر که خود در نمایشگاه غرفه ندارند، کتاب‌های آن‌ها را در غرفه‌ خود عرضه کنند. البته ناشری که در نمایشگاه شرکت نمی‌کند هم تنها می‌تواند به یک کتاب‌فروشی نمایندگی بدهد.
 
مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران شروع فعالیت کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب را مستلزم زمان دانست و توضیح داد: این مساله را بازنگری و با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره مشورت می‌کنیم.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: