کتابدار پل پیوند میان اهالی کتاب و دانش است

کیانوش بیاتی، کارشناس بخش مرجع کتابخانه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اهمیت و تاثیر رشته کتابداری در جامعه و اداره بخش‌های کتابخانه گفت: در ابتدا باید گفت که کتابخانه‌ها با چه هدفی تاسیس می‌شوند؟ چرا مخازن کتاب و اطلاعات تشکیل می‌شود؟ اگر به کارکرد کتابخانه‌ها دقت کنیم، به اهمیت و تاثیر کار کتابدار هم پی می‌بریم. در واقع، کار کتابخانه‌ها این است که بتوانیم افراد فرهیخته، آگاه و دانشمند در جامعه تربیت کنیم. اگر جامعه‌ای از افراد آگاه بیشتری برخوردار باشد، آن جامعه در همه زمینه‌ها رشد بیشتری پیدا خواهد کرد. حالا که کارکرد کتابخانه‌ها آگاهی دادن به مردم است، کتابدار هم تلاش می‌کند تا این وظیفه را به انجام برساند.

وی درباره وظایف و مسئولیت‌های یک کتابدار موفق اظهار کرد: کتابدار، مراجعه‌کننده پرسش‌گر و جویای دانش را به منابع موردنیاز خود وصل می‌کند و پل پیوند میان مراجعان و مجموعه دانشی است که می‌تواند مورد استقاده آنان قرار بگیرد. دانش زر است و «قدر زر زرگر بداند، قدر گوهر، گوهری». کسی که اهل دانش است با کتاب و اهالی کتاب که در این حوزه کار می‌کنند، مانوس است و آشنایی دارد.

بیاتی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی یک کتابدار افزود: کتابدار به‌ویژه یک کتابدار مرجع باید، پرتلاش، پرجنب‌وجوش، خلاق، مردم‌دار، صبور، متعهد، بادقت و خوش‌رو باشد، قدرت تفهیم و کلام بالا و سابقه کار تخصصی داشته‌باشد چراکه با سوالات ساده و پیچیده بسیاری از جانب مراجعان روبه‌رو است.

این کتابدار با بیان تاثیرگذاری کتابخانه‌ها در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیان کرد: وقتی دانش کاربردی می‌شود و در زندگی نمود پیدا می‌کند، مردم بیشتر به‌دنبال آن خواهند رفت. اگر بتوانیم دانش را کاربردی کنیم و آن را میان مردم بیاوریم، دانش کاربردی می‌شود.
 
وی ادامه داد: وقتی مردم نتوانند شیرینی و کارآمدی دانش را درک کنند، به سراغ کتاب هم نخواهند رفت و مردم باید به این پی ببرند که فرهیختگی، آگاهی و دانش می‌تواند آنان را از ورطه‌ها و مشکلات رها کند. به گفته شاعر: «دانش اندر دل چراغ روشن است/ وز همه بد بر تن تو جوشن است»
 
کارشناس بخش مرجع کتابخانه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انس با کتاب و کتابخوانی باید از خانه و دوران کودکی آغاز شود، عنوان کرد: اگر از ابتدا آموزش و فرهنگ‌سازی کتاب را در کودکان آغاز کنیم، با افراد بزرگسالی که تابه‌حال کتابخانه نرفته‌اند، مواجه نخواهیم شد. این رفتار باید از دوران کودکی و با هماهنگی آغاز شود.
 
بیاتی ادامه داد: باید قبول کنیم که اگر بخواهیم مردم بهتری برای جامعه تربیت کنیم، باید کتابخوانی را از دوران کودکی آغاز کنیم و اگر این اتفاق بیفتد، مردم به کتابخانه‌ها هجوم می‌آوردند.

این کتابدار خاطرنشان کرد: اگر بدانیم که دانش ما را در تمامی حیطه‌های زندگی حفظ می‌کند، به سراغش خواهیم رفت. گاهی ممکن است که با یک خط دانش، زندگی فردی کاملا تغییر کند و از ورطه‌ها و خطرها محفوظ بماند.
 
کارشناس بخش مرجع کتابخانه مجلس شورای اسلامی درباره تصور خود از آینده کتاب بیان کرد: کتاب، کتابخوانی و علم‌اندوزی در کل دنیا فراز و نشیب‌های خودش را دارد. گاهی در برخی دوره‌ها ممکن است که علم‌اندوزی قدر و ارزشی نداشته‌باشد و گاهی در دوره‌هایی همه سر در کتاب داشته‌باشند و مشغول ابداع و خلاقیت باشند؛ همانطور که در تاریخ ما وجود دارد.
 
بیاتی افزود: اگر شرایط معیشتی مردم کشوری در حد مطلوب و مساعد باشد، مردم به مطالعه و دانش روی خواهند آورد. هر چند، من عقیده دارم که برنده نهایی کتاب است و مردم بالاخره به کتاب روی خواهند آورد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: