کتابخانه‌های عمومی کردستان میزبان ۳۱۳ برنامه در هفته کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، محمد عبدالملکی امروز پنجشنبه (۲۳ آبان) در نشستی خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته کتاب، ضمن تبریک میلاد پیامبر رحمت (ص) و آغاز بیست و هفتمین دوره هفته کتاب، اظهار کرد: استان کردستان در حوزه فرهنگ به صورت ملی و بین‌المللی ظرفیت‌های قابل توجهی دارد که بایستی این پتانسیل‌ها در حوزه‌های مختلف معرفی و از آن بهره گرفته شود.

وی با بیان اینکه خبرنگاران می‌توانند بازوان توانمندی برای ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشند، عنوان کرد: با کمک اصحاب رسانه می‌توان جامعه را به سمت مطالعه پیش برد و گامی مثبت در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و بالا بردن سرانه مطالعه برداشت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، خواستار همکاری خیرین در کتابخانه سازی و توسعه زیرساخت‌های کتابخانه ای شد و افزود: کتابخانه‌های عمومی با تمامی افراد در سنین مختلف سروکار دارند و تاثیر گذاری آنها از مدارس هم می‌تواند بیشتر باشد.

عبدالملکی، با تاکید بر توسعه زیرساخت کتابخانه‌ها از محل ساختمان‌های بدون استفاده دولت بیان کرد: طبق دستور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای در روستاها و شهرهای فاقد کتابخانه می‌توان از ظرفیت ساختمان‌های بدون استفاده دولت بهره گرفت.

وی تعداد کتابخانه‌های استان را ۸۰ باب اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۵۰ باب به صورت نهادی و ۳۰ باب مشارکتی است که ۱۵ کتابخانه نهادی و ۳۵ کتابخانه مشارکتی در سطح شهرهای استان فعالیت می‌کنند.

عبدالملکی تعداد کاربران ثبت نامی سال ۹۷ را ۱۱ هزار و ۷۲۷ نفر اعلام کرد و افزود: این آمار در هفت ماهه اول امسال به ۱۳ هزار و ۵۳۰ نفر رسیده است که رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وی همچنین گفت: تعداد کاربران تمدیدی کتابخانه‌های عمومی استان در سال گذشته ۶ هزار و ۱۷۲ نفر بوده‌اند که این آمار در سال جاری تاکنون به ۱۲ هزار و ۱۳۳ نفر رسیده است و شامل رشد ۹۷ درصدی می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان به حوزه امانت کتاب نیز اشاره کرد و ضمن اعلام اینکه ۲۷۶ هزار و ۴۸۵ جلد کتاب در سال ۹۷ به امانت رفت، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۵۹ هزار و ۷۳۱ جلد کتاب به امانت رفته است و با توجه به بازه زمانی مورد اشاره، رشد ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه تعداد کل نسخ منبع استان در سال گذشته ۷۵۳ هزار و ۷۰۱ جلد بود، اعلام کرد: در حال حاضر تعداد نسخ منابع استان به ۷۹۲ هزار و ۸۰۲ جلد رسیده است.

به گفته عبدالملکی، در حال حاضر بالغ بر ۵۰ هزار نفر عضو فعال در کتابخانه‌های عمومی استان هستند که نشان دهنده رشد ۱۳ درصدی نسبت به سنوات گذشته است.

وی از برگزاری ۹۸۵ برنامه فرهنگی مبتنی بر کتاب در کتابخانه‌های استان خبر داد و اضافه کرد: این برنامه‌ها شامل جلسات نقد و بررسی کتاب، جلسات قصه‌گویی، جمع‌خوانی، بلندخوانی، رونمایی از کتاب به صورت روتین بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه ۱۹۷ نفر از نابینایان عضو کتابخانه نابینایان استان هستند، ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده در آینده نزدیک نیز شاهد افتتاح بخش ناشنوایان در یکی از کتابخانه‌های عمومی استان خواهیم بود.

عبدالملکی، با بیان اینکه اجرای ۳۱۳ عنوان برنامه در هفته کتاب در استان پیش‌بینی شده است، اذعان کرد: افتتاح سالن مطالعه vip در سقز، اختصاص یک دستگاه اتوبوس برای کتابخانه سیار، برگزاری ۸۸ نشست کتابخوانی، برگزاری ۶۰ نشست نقد و بررسی کتاب، رونمایی از ۶ عنوان کتاب، برگزاری ۱۸ مسابقه فرهنگی، برگزاری ۳۰ نمایشگاه و فروشگاه کتاب، اجرای ۲۰۱ برنامه جمع خوانی، بلندخوانی، قصه‌گویی از جمله این برنامه‌ها است.

وی همچنین افتتاح بخش کودک کتابخانه شهید بهشتی دیواندره، افتتاح نخستین کتابخانه سیار مشارکتی ایران در قروه، افتتاح بخش کتاب خطی، سنگی و سربی در کتابخانه شهید برهان عالی شهرک بهاران سنندج، بازگشایی کتابخانه ماموستا هژار سنندج و افتتاح کتابخانه در روستای تنگیسر، عضویت رایگان در تمام کتابخانه‌های عمومی استان در روز ۲۵ آبان‌ماه جاری، بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب‌ها، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا را از دیگر برنامه‌های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان در بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

بیست و هفتمین دوره هفته کتاب از ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: