کتابی برای نوجوانان که به ایرانی‌بودنشان افتخار کنند

عباس جهانگیریان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بعد از طی دوران نقاهت پس از عمل جراحی که داشت درباره حال عمومی‌اش گفت: حال جسمی‌ام خوب است و الان یک هفته است که می‌توانم راه بروم و به روال زندگی روزانه برگشته‌ام.
 
این نویسنده و پژوهشگر در ادامه از چاپ کتاب «خواب آب» خبر داد و گفت: مدتی پیش این کتاب را برای چاپ به انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تحویل دادم که بعد از تکمیل تصویرگری از سوی مسعود قره‌باغی و گذراندن مراحل چاپ، این هفته در قالب کتابی نفیس منتشر می‌شود.
 
وی درباره این کتاب توضیح داد: در این کتاب به مهندسی آب در ایران و مراحلی که از آغاز طی کرده پرداخته‌ام و تاریخچه آب در ایران را با زبانی ساده برای نوجوانان مطرح کرده‌ام. به طور کلی تمدن‌ها یا رودخانه‌ای هستند یا کاریزی و بخشی از تمدن جهانی که در کنار قنات‌ها شکل گرفته منشأ ایرانی دارد و بسیار مهم است که نسل جدیدمان را با این تاریخچه آشنا کنیم.
 
خالق «سایه هیولا» افزود: من برای نوشتن این کتاب از منابع بسیاری که اغلب خارجی بودند استفاده کردم تا این شبهه پیش نیاید که من به دلیل ایرانی بودنم این مطالب را نوشته‌ام.
 
جهانگیریان با بیان اینکه نیمی از تمدن بشر به نام تمدن کاریزی، مدیون ایرانیان است، افزود: ایرانی‌ها قنات را اختراع کردند و سپس دانش ساخت قنات از ایران به مصر و سپس به اروپا رفت. قنات‌ها، سازه‌های آبی خوزستان (شوشتر)، آسیاب‌های آبی و سایر سازه‌های آبی که در ایران ساخته شده‌اند و ایرانی‌ها در ساختن آن نقش داشته‌اند، بی‌نظیرند و لازم است این موارد برای مخاطبان بیان شود.
 
وی ایرانی‌ها را دارای سابقه تمدنی دو هزار ساله دانست و گفت: نوجوانان باید این مساله را بدانند و به ایرانی بودنشان افتخار کنند. البته این دومین کتاب من در زمینه پرداختن به تاریخچه‌ موارد مختلف در ایران است. پیش از این کتاب «مدرسه فرشتگان» از من منتشر شده بود. من در این کتاب تاریخ پزشکی در ایران و تاثیرش روی پزشکی جهان را بررسی کردم.
 
جهانگیریان یادآوری کرد: البته پیش از این هم در مجموعه «تاریخ ایران (فرزانگان)» در انتشارات مدرسه، من به همراه تعدادی از نویسندگان حدود ۱۰۰ رمان درباره مشاهیر ایران نوشتیم که نوشتن چهار رمان آن درباره «اردشیر بابکان»، «فارابی»‌،‌ «ابن مقفع» و «انوشیروان» به عهده من بود.

عباس جهانگیریان، نویسنده کودک و نوجوان، پژوهشگر و نمایشنامه نویس، در سال ۱۳۳۳ در قم متولد شد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است. جهانگیریان با مجموعه شعر «نون و زيتون» در سال ۱۳۵۸ به طور جدي وارد حوزه‌ نويسندگي شد و تا به حال آثار زیادی را برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده است که از آن‌جمله می‌توان به «قصه‌ هامون و دريا»، «خواب دخترها چپ نيست»، «شازده كدو»، «تركه‌ انار»، «اردشير بابكان»، و «جنگ كه تمام شد بيدارم كن»، «ابن مقفع»، «فارابی» و «دفترچه‌ مشكل‌گشا» اشاره کرد.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: